Preview

Образование и наука

Расширенный поиск

Проблема мотивации изучения иностранных языков в международных исследованиях: систематический обзор

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-5-38-63

Полный текст:

Аннотация

Введение. Иноязычная компетентность для современного человека является необходимым средством активной социальной и профессиональной жизни. При этом приходится признать, что желание изучать иностранные языки отсутствует у большого количества молодых людей. Этот парадокс сделал проблему мотивации изучения языков популярной у исследователей в разных странах мира. В статье представлен систематический обзор международных исследований, посвященных вопросам мотивации изучения иностранных языков. Подобный обзор был предпринят для понимания существующих исследовательских тенденций в изучении указанной проблемы в общем и определения факторов, обуславливающих отсутствие у обучающихся интереса к изучению иностранных языков, в частности.

Цель исследования - на материале международных исследований определить существующие на данный момент исследовательские тенденции и выявить недостаточно изученные аспекты проблемы по вопросу мотивации изучения иностранных языков.

Методология и методы. Методологической основой данной работы стал качественный контент-анализ релевантных эмпирических исследований, опубликованных за последние 15 лет в периодических журналах, входящих в международные базы данных Scopus и Web of Science. Данный обзор дает возможность понять степень изученности анализируемой проблематики на международном уровне.

Результаты исследования. Исследовательские работы по вопросам мотивации изучения иностранных языков школьниками и студентами были разделены на две основные группы: исследования, сосредоточенные на влиянии внутренних - учебных и профессиональных - факторов на мотивацию, и те, авторы которых считают наиболее важными внешние - социальные - факторы. Внутри этих групп были определены существующие исследовательские тенденции и наиболее перспективные направления научного поиска в этой сфере, например влияние сверстников на мотивационную сферу обучающихся. На фоне многочисленных работ, исследующих внешние (социально-экономические) факторы влияния, отмечается недостаточное количество исследований, посвященных влиянию макрополитических и макроэкономических факторов на мотивацию изучения языков, например, в вопросе предпочтения одних языков другим. Результаты исследования будут способствовать пониманию факторов, ставших причиной отсутствия у школьников и студентов интереса к изучению языков.

Научная новизна обеспечивается оригинальностью представленного обзора, включающего в себя множество научных работ, выполненных учеными из разных стран мира, представляющих различные подходы к предмету. В обзоре не использовался географический принцип отбора классификации исследований и не учитывалась дата публикации - главным критерием отбора была публикация в научном издании, рецензируемом международными базами данных за последние 15 лет.

Такой принцип был необходим для понимания исследовательских тенденций в изучении вопроса мотивации овладения иноязычной компетенцией и определения сходных (и специфических) для разных стран факторов, влияние которых привело к отсутствию у обучающихся интереса к изучению иностранных языков.

Практическая значимость. Результаты проведенного анализа помогут понять причины недостаточной мотивации школьников и студентов к изучению иностранных языков, что будет способствовать решению этой насущной международной проблемы.

Об авторах

И. К. Цаликова
Тюменский государственный университет
Россия

Цаликова Ида Константиновна - кандидат филологических наук, доцент кафедры русской и зарубежной филологии, культурологии и методики их преподавания ТюмГУ.

Ишим.



С. В. Пахотина
Тюменский государственный университет
Россия

Пахотина Светлана Владимировна - кандидат педагогических наук, доцент кафедры русской и зарубежной филологии, культурологии и методики их преподавания ТюмГУ.

Ишим.



