Priority Changes in Educational System as a Response to the Challenge of Time
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-1-19-29
Abstract
In modern time of globalization, integration, increasingly growing flow of information, technological boom and the worldwide informa- tion network, the existing system of secondary education can not provide the required understanding of the current processes. That is why the author sub- stantiates the need for radical changes of the content and organization of school education, in particular the transition to a holistic, trans-disciplinary system in order to meet the requirements of time and fit the cognitive needs of students. The author proposes the alternative teaching system – EVOLSH – that takes the evolutionary principle as the basics for a new school model formation. This approach offers a new way for modeling the teaching process and the optimal system of education.
The proposed system of EVOLSCH provides students with a holistic world perception and global outlook in the most favorable operational mode for each student. The system approbation demonstrates its advantages and prospects from the philosophic, pedagogic, neurobiological and psychological viewpoint. However, for its adaptation to the educational process there is a need for further collective cooperation of teachers developing the methodology basis for its implementation.
References
1. Алиева Н. З., Ивушкина Е. Б., Лантратов О. И. Становление информационного общества и философия образования. [Электрон. ресурс]. М.: Академия Естествознания, 2008. Режим доступа: http://www.rae.ru/monographs/23.
2. Беспамятная В. Н. Интегрированный проект как способ активации и самореализации учащихся // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2012. No 1. С. 34–38.
3. Ласло Э. Основания трансдисциплинарной единой теории: решения сложных многофакторных проблем природы и общества // Эволюция. 2003. No 3. С. 10–14.
4. Маслоу А. Г. Мотивация и личность // пер. с англ. А. М. Татлыбаевой. СПб.: Евразия, 1999. 478 с.
5. Мокий В. С. Методология трансдисциплинарности – 4. Нальчик: Эль-ФА, 2011. 59 с.
6. Пиаже Ж. Психология интеллекта: пер. с англ. М.: Директ- Медиа, 2008. 351 с.
7. Щербина Ю. С. Модель эволюционной школы в свете новейших мировых исследований в области нейробиологии // Инновационные проекты и программы в образовании. 2010. No 4. С. 19–23.
8. Щербина Ю. С. Контуры новой системной модели обучения // Эксперимент и инновации в школе. 2009. No 5. С. 9–17.
9. Янч Э. Самоорганизующаяся Вселенная. Научный и человеческий смысл возникающей эволюционной парадигмы / пер с англ. Ю. А. Данилова // Общественные науки и современность. 1999. No 1. С. 143–158.
10. Christian D. This fleeting world: a short history of humanity // Great Barrington (Massachusetts): Веrkshire publishing group, 2005. 498 р.
11. Spitzer M. Lernen: Gehirnforschung und die Schule des Lebens / Manfred Spitzer. Heidelberg: Spektrum Akademischer Verlag, 2007. 500 s.
12. Система обучения ЭВОЛШ [Электронный ресурс] / Международное педагогическое объединение ЭВОЛШ. URL: http:// www.evolscheducation.com.
13. Project Big History [Еlectronic resource] / International Big History Association, Brooks College of Interdisciplinary Studies, Grand Valley State University. URL: http://www.bighistoryproject.com.
14. Scherbina, J. EVOLSCH. Trans-disciplinary Lerling System. Presentation at the Conference «Teaching and Researching Big History: Exploring a New Scholarly Field, IBHA Panel 31 [Еlectronic resource] / J. Scherbina; Big History and Education (Session 4), August 2–5, 2012, Grand Valley State University. URL: http://www.ibhanet.org/ Resources/Documents/conference2012/evolsch-presentation.pdf.
Review
For citations:
Shcherbina Y.S. Priority Changes in Educational System as a Response to the Challenge of Time. The Education and science journal. 2013;1(1):19-29. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-1-19-29