Qualimeyric Approach to Diagnosing the Competences of University Graduates
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-4-40-57
Abstract
The paper considers the implementation of the qualimetric approach, particularly - the group expert estimation method, for specifying the graduates’ actual competences in compliance with the federal state educational standards; allocation of groups and subgroups of the given competences; and pedagogic expertise of the competence oriented estimation means. The authors maintain that the above method is the most perspective, objective and standardized one among the existing diagnostic methods. The pedagogic expertise is carried out according to the prescribed algorithms by a group of previously selected experts, their competences, coordination and number guaranteeing the admissible error margin and value relevance level. The algorithm of complex attestation tasks development is designed for diagnosing the bachelors’ readiness for professional activity in technological profile.
About the Authors
O. F. ShikhovaRussian Federation
Y. A. Shikhov
Russian Federation
References
1. Гласс Дж., Стэнли Дж. Статистические методы в педагогике и психологии. М.: Прогресс, 1976. 495 с.
2. Квалиметрия человека и образования: методология и практика: материалы IV–XI симпозиумов. М.: Исследовательский центр, 1995–2006.
3. Селезнева Н. А. Качество высшего образования как объект системного исследования. М.: Исследовательский центр, 2001. 79 с.
4. Субетто А. И. Введение в квалиметрию высшей школы. М.: Исследовательский центр Гособразования СССР по проблемам управления качеством подготовки специалистов, 1991.
5. Черепанов В. С. Экспертные оценки в педагогических исследованиях. М.: Педагогика, 1989. 152 с.
6. Шихова О.Ф. Основы квалиметрии вузовского образовательного стандарта: моногр. Москва; Ижевск: Удмуртский университет, 2006. 232 с.
7. Шихова О. Ф., Шестакова Н. В., Шаляпина М. С. Квалиметрический подход к проектированию компетентностной модели бакалавра технологического образования // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2009. No 1 (58). С. 45–51.
8. Шихова О. Ф. Модель проектирования многоуровневых оценочных средств для диагностики компетенций студентов в техническом вузе // Образование инаука. Изв. УрО РАО. 2012. No 2 (91). С. 23–31.
9. Шихов Ю. А. Квалиметрический мониторинг качества фундаментальной подготовки в техническом вузе: моногр. М.; СПб.; Ижевск: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов: Стикс: ИжГТУ, 2007. 208 с.
10. Шихов Ю. А. Диагностический инструментарий для мониторинга качества подготовки в системе «школа – втуз» // Интеграция образования. 2006. No 3 (44). С. 18–20.
11. Шихов Ю. А. Концептуальные основы мониторинга качества обучения в системе непрерывного образования // Казанский педагогический журнал. 2008. No 1. С. 3–6.
12. Thorndike E. L. Educational Measurements of Fifty Years Ago // J. of Educational Psychology. 1913. No 6. Р. 551–552.
Review
For citations:
Shikhova O.F., Shikhov Y.A. Qualimeyric Approach to Diagnosing the Competences of University Graduates. The Education and science journal. 2013;1(4):40-57. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-4-40-57