Communicative Competence Development in the Course of Vocational Training
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-9-138-157
Abstract
The paper, devoted to the communicative competence development, regards it as the key element of professional competence. Modern specialists in any sphere of professional activity need the necessary information and communication skills (i.e. the ability to use the principles of busyness communication for planning and analysis, goal-setting, choosing strategies, understanding the partners’ intentions and modifying the communication ways). The author highlights the labor market requirements to communication skills of the higher school graduates, and insists on introducing the theoretical and practical methods of communication competence development into the educational curricula.
The paper specifies the aspects of perception and reflection in interpersonal contacts, and describes the group training methods with the main emphasis on such collective forms as role plays, group discussions, and training sessions. The outlines of the training program in business communication are given along with its approbation results including the improvements in students’ self-assessment, group communication, feelings, moods, activity, self-control in conflict situations, etc.
About the Authors
N. S. AbolinaRussian Federation
O. V. Akimova
Russian Federation
References
1. Аболина Н. С.Формирование аутокомпетентности студентов в процессе интенсивной групповой подготовки: дис. ... канд. пед. наук. Екатеринбург, 2005. 172 с.
2. Акимова О. Б., Соломина Г. М. Совершенствование профессиональной компетентности преподавателя: коммуникативный тренинг: учеб. пособие для преподавателей проф. шк. Екатеринбург: Рос. гос. проф.-пед. ун-т, 2007.
3. Андреева Г. М. Социальная психология. М.: Смысл. 2001. 375 с.
4. Баркер Л., Ватсон К. Искусство слушать. М.: ЭКСМО-Пресс, 2001, 288 с.
5. Гальперин П. Я. Введение в психологию: учеб. пособие для вузов. 4-е изд. М.: Высш. шк.: Кн. дом «Университет», 2002. 310 с.
6. Емельянов Ю. Н. Активное социально-психологическое обучение. Л.: Изд-во ЛГУ, 1985. 239 с.
7. Лобанов А. А. Основы профессионально-педагогического общения: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2002. 256 с.
8. Лурия А. Р. Язык и сознание / под ред. Е. Д. Хомской. Ростов н/Д.: Феникс, 1998. 416 с.
9. Петровская Л. А. Компетентность в общении. М.: МГУ, 1989. 213 с.
10. Педагогические игры: учеб. пособие / под. ред. Б. М. Чарного. Пермь: ПГПИ, 1991. 104 с.
11. Пинегина Н. М. Развитие рефлексивной культуры практического психолога: автореф. дис. ... канд. психол. наук. Калуга, 1999. 22 с.
12. Степанов С. Ю., Семенов И. Н. Психология рефлексии: проблемы и исследования // Вопр. психологии. 1985. No 3. С. 31–40.
13. Щедровицкий Г. П. Коммуникация, деятельность, рефлексия // Исследования рече-мыслительной деятельности. Алма-Ата, 1974. С. 12–28.
Review
For citations:
Abolina N.S., Akimova O.V. Communicative Competence Development in the Course of Vocational Training. The Education and science journal. 2012;1(9):138-157. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-9-138-157