Preview

The Education and science journal

Advanced search

Higher School Marketing Strategy Formation: Classifying the Factors

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-9-44-56

Abstract

The paper deals with the main trends of higher school management strategy formation. The author specifies the educational changes in the modern information society determining the strategy options. For each professional training level the author denotes the set of strategic factors affecting the educational service consumers and, therefore, the effectiveness of the higher school marketing. The given factors are classified from the stand-points of the providers and consumers of educational service (enrollees, students, graduates and postgraduates).

The research methods include the statistic analysis and general methods of scientific analysis, synthesis, induction, deduction, comparison, and classification. The author is convinced that the university management should develop the necessary prerequisites for raising the graduates’ competitiveness in the labor market, and stimulate the active marketing policies of the relating subdivisions and departments. In author’s opinion, the above classification of marketing strategy factors can be used as the system of values for educational service providers. 

About the Author

N. K. Shemetova
Уральский институт – филиал Российской академии народного хозяйства и государственной службы, г. Екатеринбург
Russian Federation

 



References

1. Тихомирова Н. В., Исаев С. Н. Тенденции российского рынка образовательных услуг высшего и дополнительного профессионального образования // Университетское управление: практика и анализ. No 5. 2010. С. 32–40.

2. Нотман О. В. Образовательное пространство мегаполиса: маркетинговый анализ. Екатеринбург: Урал. гос. ун-т, 2008. 134 с.

3. О внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации в части изменения понятия и структуры государственного образовательного стандарта: Федеральный закон от 01.12.2007 г. No 309-ФЗ (с изм. и доп.) [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;ase=LAW; n=117625.

4. Об утверждении перечня федеральных государственных образовательных учреждений высшего профессионального образования, самостоятельно устанавливающих стандарты и требования для реализуемых ими образовательных программ высшего профессионального образования: Указ Президента от 09.09.2008 г. No 1332 (с изм. и доп.) [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http:// base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=LAW;n=134998.

5. Проблемы совершенствования высшего профессионального образования на пути к стратегии развития: моногр. / под науч. ред. Г. В. Астратовой, М. И. Хрущевой. Екатеринбург: Полиграф. центр АМБ, 2004. 348 с.

6. Шеметова Н. К. Теоретические аспекты управления маркетингом в системе высшего образования // Науч. вестн. Урал. академии гос. службы. No 3. 2011.


Review

For citations:


Shemetova N.K. Higher School Marketing Strategy Formation: Classifying the Factors. The Education and science journal. 2012;1(9):44-56. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-9-44-56

Views: 1581


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)