Methodology Principles of Mathematical Training of Vocational Teachers
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-5-36-53
Abstract
The paper is devoted to the methodology aspects of the mathematical course modernization in the context of prospective vocational teachers’ training. The author defines the basic pedagogical principles of mathematical training in vocational pedagogic universities - the fundamentality, binary character, leading idea principle and continuity. The link between mastering the mathematical discipline and methodology competence development is substantiated.
The author points out that the content and methodology of vocational teachers’ training should be modified because of the intensive implementation of mathematical apparatus in all scientific and professional spheres. The education related sciences (didactics, psychology, sociology, etc.) started using such mathematical methods as statistics, discrete mathematics, mathematical modeling etc. Therefore, the methodology of vocational training re- quires from pedagogical students a good command of mathematical language and later on its adaptation and application in teaching the professional disciplines.
About the Author
Y. A. PerminovRussian Federation
References
1. Гласс Р. Факты и заблуждения профессионального программирования: пер. с англ. СПб: Символ-Плюс, 2007. 240 с.
2. Глушков В. М. Кибернетика. Вопросы теории и практики. М.: Наука, 1986. 888 с.
3. Гнеденко Б. В. О математике. М: Эдиториал УРСС, 2000. 207 с.
4. Ершов А. П. Избранные труды. Новосибирск: Наука; Сибирская издат. фирма, 1994. 413 с.
5. Климов Е. А. Индивидуальный стиль деятельности. Психология индивидуальных различий / под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, В. Я. Романова. М: МГУ, 1982. С. 74–77.
6. Кубрушко П. Ф. Актуальные проблемы теории содержания профессионально-педагогического образования; автореф. дис. ... д-ра пед. наук. Екатеринбург, 2002. 37 с.
7. Макарова Л. Н. Индивидуальный стиль педагогической деятельности преподавателя вуза в контексте его профессиональной культуры: ученые записки // Электронный научн. журнал Курско- го гос. ун-та. Вып. 2006. No 2. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http: //scientific-notes.ru.
8. Мордкович А. Г. Профессионально-педагогическая направленность специальной подготовки учителя математики в педагогическом институте: дис. .... д-ра пед. наук. М., 1986. 355 с.
9. Перминов Е. А. Методические основы обучения дискретной математике в системе «школа – вуз»: моногр. Екатеринбург: РГППУ, 2006. 237 с.
10. Перминов Е. А. Теоретические основы обучения дискретной математике студентов профессионально-педагогических специальностей (по отраслям) // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2012. No 3 (92). С. 25–34.
11. Садовничий В. А. Математическое образование: настоящее и будущее // Материалы Всероссийской конференции «Математика и общество. Математическое образование на рубеже веков». Дубна, сентябрь 2000. М.: МЦНМО, 2000. 664 с.
12. Садовничий В. А. Традиции и современность // Высшее образование в России. 2003. No 1. С. 11–18.
13. Саранцев Г. И. Методология методики обучения математике. Саранск: Красный октябрь, 2001. 144 с.
14. Федоров В. А. Профессионально-педагогическое образование в изменяющихся социально-экономических условиях: научное обеспечение развития // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2008. No 9 (57). С. 127–134.
15. Шкерина Л. В. и др. Мониторинг качества профессионально-педагогической подготовки будущего учителя в педагогическом вузе: учеб.-метод. пособие. Красноярск: Краснояр. гос. ун-т им. В. П. Астафьева, 2004. 244 с.
16. Эрганова Н. Е. Методика профессионального обучения: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. 2-е изд. М.: Академия, 2008. 160 с.
Review
For citations:
Perminov Y.A. Methodology Principles of Mathematical Training of Vocational Teachers. The Education and science journal. 2013;1(5):36-53. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-5-36-53