Cognitive component of Tolerance in Pedagogic Education
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-1-42-57
Abstract
The paper looks at one of the urgent educational problems of tolerance development by teachers and students; tolerance being viewed as the openness to the new knowledge acquisition, willingness to understand other people and cooperate with them, and therefore the opportunity for self- development.
The paper outlines the ways of tolerant attitudes formation by all the human subjects of educational process; the concept of person oriented teaching is considered to be the basic one for tolerance development.
To optimize the specialists’ training for communication at any level of professional environment, the cognitive activity educational model is suggested, providing the ways out of any complicated pedagogical situation. The cognitive psychology concepts give the background for the above model. The education in question promotes the intellectual level of the prospective teachers, intensifies their creative potential, methodological thinking and practical experience, as well as tolerance development in professional communication process.
About the Authors
O. V. AkimovaRussian Federation
T. S. Tabatchenko
Russian Federation
References
1. Воробьева И. В. Феномен толерантности в контексте педагогического взаимодействия: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Екатеринбург, 2006. 24 с.
2. Величковский Б. М. Современная когнитивная психология. М.: МГУ, 1982. 336 с.
3. Гордеева Н. Д., Зинченко В. П. Функциональная структура действия. М.: МГУ, 1982. 208 с.
4. Зинченко В. П., Мунипов В. М. Эргономика. М.: Тривола, 1996.
5. Когнитивное обучение: современное состояние и перспективы / отв. ред. Т. Галкина, Э. Лоарер. М.: Ин-т психологии РАН, 1997. 294 с.
6. Красных В. В. Основы психолингвистики и теории коммуникации: курс лекций. М.: Гнозис, 2001. 270 с.
7. Кубрякова Е. С. и др. Краткий словарь когнитивных терминов / под ред. Е. С. Кубряковой. М.: МГУ, 1997. 245 с.
8. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1975. 302 с.
9. Лингарт Й.Процесс и структура человеческого учения / пер. с чеш. Р. Е. Мельцера. М.: Прогресс, 1970. 686 с.
10. Линдсей П., Норман Д. Переработка информации у человека. М.: Мир, 1974. 550 с.
11. Микешина Л. А. Философия науки: Современная эпистемология. Научное знание в динамике культуры. Методология научного исследования: учеб. пособие. М.: Прогресс-Традиция: МПСИ: Флинта, 2005. 464 с.
12. Солсо Р. Л. Когнитивная психология. М.: Тривола, 1996. 600 с.
13. Broadbent D. E. Perception and communication. L. & N. Y.: Pergamon Press, 1958. 338 р.
14. Treisman A. Strategies and models of selective attention // Psychological Review, 1969. V. 76. No 3. P. 282–299.
Review
For citations:
Akimova O.V., Tabatchenko T.S. Cognitive component of Tolerance in Pedagogic Education. The Education and science journal. 2013;1(1):42-57. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-1-42-57