Preview

The Education and science journal

Advanced search

Systemizing the Pedagogic Concepts

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-4-19-30

Abstract

The paper emphasizes the necessity of systemizing the pedagogic concepts to complement the pluralism principle dominating in pedagogy over the recent years. The author recommends the person oriented systematic synergetic methodology combining various research data into a holistic scientific approach.

The paper regards education as the core pedagogic concept - including training, upbringing, self-education, their respective subcomponents, and generated personal resource. The elements of personal resource combine the acquired knowledge, skills and values, developed subjective attitudes and individual health data. The key pedagogic terms describing the educational process are represented by a three-level system; the first level involves the educational form concepts, the second – generated personal resource, the third – summarized notion system combining the previous levels and reflecting their binary relations. The given construct systemizes the pedagogic conceptual apparatus and clarifies the theoretical notion of personal education. 

About the Author

G. N. Serikov
Южно-Уральский государственный университет, г. Челябинск.
Russian Federation


References

1. Беликов В. А. Образование. Деятельность. Личность: моногр. М.: Академия естествознания, 2010. 340 с.

2. Загвязинский В. И. О стратегических ориентирах развития образования на современном этапе // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 1999. No 1. С. 34–36.

3. Зеер Э. Ф. Профессионально-образовательное пространство личности. Екатеринбург: Рос. гос. проф.-пед. ун-т; Нижнетагил. гос. проф. колледж им. Н. А. Демидова, 2002. 126 с.

4. Котлярова И. О. Инновационные образовательные системы // Вестник ЮУрГУ. Сер. Образование, здравоохранение, физическая культура. Вып. 15, No 13 (113). 2008. С. 12–24.

5. Сериков Г. Н., Сериков С. Г. Здоровьесбережение в гуманном образовании: моногр. Екатеринбург; Челябинск: Изд-во ЧГТУ, 1999. 242 с.

6. Сериков Г.Н. Образование и развитие человека: моногр. М.: Мнемозина, 2002. 416 с.

7. Сериков Г. Н. Педагогика. Кн. 1: Объект исследований. М.: Владос, 2005. 440 с.

8. СериковГ.Н.Гуманно ориентированная системно-синергетическая интерпретация человеческого ресурса // Вестник ЮУрГУ. Сер. Образование. Педагогические науки. Вып. 10, No 36 (212). 2010. С. 9–17.

9. Сластенин В. А. Гуманистическая парадигма и личностно- ориентированные технологии профессионально-педагогического образования. М.: Магистр-Пресс, 1999. 267 с.


Review

For citations:


Serikov G.N. Systemizing the Pedagogic Concepts. The Education and science journal. 2013;1(4):19-30. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-4-19-30

Views: 1090


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)