Developing the Qualimetric Competence of the Undegraduate Bachelors - Prospective Teachers
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-1-30-41
Abstract
The paper is devoted to the technology of qualimetric competence formation of undergraduate pedagogic students training for the bachelor degree. The author regards the qualimetric competence as the complex of expertise, skills, and abilities necessary for successful professional activities, related to student assessment and training quality control. The structure of the above competence includes the following set of components: organizational, managerial, control and evaluation, informational, analytical and personal.
The paper provides the characteristics of the “Educational Quality Control” course designed for the bachelor students specializing in Technological Education. The opportunities for using the case technology both in classroom and as the self study work are described along with the options of cases and the criteria for their evaluation. According to the author, it is advisable to use the group peer review method as the key one in quality measurement. The implementation results of the above course demonstrate the positive dynamics in qualimetric competence formation of the future bachelors in Technological Education.
About the Authors
Y. A. ShikhovRussian Federation
O. F. Shikhova
Russian Federation
V. V. Yushkovna
Russian Federation
References
1. Коробейникова Е. В. Квалиметрическая подготовка будущих учителей: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Челябинск, 2007. 24 с.
2. Нестеров А. В. Контроль и оценка знаний обучаемых в системе управления качеством образования: автореф. дис. ... канд. пед. наук. СПб., 2004. 21 с.
3. ПлатоноваТ.Е.Педагогические условия совершенствования управления качеством обучения учащихся на диагностической основе: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Чебоксары, 2005. 24 с.
4. Субетто А. И. Онтология и эпистемология компетентност- ного подхода, классификация и квалиметрия компетенций. СПб.;М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2006. 72 с.
5. Фомина Н. Б. Новая многоуровневая модель оценки качества образования. Опыт мониторинговых исследований. М.: Новый учебник, 2009. 126 с.
6. Черепанов В. С. Экспертные методы в педагогике: учеб. пособие. Пермь: ПГПИ, 1988. 84 с.
7. Шестакова Н. В., Шихова О. Ф. К вопросу о диагностике уровня сформированности профессиональных компетенций бакалавра технологического образования // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2010. No 9 (77). С. 41–48.
8. Шихов Ю. А., Юшкова В. В. Структура квалиметрической компетенции бакалавра технологического образования // Высш. образование сегодня. 2012. No 3. С. 21–23.
Review
For citations:
Shikhov Y.A., Shikhova O.F., Yushkovna V.V. Developing the Qualimetric Competence of the Undegraduate Bachelors - Prospective Teachers. The Education and science journal. 2013;1(1):30-41. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-1-30-41