Preview

The Education and science journal

Advanced search

Grade Point Average System of Assessment: the Implementation Peculiarities in Russia

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-9-15-34

Abstract

The paper analyzes the specificity, as well as flaws and faults of implementing the Grade Point Average (GPA) system of students’ personal assessment in Russian higher schools. Nowadays, the above system is regarded as the basic functional element of educational process organization at the world’s leading universities.

The author summarizes the foreign experience and demonstrates the advantages of the GPA system in comparison with the traditional domestic scale of assessment: full records of student’s assessment, objectivity, activation of responsibility for the results achieved, and self-control motivation.

The standard GPA model is demonstrated, its application systemizing both the Russian and European requirements to the higher school graduates. The author suggests his own version of the assessment scale estimating and comparing the quality of education in Russian universities and worldwide. The research findings can be of interest to the specialists in the sphere of quality measurement and educational management. 

About the Author

B. A. Sazonov
Центр начального, среднего и высшего профессионального образования Федерального института развития образования, г. Москва
Russian Federation

 



References

1. Бадарч Д., Сазонов Б. А. Актуальные вопросы интернациональной гармонизации образовательных систем: моногр. М.: Бюро ЮНЕСКО в Москве, 2007.

2. Сазонов Б. А. Болонский процесс: актуальные вопросы модернизации российского высшего образования: метод. пособие. 2-е изд., испр. и доп. М.: МГТУ им. Н. Э. Баумана, 2007.

3. Сазонов Б. А. Академические часы, зачетные единицы и модели учебной нагрузки // Высш. образование в России. 2008. No 11.

4. Сазонов Б. А. Индивидуально-ориентированная организация учебного процесса – путь к подлинной гибкости и индивидуализации образовательных программ // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2012. No 5 (94). С. 15–36.

5. Федоров В. А., Колегова Е. Д. Педагогические технологии управления качеством профессионального образования: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2008.


Review

For citations:


Sazonov B.A. Grade Point Average System of Assessment: the Implementation Peculiarities in Russia. The Education and science journal. 2012;1(9):15-34. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-9-15-34

Views: 2372


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)