Список литературы

1. Fryer L. K., Ainley M. Supporting interest in a study domain: A longitudinal test of the interplay between interest, utility-value, and competence beliefs. Learning and Instruction [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]; 60: 252-262. Available from: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.11.002

2. Zhurat Y., Davydyuc N., Oliynyk M. Psychological and pedagogical factors of activating the Masters students' cognitive interests to the study of foreign languages. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]; 11 (1): 312-324. Available from: http://dx.doi.org/10.18662/rrem/113

3. Saito K., Dewaele J.-M., Abe M., In'nami Y. Motivation, emotion, learning experience, and second language comprehensibility development in classroom settings: A cross-sectional and longitudinal study. Language Learning [Internet]. 2018 [cited 2019 Oct 24]; 68 (3): 709743. Available from: https://www.researchgate.net/publication/322755945_Motivation_Emotion_Learning_Experience_and_Second_Language_Comprehensibility_Development_in_Class-room_Settings_A_Cross-Sectional_and_Longitudinal_Study

4. Setiyadi A. B., Mahpul M., Wicaksono B. A. Exploring motivational orientations of English as foreign language (EFL) learners: A case study in Indonesia. South African Journal of Education [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]; 39 (1): 1-12. Available from: https://www.researchgate.net/publication/332395990_Exploring_motivational_orientations_of_English_as_foreign_language_EFL_learners_A_case_study_in_Indonesia

5. Chen J. F., Warden C. A., Chang H.-T. Motivators that do not motivate: The case of Chinese EFL learners and the influence of culture on motivation. TESOL Quarterly [Internet]. 2005 [cited 2019 Oct 24]; 39 (4): 609-633. Available from: https://doi.org/10.2307/3588524

6. Busse V. Plurilingualism in Europe: Exploring attitudes toward English and other European languages among adolescents in Bulgaria, Germany, the Netherlands, and Spain. Modern Language Journal [Internet]. 2017 [cited 2019 Oct 24]; 101 (3): 566-582. Available from: https://doi.org/10.1111/modl.12415

7. Mendoza A., Phung H. Motivation to learn languages other than English: A critical research synthesis. Foreign Language Annals [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]; 52 (1): 121-140. Available from: https://doi.org/10.1111/flan.12380

8. Al-Hoorie A. H. Sixty years of language motivation research: Looking back and looking forward. Sage Open [Internet]. 2017 [cited 2019 Oct 24]; 7 (1): 1-11. Available from: https://doi.org/10.1177/2158244017701976

9. Kim T. Y., Kim Y., Kim J. Y. Role of resilience in (de)motivation and second language proficiency: Cases of Korean elementary school students. Journal of Psycholinguistic Research [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]; 48: 371-389. Available from: https://doi.org/10.1007/s10936-018-9609-0

10. Mahmoodzadeh M., Khajavy G. H. Towards conceptualizing language learning curiosity in SLA: An empirical study. Journal of Psycholinguistic Research [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]; 48: 333-351. Available from: https://doi.org/10.1007/s10936-018-9606-3

11. Tavakoli H., Lotfi A. R., Biria R. Effects of CALL-mediated TBLT on motivation for L2 reading. Cogent Education [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]; 6 (1). Available from: https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1580916

12. Elaish M. M., Ghani N. A., Shuib L., Al-Haiqi A. Development of a mobile game application to boost students' motivation in learning English vocabulary. IEEE Access [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]; 7: 13326-13337. Available from: https://www.researchgate.net/publication/330376720_Development_of_a_Mobile_Game_Application_to_Boost_Students'_Motivation_in_Learning_English_Vocabulary

13. Papi M., Teimouri Y. Dynamics of selves and motivation: A cross-sectional study in the EFL context of Iran. International Journal of Applied Linguistics (United Kingdom) [Internet]. 2012 [cited 2019 Oct 24]; 22 (3): 287-309. Available from: https://doi.org/10.1111/j.1473-4192.2012.00312.x

14. Du X., Jackson J. From EFL to EMI: The evolving English learning motivation of Mainland Chinese students in a Hong Kong university. System [Internet]. 2018 [cited 2019 Oct 24]; 76: 158-169. Available from: https://doi.org/10.1016/j.system.2018.05.011

