Preview

The Education and science journal

Advanced search

Realization of the Evristic Combination Methods by Means of Computer Graphics

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-10-135-144

Abstract

The paper looks at the ways of enhancing and stimulating the creative activity and initiative of pedagogic students – the prospective specialists called for educating and upbringing socially and professionally competent, originally thinking, versatile personalities. For developing their creative abilities the author recommends introducing the heuristic combination methods, applied for engineering creativity facilitation; associative-synectic technology; and computer graphics tools. The paper contains the comparative analysis of the main heuristic method operations and the computer graphics redactor in creating a visual composition. The examples of implementing the heuristic combination methods are described along with the extracts of the laboratory classes designed for creativity and its motivation developments. The approbation of the given method in the several universities confirms the prospects of enhancing the students’ learning and creative activities. 

About the Authors

S. A. Novoselov
Института педагогики и психологии детства Уральского государственного педагогического университета, г. Екатеринбург
Russian Federation


N. P. Ivanova
Уральский государственный педагогический университет, г. Екатеринбург
Russian Federation


References

1. Буш Г. Я. Методы технического творчества. Рига: Лиесма, 1972. 94 с.

2. Новоселов С. А., Иванова Н. П. Методика использования компьютерной графики в ассоциативно-синектической технологии развития творчества // Пед. образование в России. 2011. No 4. С. 79–86.

3. Новоселов С. А. Развитие технического творчества в учреждениях профессионального образования: системный подход. Екатеринбург: Урал. гос. проф.-пед. ун-т, 1997. 371 с.

4. Российское образование – 2020: модель образования для экономики, основанной на знаниях // Модернизация экономики и глобализация: материалы IX Междунар. науч. конф., Москва, 1–3 апреля 2008 г. / под ред. Я. Кузьминова, И. Фрумина. М.: ВШЭ, 2008. С. 39.

5. Тарасова Н. М. Модель процесса развития творческих способностей будущих учителей физики на занятиях по компьютерной графике // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2010. No 6 (64). С. 87–91.

6. Турлюн Л. Н. Компьютерная графика – искусство постмодернизма // Молодой ученый. 2010. No 12. Т. 2. С. 186–189.

7. Шмакова Л. Е. Комплексное развитие творческих способностей студентов-дизайнеров в профессионально-педагогическом вузе: дис. ... канд. пед. наук. Екатеринбург: Рос. гос. проф.-пед. ун-т, 2009. 190 с.

8. Яцюк О. Г., Романычева Э. Т. Компьютерные технологии в дизайне. Эффективная реклама. СПб., 2002. 432 с.


Review

For citations:


Novoselov S.A., Ivanova N.P. Realization of the Evristic Combination Methods by Means of Computer Graphics. The Education and science journal. 2012;1(10):135-144. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-10-135-144

Views: 1336


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)