Preview

The Education and science journal

Advanced search

About the Normative Regulation and Fostering the Methodology Culture of Pedagogical Research Staff

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-5-3-16

Abstract

The paper discusses the reorganization problems regarding the educational research sphere and based on the draft of the Modernization Concept of the Scientific Staff Higher Attestation System in the Russian Federation, which recommends some preventive measures to counteract the research imitations, incorrect borrowing and paraphrasing of well-known ideas. The first, or the normative regressive trend, implies the prescribed procedure frames and rigid regulatory forms concerning the publications, scientific reports and defense of the theses. The authors regard most of the above measures as necessary for filtering out the plagiarism and superficial works. However, the other trend - more important in their opinion - implies the development of the research methodology culture. 

The paper reveals the ten-year-experience of the Interregional Ural- Siberian Seminar on the Practical Methodology of Socio-Pedagogic Research, organized in Tumen State University. The twenty sessions of the given seminars included the lectures by leading specialists, master-classes and role plays (mini research defense), and involved all the research stages: selecting a theme, defining a research problem, and finally, a report preparation and presentation to the attestation comity.

The authors make a conclusion concerning the educational research regulations aimed to balance the administrative statutory measures with systematic development of methodology culture and fostering the researchers’ social responsibility and creativity. 

About the Authors

V. I. Zagvyazinsky
Тюменский государственный университет, г. Тюмень
Russian Federation


A. F. Zakirova
Тюменский государственный университет, г. Тюмень
Russian Federation


References

1. Загвязинский В. И. Исследовательская деятельность педагога. 3-е изд. М.: Академия, 2010. 176 с.

2. Загвязинский В. И. Теория обучения. Современная интерпретация. 5-е изд. М.: Академия, 2008. 192 с.

3. Загвязинский В. И., Атаханов Р. Методология и методы психолого-педагогического исследования. 7-е изд. М.: Академия, 2012. 208 с.

4. Загвязинский В. И., Строкова Т. А. Педагогическая инноватика: проблемы стратегии и тактики. Тюмень: ТюмГУ, 2011. 176 с.

5. Закирова А. Ф. Входя в герменевтический круг... Концепция педагогической герменевтики. М.: Владос, 2011. 272 с.

6. Захарова И. Г. Информационные технологии в образовании. 7-е изд. М.: Академия, 2011. 192 с.

7. Качественные и количественные методы психологических ипедагогических исследований: учебник для студ. учреждений высш. проф. образования / В. И. Загвязинский, А. Ф. Закирова, Р.Атаханов идр., под ред. В.И.Загвязинского. М.: Академия, 2013. 240 с.

8. Педагогический словарь: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / под ред. В. И. Загвязинского, А. Ф. Закировой. М.: Академия, 2008. 352 с.

9. Проект Концепции модернизации системы аттестации научных кадров высшей квалификации в Российской Федерации. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http:// минобрнауки.рф. /документы/3307.

10. Социальная педагогика: учеб. для бакалавров / под ред. В. И. Загвязинского, О. А. Селивановой. М.: Юрайт, 2012. 405 с.

11. Федеральный Закон «Об образовании в Российской Федерации» No 273 от 29.12.2012 г. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http: //минобрнауки.рф/документы/ 2974.


Review

For citations:


Zagvyazinsky V.I., Zakirova A.F. About the Normative Regulation and Fostering the Methodology Culture of Pedagogical Research Staff. The Education and science journal. 2013;1(5):3-16. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-5-3-16

Views: 1299


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)