V. S. Merlin About the Problem of Psychological Training in the Pedagogical Higher School (Celebrating the 115th Anniversary of the Scientist)
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-1-146-156
Abstract
The paper is devoted to the scientific contribution of V. S. Merlin – one of the prominent psychologists of the former Soviet Union, the chairman of the Ural Branch of the Psychologists Society for over 30 years. The authors make the retrospective analysis of his views and experience, and give some facts of his biography. His idea of holistic integral approach to the man solving practical tasks involving the diversity of somatic, neuro-physiological, psychological and social aspects in their close interrelation, still remains relevant.
The paper summarizes the experience of the Psychology Department at Perm State Pedagogical University, headed by the scientist for a long time. The considerable contribution of V. S. Merlin and his followers into the theoretical foundation of pedagogical education gets the greater importance now - in the context of democratization and humanization of society, and transition from the subject-oriented to human-oriented education.
About the Authors
B. A. VyatkinRussian Federation
M. P. Shchukin
Russian Federation
References
1. Басов М. Я. Исследовательский метод в работе педагога // Педагог и исследовательская работа над детьми / под ред. М. Я. Басова. М.; Л.: ГИЗ, 1925. С. 5–38.
2. Басов М. Я. Общие основы педологии. М.: Гос. издат., 1931.
3. Быстрова Г. В., Тамбовцева Т. С., Щукин М. Р. Пути улучшения педагогической направленности в преподавании психологии в пединституте: метод. письмо / под ред. В. С. Мерлина. Пермь, 1978.
4. Возрастная и педагогическая психология: материалы Всесоюзного семинара-совещания. Пермь, 1974.
5. Воспитывать психологическую пытливость у будущих учителей: вопросы методики преподавания психологии в пединститутах. Пермь, 1966.
6. Мерлин В. С. Чему и как учить будущих учителей по психологии // Вопросы психологии. 1964. No 6. С. 141–146.
7. Мерлин В. С. Характер // Общая психология: учеб. для студентов пед. ин-тов / под ред. А. В. Петровского. 1-е изд. М.. 1970. С. 385–402.
8. Мерлин В. С. Темперамент // Общая психология: учеб. для студентов пед. ин-тов / под ред. А. В. Петровского. 1-е изд. М., 1970. С. 369–384.
9. Мерлин В. С. Лекции по психологии мотивов человека: учеб. пособие для спецкурса. Пермь, 1971.
10. Мерлин В. С. Характер // Общая психология: учеб. для студентов пед. ин-тов / под ред. А. В. Петровского. 2-е изд. М., 1976. С. 422–440.
11. Мерлин В. С., Вяткин Б. А. Темперамент // Общая психология: учеб. для студентов пед. ин-тов / под ред. А. В. Петровского. 2-е изд. М., 1976. С. 405–421.
12. Мерлин В. С. Очерк интегрального исследования индивидуальности. М.: Педагогика, 1986.
13. Общая психология в педагогическом вузе: учеб. пособие / под ред. Б. А. Вяткина. Пермь, 1990.
14. Психология интегральной индивидуальности: Пермская школа / сост. Б. А. Вяткин, Л. Я. Дорфман, М. Р. Щукин. М.: Смысл, 2011. 636 с.
15. Сборник задач по общей психологии: учеб. пособие для студентов пед. ин-тов / под ред. В. С. Мерлина. М.: Просвещение, 1974.
16. Тамбовцева Т. С., Щукин М. Р., Силина Е. А. Методические рекомендации для проведения семинарских занятий по общей психологии. Пермь, 1981.
17. Щукин М. Р. Психическое развитие и обучение: метод. пособие для студентов-заочников / под ред. В. С. Мерлина. Пермь, 1973.
18. Merlin V. S. Problems in the integrated study of individual differences // Soviet Psychology. Vol 20 (2). 1981–1982. P. 49–72.
Review
For citations:
Vyatkin B.A., Shchukin M.P. V. S. Merlin About the Problem of Psychological Training in the Pedagogical Higher School (Celebrating the 115th Anniversary of the Scientist). The Education and science journal. 2013;1(1):146-156. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-1-146-156