To the Issue of the Subject Definition of Pedagogic Acmeology
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-10-28-45
Abstract
The paper investigates the subject of pedagogic acmeology as an evolving phenomenon integrating a complex set of pedagogic, psychological, anthropological and socially significant characteristics. The methodology framework is based on dialectics – «the only method that can grasp a living reality on the whole» (A. F. Losev). As the result, the author comes up with his own definition of pedagogic acmeology as a science dealing with the conformities and ways of developing the human potential and aimed at the positive personal achievements in educational process; wherein the man is regarded as the human subject, individual and individuality - i.e. a holistic multidimensional personality.
The significant conclusion of the study involves the idea that pedagogic acmeology should not be confined to teacher’s professional activities, as it was previously stated, but should include the activities of a learner as a growing and developing human being. In other words, pedagogic acmeology should overcome the age restrictions confining its subject matters to the adult’s activities.
About the Authors
N. K. TchapayevRussian Federation
K. V. Shevchenko
Russian Federation
References
1. Акмеология: учеб. пособие / под ред. А. Деркача, В. Зазыкина. СПб.: Питер, 2003. 256 с.
2. Акмеология: учеб. / под общ. ред. А. А. Деркача. М.: РАГС, 2002. 650 с.
3. Ананьев Б. Г. О проблемах современного человекознания. СПб.: Питер, 2001. 272 с.
4. Андреева Г. М. Социальная психология: учеб. для высш. учеб. заведениий. М.: Аспект Пресс, 1998. 376 с.
5. Бодалев А. А. Вершина в развитии взрослого человека: характеристики и условия достижения. М.: Флинта: Наука, 1998.
6. Большой психологический словарь / сост. и ред. Б. Мещеряков, В. Зинченко. СПб.: Прайм-Еврознак, 2003.
7. Гастев А. К. Как надо работать: Практическое введение в научную организацию труда. М.: Экономика, 1972. 478 с.
8. Деркач А. А., Кузьмина Н. В. Акмеология: пути достижения вершин профессионализма. М.: РАУ, 1993.
9. ЗеерЭ.Ф.Психология профессий: учеб. пособие. Екатеринбург: Урал. гос. проф.-пед. ун-т, 1997. 244 с.
10. История советской психологии труда. (20–30-е гг. XX века) / под ред. В. П. Зинченко, В. М. Муниповой, О. Г. Носковой. М.: МГУ, 1983. 360 с.
11. Климов Е. А. Введение в психологию труда: учеб. для вузов. М.: Культура и спорт; ЮНИТИ, 1998. 350 с.
12. Коджаспирова Г. М., Коджаспиров А. Ю. Педагогический словарь: для студ. высш. и сред. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2000. 176 с.
13. Кузьмина (Головко-Гаршина) Н. В. Предмет акмеологии. СПб.: Политехника, 2002.
14. Кузьмина Н. В. Акмеологическая теория повышения качества подготовки специалистов образования. М.: ИЦПКС, 2001.
15. Лопес Е. Г. Развитие ключевых компетенций будущих ремесленников в процессе социально-профессионального воспитания: дис. ... канд. пед. наук. Екатеринбург, 2006. 200 с.
16. Педагогический энциклопедический словарь / гл. ред. Б. М. Бим-Бад. М.: Большая рос. энцикл., 2002. 528 с.
17. Профессионально-педагогические понятия: слов. / сост. Г. М. Романцев, В. А. Федоров, И. В. Осипова, О. В. Тарасюк; под ред. Г. М. Романцева. Екатеринбург: Рос. гос. проф.-пед. ун-т, 2005.
18. Современный словарь по педагогике / сост. Е. С. Рапацевич. Минск: Современное слово, 2001. 928 с.
19. Фромм Э. Психоанализ и этика. М.: Республика, 1993.
20. Чапаев Н. К. Теоретико-методологические основы педагогической интеграции: дис. ... д-ра. пед. наук. Екатеринбург, 1998. 462 с.
21. Шапоринский С. А. Вопросы теории производственного обучения. М.: Высш. шк., 1981. 183 с.
Review
For citations:
Tchapayev N.K., Shevchenko K.V. To the Issue of the Subject Definition of Pedagogic Acmeology. The Education and science journal. 2012;1(10):28-45. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-10-28-45