Preview

The Education and science journal

Advanced search

Secondary and Higher School Succession Examplified by the School Geometry Teaching

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-5-133-149

Abstract

The paper analyzes the content of school geometry education; a number of reasons behind the degrading level of geometry training of secondary school leavers being discussed. The author argues that, in spite of the decline of the geometry research in modern mathematics, its educational and practical significance is growing along with the development of knowledge and technology. The author welcomes the introduction of elective courses in profile schools (e.g. solving geometrical problems based on the vector method, representation of geometrical figures in a parallel projection, etc), and regards it as the important means of content succession and continuity of mathematical education in secondary and higher schools; the problems of content and teaching method selection for given courses being discussed providing the effective link between the profile and professional education.

The research findings can be of interest to the experts in mathematical teaching methods, elective course developers and school teachers of mathematics. 

About the Author

G. A. Klekovkin
Самарский филиал Московского городского педагогического университета, г. Самара
Russian Federation


References

1. Клековкин Г. А. Психологические и методические аспекты обучения построению чертежа к геометрической задаче: традиции, реалии и перспективы // Образование и наука. Изв. Уро РАО. 2009. No 5 (62). С. 79–90.

2. Клековкин Г. А. Роль и место фузионизма в школьном геометрическом образовании // Образование и наука. Изв. Уро РАО. 2012. No 2 (91). С. 77–92.

3. Методика обучения геометрии: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / В. А. Гусев, В. В. Орлов, В. А. Панчищина и др.; под ред. В. А. Гусева. М.: Академия, 2004. 368 с.

4. Потоскуев Е. В. Векторы и координаты как аппарат решения геометрических задач: учеб. пособие. М.: Дрофа, 2008. 173 с. (Элективные курсы).

5. Розов Н. Х. Проблема размещения новых понятий и объектов в школьном курсе математики / Математическое образование: прошлое, настоящее, будущее: материалы I Международной научно-практической конференции, посвященной памяти проф. Б. М. Бредихина. М.; Самара: СГПУ, 2006. С. 19–32.

6. Фундаментальное ядро содержания общего образования: проект / под ред. В. В. Козлова, А. М. Кондакова. М.: Просвещение, 2009. 44 с.

7. Шестаков С. А. Векторы на экзаменах. Векторный метод в стереометрии. М.: МЦНМО, 2005. 112 с.


Review

For citations:


Klekovkin G.A. Secondary and Higher School Succession Examplified by the School Geometry Teaching. The Education and science journal. 2013;1(5):133-149. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-5-133-149

Views: 1318


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)