Education Versus Creativity: the Origins of Demystification
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-9-90-105
Abstract
The paper is devoted to the comparative analysis of the archaic and modern options for understanding creativity, carried out with the involvement of the theological instruments. Examining the above problem, the author refers to the legacy of Martin Luthera bright theologian representing the social and individual worldview transformation - as well as the works by other thinkers: L. Shestov, J. Bataille, M. Buber, M. Bakhtin, E. Lévinas, M. Blanchot, G. Marcel, M. Foucault, Z. Bauman, G. Aganben, V. Podoroga, etc. The author attempts to interpret the determination of creativity on the non-mystified basis of human education. The research findings include the recognition of theology transformation into the post-theology, and overcoming the community dominant in social life formation, as well as reconsidering the nature of and limits to the human creativity. The research materials can be used in further studies into the peculiarities of modern society and its ideological dominants, as well as the place of education in individual and social life.
About the Author
A. G. KislovRussian Federation
References
1. Аганбен Дж. Грядущее сообщество. М., 2008.
2. Андрюхина Л. М. Креативность, креативные практики, креативный капитал: контексты и философские смыслы XXI века // Философия творчества, дискурс креативности, современные креативные практики: материалы междунар. науч.-практ. конф. Екатеринбург, 2010.
3. Батай Ж. Теория религии // Теория религии. Литература и зло. Минск, 2000.
4. Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского. М., 1963.
5. Бауман З. От паломника к туристу // Социол. журн. 1995. No 4.
6. Берман Г. Дж. Западная традиция права: эпоха формирования. М., 1998.
7. Бланшо М. Опыт-предел // Танатография Эроса: Жорж Батай и французская мысль середины XX века. СПб., 1994.
8. Бубер М. Два образа веры. М., 1995.
9. Кампиц П. Хайдеггер и Витгенштейн: критика метафизики – критика техники – этика // Вопр. философии. 1998. No 5.
10. Керимов Т. Х. Социальная гетерология. Екатеринбург, 1999.
11. Левинас Э. Время и другой. Гуманизм другого человека. СПб., 1998.
12. Луман Н. Тавтология и парадокс в самоописании современного общества // Социо-логос. Общество и сферы смысла. М., 1991. Вып I.
13. Лютер М. О рабстве воли // Избр. произв. СПб., 1994.
14. Марсель Г. Против спасения // Танатография Эроса: Жорж Батай и французская мысль середины XX века. СПб., 1994.
15. Махлин В.Л. Бахтин и Запад (Опыт обзорной ориентации) // Вопр. философии. 1993. No 1.
16. Мерсер Н. Постмодернизм и рационализм. Заключительные титры или просто рекламная пауза? // Страницы. 1998. Т. 3, Вып. 2.
17. Милош Ч. Шестов, или О чистоте отчаяния // Шестов Л. Киркегард и экзистенциальная философия (Глас вопиющего в пустыне). М., 1992. С. IX.
18. Подорога В. А. Выражение и смысл. Ландшафтные миры философии: С. Киркегор, Ф. Ницше, М. Хайдеггер, М. Пруст, Ф. Каф- ка. М., 1995.
19. Сартр Ж.-П. Один новый мистик // Танатография Эроса: Жорж Батай и французская мысль середины XX века. СПб., 1994.
20. Шестов Л. Апофеоз беспочвенности: опыт адогматического мышления. Л., 1991.
21. Шестов Л. Киркегард и экзистенциальная философия (Глас вопиющего в пустыне). М., 1992.
22. Шестов Л. На весах Иова // Соч.: в 2 т. М., 1993. Т. 1.
23. Шестов Л. Potestas clavium (Власть ключей) // Соч.: в 2 т. М., 1993. Т. 1.
24. Morson G. S., Emerson C. Mikhail Bakhtin: Creation of Prosaics. Stanford (Calif.), 1990.
Review
For citations:
Kislov A.G. Education Versus Creativity: the Origins of Demystification. The Education and science journal. 2012;1(9):90-105. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-9-90-105