The Environment of Pedagogic Creativity and its Redusing Factors
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-1-3-18
Abstract
The paper is devoted to the issue of pedagogic creativity, its development and existence within the real environment of educational estab- lishments limited by their objective and subjective factors. The research is aimed at investigating the conditions affecting teacher’s creativity, the latter being viewed as an integral characteristic including intellectual and emotional flexibility, imagination, intuition, capability of overcoming the stereotypes, working in nonstandard situations and aspiring for new ways.
The research is based on the traditional pedagogic methods of observa- tion and testing, and collective phenomena investigation methods of ques- tionnaires, socio-metrics, etc. The main conclusion concerning the environ- ment of pedagogic creativity reveals its limited nature. In author’s opinion, the systematic outside pressing, freedom restrictions, work depersonalization, alienation of the most talented teachers can adversely affect the creative ap- proach to teacher’s professional activity and quality motivation.
The research findings might be of interest to heads of educational es- tablishments and teachers.
About the Author
I. S. OgonovskayaRussian Federation
References
1. Большой энциклопедический словарь. 2-еизд., перераб. и доп. М.; СПб.: Большая российская энциклопедия: Норинт, 2001. 1456 с.
2. Борневассер М. Стресс в условиях труда // Иностранная психология. 1994. No 1. Т. 2. С. 44–50.
3. Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4 т. М.: Русский язык. 2002. Т. 4. 2002. 688 с.
4. Дьюи Д. От ребенка – к миру, от мира к ребенку / сост., вступ. ст. Г. Б. Корнетов. М.: Карапуз, 2009. 352 с.
5. Еникеев М. И. Психологический энциклопедический словарь. М.: Велби: Проспект, 2008. 560 с.
6. Ильин Е. П. Психология творчества, креативности, одаренности. СПб.: Питер, 2012. 448 с. (Мастера психологии).
7. Красильникова Т. Кто учит наших детей // Труд. 2010. 28 янв.
8. Ландау Э. Одаренность требует мужества: Психологическое сопровождение одаренного ребенка / пер. с нем. А. П. Голубева; науч. ред. Н. М. Назарова. М.: Академия, 2002. 144 с.
9. Маслоу А. Мотивация и личность: пер. с англ.. 3-е изд. СПб.: Питер, 2011. 352 с. (Мастера психологии).
10. Мелхорн Г., Мелхорн Х.-Г. Гениями не рождаются. Общество и способности человека: кн. для учителя: пер. с нем. М.: Про- свещение, 1989. 160 с.
11. Мудрость воспитания: кн. для родителей / сост. Б. М. Бим- Бад, Э. Д. Днепров, Г. Б. Корнетов. М.: Педагогика, 1987. 288 с.
12. Огоновская И. С. Инновации в среднем и высшем образовании: содержание, формы, технологии (на примере курса «История России») // Наука – образованию: материалы окружной на- уч.-практ. конф., Екатеринбург, 7–8 дек. 2010 г. Екатеринбург: Раритет, 2010. Ч. 1. С. 208–213.
13. Огоновская И. С. Преподаватель вуза в условиях перестройки: время и бремя инноваций // «Обучение в течение всей жизни» – «Life Long Learning» в контексте развития федерального университета: материалы Всерос. науч.-практ. конф. Екатеринбург, 13–14 мая 2011 г. Вып. 4 / под ред. Е. С. Черепановой. Екатерин- бург: УрГУ, 2011. С. 129–13.
14. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка: 80 000 слов и фразеологических выражений. 2-е изд., испр. и доп. М.: АЗЪ, 1994. 928 с.
15. Педагогический энциклопедический словарь / гл. ред. Б. М. Бим-Бад; редкол.: М. М. Безруких, В. А. Болотов, Л. А. Глебова и др. М.: Большая российская энциклопедия, 2009. 528 с.
16. Платонов Ю. П. Социальная психология власти. СПб.: Речь, 2010. 574 с.
17. Рогов Е. И. Личность учителя: теория и практика. Ростов н/Д: Феникс, 1996. 512 с.
18. Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека: пер. с англ / общ. ред. и предисл. Е. И. Исениной. М.: Прогресс: Универс, 1994. 480 с.
19. Сериков В. В. Обучение как вид педагогической деятельности / под ред. В. А. Сластенина, И. А. Колесниковой. М.: Академия, 2008. 256 с.
20. Соловейчик С. Л. Педагогика для всех: кн. для будущих родителей. 2-е изд. М.: Детская литература, 1989. 367 с.
21. Философия: энциклопедический словарь / под ред. А. А. Ивина. М.: Гардарики, 2004. 1072 с.
22. Фромм Э. Душа человека. М.: Республика, 1992. 430 с.
23. Черных П. Я. Историко-этимологический словарь современного русского языка: в 2 т. 8-е изд., стереотип. М.: Русский язык: Медиа, 2007. Т. 2: Панцирь – Ящур. 559 с.
24. Чехов А. П. Дядя Ваня // Чехов А. П. Избр. соч.: в 2 т. / сост. Г. Бердникова; примеч. В. Пересыпкиной. М.: Художественная литература, 1979. Т. 2. 701 с.
Review
For citations:
Ogonovskaya I.S. The Environment of Pedagogic Creativity and its Redusing Factors. The Education and science journal. 2013;1(1):3-18. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-1-3-18