Technical Staff Training at the Ural Private Mining Plants in the First Part of the XIX Century
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-10-100-111
Abstract
The paper discusses the level and quality of employees’ technical training at the private factories in the Ural region in the pre-reform period of the XIX century, which appears to be one of the least explored aspects in the history of education. Analyzing the existing data and preserved documents, the author attempts to fill the above gaps and demonstrates the dynamics of the private schools development in the factory settlements of the region, their curricula and the government’s attitude to the issue of the factory serfs’ training. The research findings reveal that despite the government’s resistance the number of educated professionals and technicians was gradu- ally increasing in the first half of the XIX century. It was especially noticeable in the large private factories owned by the Demidovs, Stroganoffs and Vsevolozhskys. In the middle of the century, the expertise and skills of the top and senior managerial and technical staff had met the existing requirements. However, the top managers and factory owners anticipated the forthcoming changes in the personnel policy due to the engineering and industrial development in the last half of the century.
About the Author
L. A. DashkevitchRussian Federation
References
1. Белов В. Д. Исторический очерк уральских горных заводов. СПб., 1896. С. 73.
2. Калинина Т. А. Развитие народного образования на Урале вдореформенный период (80-егоды XVIIIв.– первая половина XIX в.): учеб. пособие. Пермь, 1992. С. 8.
3. Лысова О. А., Осипова Л. А. К вопросу о развитии образования на Урале в XVIII веке // Из истории духовной культуры дореволюционного Урала: сб. ст. Свердловск, 1979. С. 97–111.
4. Памятная книжка для русских горных людей на 1862 год. СПб., 1862. С. 11–24.
5. Проект Горного положения. СПб., 1806. С. 584–590.
6. Собрание постановлений по части раскола. СПб., 1875. С. 367.
7. Государственный архив Пермского края (далее – ГАПК). Ф. Р. 790. Оп. 1. Д. 2308. Л. 55.
8. ГАПК. Ф. 176. Оп. 1. Д. 684. Л. 1–25.
9. ГАПК. Ф. 176. Оп. 1. Д. 692. Л. 13–14.
10. ГАПК. Ф. 176. Оп. 1. Д. 708. Л. 1–151.
11. ГАПК. Ф. 280. Оп. 1. Д. 766. Л. 13.
12. ГАПК. Ф. 280. Оп. 1. Д. 1023. Л. 45 об.
13. ГАПК. Ф. 280. Оп. 1. Д. 1031. Л. 1–40.
14. Государственный архив Свердловской области (далее–ГАСО). Ф. 24. Оп. 23. Д. 7259. Л. 1–21.
15. ГАСО. Ф. 24. Оп. 32. Д. 4416. Л. 1–168.
16. ГАСО. Ф. 43. Оп. 1. Д. 320. Л. 1–248.
17. ГАСО. Ф. 43. Оп. 2. Д. 1640. Л. 1–284.
18. ГАСО. Ф. 72. Оп. 1. Д. 2075. Л. 1–161.
19. ГАСО. Ф. 102. Оп. 1. Д. 375. Л. 25 об.
20. ГАСО. Ф. 643. Оп. 1. Д. 422. Л. 163.
21. ГАСО. Ф. 643. Оп. 1. Д. 422. Л. 179 об.
22. ГАСО. Ф. 643. Оп. 1. Д. 574. Л. 1–27.
23. ГАСО. Ф. 643. Оп. 1. Д. 703. Л. 14.
24. ГАСО. Ф. 643. Оп. 1. Д. 743. Л. 12–15 об., 21, 54–59, 66–71.
25. ГАСО. Ф. 643. Оп. 1. Д. 758. Л. 163.
26. ГАСО. Ф. 643. Оп. 1. Д. 771. Л. 61 об.
27. ГАСО. Ф. 643. Оп. 1. Д. 793. Л. 1–75.
28. ГАСО. Ф. 643. Оп. 1. Д. 946. Л. 21 об, 97–113 об.
29. ГАСО. Ф. 643 Оп. 1. Д. 1029. Л. 135.
30. ГАСО. Ф. 643. Оп. 1. Д. 1131. Л. 6.
31. ГАСО. Ф. 643. Оп. 1. Д. 1170. Л. 72–76.
32. Национальный архив Республики Татарстан. Ф. 92. Оп. 1. Д. 2506. Л. 38.
33. Российский государственный архив древних актов (далее – РГАДА). Ф. 1252. Оп. 1. Д. 1882. Л. 32–32 об., 151 об., 318, 383, 449.
34. РГАДА. Ф. 1267. Оп. 2. Д. 403.
35. РГАДА. Ф. 1267. Оп. 3. Д. 576.
36. РГАДА. Ф. 1267. Оп. 4. Д. 216. Л. 1–7.
37. РГАДА. Ф. 1267. Оп. 7. Д. 343.
38. РГАДА. Ф. 1267. Оп. 7. Д. 344.
39. РГАДА. Ф. 1267. Оп. 7. Д. 366.
40. РГАДА. Ф. 1267. Оп. 7. Д. 1300. Л. 6.
41. РГАДА. Ф. 1267. Оп. 7. Д. 1935. Л. 1–6.
42. РГАДА. Ф. 1263. Оп. 10. Д. 1588.
43. РГАДА. Ф. 1278. Оп. 2. Д. 4396.
44. РГАДА. Ф. 1278. Оп. 2. Д. 4528.
45. РГАДА. Ф. 1278. Оп. 2. Д. 4664.
46. РГАДА. Ф. 1278. Оп. 2. Д. 4813.
47. РГАДА. Ф. 1278. Оп. 2. Д. 4816.
48. РГАДА. Ф. 1278. Оп. 2. Д. 8274.
Review
For citations:
Dashkevitch L.A. Technical Staff Training at the Ural Private Mining Plants in the First Part of the XIX Century. The Education and science journal. 2012;1(10):100-111. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-10-100-111