15. Kwok C. K., Carson L. Integrativeness and intended effort in language learning motivation amongst some young adult learners of Japanese. Language Learning in Higher Education [Internet]. 2018 [cited 2019 Oct 24]; 8 (2): 265-279. Available from: https://doi.org/10.1515/cercles-2018-0016

16. Alshahrani A. A. S. L2 Motivational self-system among Arab EFL learners: Saudi perspective. International Journal of Applied Linguistics and English Literature [Internet]. 2016 [cited 2019 Oct 24]; 5 (5): 145-152. Available from: https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.5n.5p.145

17. Thompson A. S., Erdil-Moody Z. Operationalizing multilingualism: Language learning motivation in Turkey. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism [Internet]. 2016 [cited 2019 Oct 24]; 19 (3): 314-331. Available from: https://doi.org/10.1080/13670050.2014.985631

18. Dörnyei Z., Csizér K., Németh N. Motivation, language attitudes and globalisation: A Hungarian perspective [Internet]. 2006 [cited 2019 Oct 24]. 205 p. Available from: https://www.researchgate.net/publication/268403405_Motivation_Language_Attitudes_and_Globalisation_A_Hungarian_Perspective

19. Parrish A., Lanvers U. Student motivation, school policy choices and modern language study in England. Language Learning Journal [Internet]. 2019 [cited 2019 Oct 24]; 43 (3): 281-298. Available from: https://doi.org/10.1080/09571736.2018.1508305

20. Kodzi I. A., Oketch M., Ngware M. W., Mutisya M., Nderu E. N. Social relations as predictors of achievement in Math in Kenyan primary schools. International Journal of Educational Development [Internet]. 2014 [cited 2019 Oct 24]; 39 (1): 275-282. Available from: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2014.02.007

21. Allen J., Way J. D., Casillas A. Relating school context to measures of psychosocial factors for students in grades 6 through 9. Personality and Individual Differences [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]; 136 (1): 96-106. Available from: https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.01.041

22. Bellei C. C. Study of socioeconomic and academic segregation in Chilean education. Estudios Pedagogicos [Internet]. 2013 [cited 2019 Oct 24]; 39 (1): 325-345. Available from: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000100019

23. Castillo-Vergara M., Barrios Galleguillos N., Jofré Cuello L., Alvarez-Marin A., Acuna-Opazo C. Does socioeconomic status influence student creativity? Thinking Skills and Creativity [Internet]. 2018 [cited 2019 Oct 24]; 29: 142-152. Available from: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.07.005

24. Marchant G. J., Paulson S. E., Rothlisberg B. A. Relations of middle school students' perceptions of family and school contexts with academic achievement. Psychology in the Schools [Internet]. 2001 [cited 2019 Oct 24]; 38 (6): 505-519. Available from: https://doi.org/10.1002/pits.1039

25. Kien K., Chung H. Socioeconomic status and academic achievement. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition) [Internet]. 2015 [cited 2019 Oct 24]: 924-930. Available from: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.92141-X

26. Yan C. M., He C. J. Why do final-year student teachers skip classes? A Chinese perspective. Compare-A Journal of Comparative and International Education [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]; 49 (1): 81-97. Available from: https://doi.org/10.1080/03057925.2017.1385389

27. Kormos J., Kiddle T., Csizér K. Systems of goals, attitudes, and self-related beliefs in second-language-learning motivation. Applied Linguistics [Internet]. 2011 [cited 2019 Oct 24]; 32 (5): 495-516. Available from: https://doi.org/10.1093/applin/amr019

28. Kormos J., Kiddle T. System. The role of socio-economic factors in motivation to learn English as a foreign language: The case of Chile. System [Internet]. 2013 [cited 2019 Oct 24]; 41 (2): 399-412. Available from: https://doi.org/10.1016/j.system.2013.03.006

