Preview

The Education and science journal

Advanced search

Quality Measurement of the latent Properties of Students Educational and Projecting Activity in Vocational Pedagogical Universities

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-5-54-66

Abstract

The paper deals with the issue of quality measurement and educational process outcomes. The author analyzes the structure of training and projecting activities of the prospective teachers-designers, and regards the given structure as the integral quality indicator of the specialist training in the above profile. The training project level can be estimated by examining students’ final qualification works. The paper demonstrates a set of indicators for estimating the quality of designing and training activities of the graduates. The implementation of the RUMM 2030 program and mathematical statistics tools based on the Rasch model of quality measurement is substantiated.

The above method approbation regarding the estimation of the latent variables of training and designing activity of prospective vocational teachers demonstrates that the recommended quality criteria, referred to as indicators, can be used in the competence assessment of the future teachers-designers. 

About the Author

T. V. Shutova
Российский государственный профессионально-педагогический университет, г. Екатеринбург
Russian Federation

 



References

1. Аванесов В. С. Вопросы методологии педагогических измерений // Педагогические измерения. No 1, 2005. С. 3–27.

2. Маслак А. А. Измерение латентных переменных в социально-экономических системах: теория и практика: моногр. Славянск-на-Кубани: СГПИ, 2007. 424 с.

3. Маслак А. А., Поздняков С. А. Измерение качества выпускных квалификационных работ: методические рекомендации. Славянск-на-Кубани: СГПИ, 2009. 44 с.

4. Международный стандарт профессии дизайнер интерьера [Электрон. ресурс]. International Interior Design Association (IIDA). Режим доступа: http://www.iida.org.

5. Отраслевой терминологический стандарт. Термины и определения. Стандарты организаций – отраслевые стандарты (ОСТ) [Электрон. ресурс]. Режим доступа: ru.wikipedia. org/wiki/Стандарт.

6. Федоров В. А. Профессионально-педагогическое образование в изменяющихся социально-экономических условиях: научное обеспечение развития // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2008. No 9. С. 127–134.

7. Федоров В. А. Качество профессионально-педагогического образования // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 1999. No 2. С. 189–198.

8. Федоров В. А., Фалько В. П. Структура и содержание формирования художественно-проектных компетенций педагога профессионального обучения в области дизайна // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2008. No 12. С. 152–162.


Review

For citations:


Shutova T.V. Quality Measurement of the latent Properties of Students Educational and Projecting Activity in Vocational Pedagogical Universities. The Education and science journal. 2013;1(5):54-66. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-5-54-66

Views: 1057


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)