Preview

The Education and science journal

Advanced search

Classifying and Designing the Educational Methods with Information Communications Technoligies

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-5-95-113

Abstract

The article describes the conceptual apparatus for implementing the Information Communications Technologies (ICT) in education. The authors suggest the classification variants of the related teaching methods according to the following component combinations: types of students work with information, goals of ICT incorporation into the training process, individualization degrees, contingent involvement, activity levels and pedagogical field targets, ideology of informational didactics, etc. Each classification can solve the educational tasks in the context of the partial paradigm of modern didactics; any kind of methods implies the particular combination of activities in educational environment.

The whole spectrum of classifications provides the informational functional basis for the adequate selection of necessary teaching methods in accordance with the specified goals and planned results. The potential variants of ICT implementation methods are given for different teaching models. 

About the Authors

I. N. Semenova
Уральский государственный педагогический университет, г. Екатеринбург
Russian Federation


A. V. Slepukhin
Уральский государственный педагогический университет, г. Екатеринбург
Russian Federation


References

1. Бершадский М. Е., Гузеев В. В. Дидактические и психологические основания образовательной технологии. М.: Педагогический поиск, 2003. 256 с.

2. Пиаже Ж. Избранные психологические труды. М., 1994. 680 с.

3. Семенова И. Н. Развитие системы методов обучения студентов педвузов в условиях использования информационно-коммуникационных технологий: моногр. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2010. 192 с.

4. Семенова И. Н., Слепухин А. В. Определение и дидактическая конструкция методики использования информационно-коммуникационных технологий в учебном процессе // Педагогической образование в России. 2012. No 2. С. 183–188.

5. Семенова И. Н., Слепухин А. В. Методика использования информационно-коммуникационных технологий в учебном процессе: учеб. пособие / под ред. Б. Е. Стариченко. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2013. Ч. 2: Методология использования информационных образовательных технологий. 150 с.

6. Семенова И. Н., Слепухин А. В. Constructors of visual actions as a basis of formation at students of abilities of a reflection and representation of results of research activity // Intercultural ties in higher education and academic teaching: материалы Междунар. конф. Ариэльский университетский центр, Израиль, 2011. С. 96–104.

7. Стариченко Б. Е. Теория и практика оптимизации школьного образовательного процесса средствами информационных технологи: дис. ... д-ра пед. наук. Екатеринбург, 1999. 353 с.

8. Стариченко Б. Е. Методика использования информационно-коммуникационных технологий в учебном процессе: учеб. пособие. Ч. 1. Концептуальные основы компьютерной дидактики. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2013. 152 с.


Review

For citations:


Semenova I.N., Slepukhin A.V. Classifying and Designing the Educational Methods with Information Communications Technoligies. The Education and science journal. 2013;1(5):95-113. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-5-95-113

Views: 3074


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)