29. Ariani M. G., Ghafournia N. The relationship between socioeconomic status and beliefs about language learning: A study of Iranian postgraduate EAP students. English Language Teaching [Internet]. 2015 [cited 2019 Oct 24]; 8 (9): 17-25. Available from: https://doi.org/10.5539/elt.v8n9p17

30. Shin H. W., So Y. The moderating role of socioeconomic status on motivation of adolescents' foreign language learning strategy use. System [Internet]. 2017 [cited 2019 Oct 24]; 73: 71-79. Available from: https://doi.org/10.1016/j.system.2017.11.007

31. Lanvers U. Contradictory others and the habitus of languages: Surveying the L2 motivation landscape in the United Kingdom. Modern Language Journal [Internet]. 2017 [cited 2019 Oct 24]; 101 (3): 517-532. Available from: https://doi.org/10.1111/modl.12410

32. Ghorbani M. R., Golparvar S. E. Modeling the relationship between socioeconomic status, self-initiated, technology-enhanced language learning, and language outcome. Computer Assisted Language Learning [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]. Available from: https://doi.org/10.1080/09588221.2019.1585374

33. Nyamubi G. J. Socio-economic status as determinants of students' performance in English language in secondary schools in Tanzania. Education Journal [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]; 8 (3): 110-119. Available from: https://doi.org/10.11648/j.edu.20190803.14

34. Butler Y. G. Parental factors and early English education as a foreign language: A case study in Mainland China. Research Papers in Education [Internet]. 2014 [cited 2019 Oct 24]; 29 (4): 410-437. Available from: https://doi.org/10.1080/02671522.2013.776625

35. Butler Y. G. Parental factors in children's motivation for learning English: A case in China. Research Papers in Education [Internet]. 2015 [cited 2019 Oct 24]; 30 (2): 164-191. Available from: https://doi.org/10.1080/02671522.2014.891643

36. Butler Y. G., Le V.-N. A longitudinal investigation of parental social-economic status (SES) and young students' learning of English as a foreign language. System [Internet]. 2018 [cited 2019 Oct 24]; 73: 4-15. Available from: https://doi.org/10.1016/j.system.2017.07.005

37. Butler Y. G., Sayer P., Huang B. Introduction: Social class/socioeconomic status and young learners of English as a global language. System [Internet]. 2018 [cited 2019 Oct 24]; 73: 1-3. Available from: https://doi.org/10.1016/j.system.2018.02.007

38. Butler Y. G. Linking noncognitive factors back to second language learning: New theoretical directions. System [Internet]. 2019 [cited 2019 Nov 20]; 86: 102-127. Available from: https://doi.org/10.1016/j.system.2019.102127

39. Sanjurjo J. F., Blanco J. M. A., Fernandez-Costales A. Assessing the influence of socio-economic status on students' performance in content and language integrated learning. System [Internet]. 2018 [cited 2019 Oct 24]; 73: 16-26. Available from: https://doi.org/10.1016/j.system.2017.09.001

40. Berkowitz R., Moore H., Astor R. A., Benbenishty R. A research synthesis of the associations between socioeconomic background, inequality, school climate, and academic achievement. Review of Educational Research [Internet]. 2017 [cited 2019 Oct 24]; 87 (2): 425469. Available from: https://doi.org/10.3102/0034654316669821

41. Butler Y. G., Liu Y. The role of peers in young learners' English learning. In: Evidence-based second language pedagogy [Internet]. 2019 [cited 2020 Jan 21]. 358 p. Available from: https://doi.org/10.4324/9781351190558-7


Для цитирования:


Цаликова И.К., Пахотина С.В. Проблема мотивации изучения иностранных языков в международных исследованиях: систематический обзор. Образование и наука. 2021;23(5):38-63. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-5-38-63

For citation:


Tsalikova I.K., Pakhotina S.V. The issue of motivation for foreign languages learning in international research works: Scoping review. The Education and science journal. 2021;23(5):38-63. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-5-38-63

Просмотров: 120


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)