Preview

Образование и наука

Расширенный поиск

Добро пожаловать на работу в Тайване! Исследование возможностей трудоустройства иностранных студентов

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-5-99-115

Полный текст:

Аннотация

Введение. Трудоустройство играет важную роль в профессиональном развитии. Однако опубликовано не так много исследований по поиску работы иностранными студентами.

Цель. Настоящее исследование направлено на изучение взаимосвязи между самоэффективностью, поведенческими намерениями и предполагаемой дискриминацией в области поиска работы.

Методология и методы исследования. Авторы использовали социально-когнитивную модель карьерного самоуправления в качестве теоретической основы для объяснения связей между конструкциями самоэффективности, поведенческих намерений и предполагаемой дискриминации в области поиска работы. Исследование проводилось в китайском культурном контексте (Тайвань) с участием 301 иностранного студента из стран Юго-Восточной Азии. Моделирование структурных уравнений использовалось для проверки модели взаимосвязи между тремя переменными в исследовании.

Результаты и научная новизна. Результаты проведенной работы показывают, что самоэффективность с большой степенью вероятности предсказывает поведенческие намерения. Кроме того, она частично опосредует влияние воспринимаемой дискриминации на поведенческие намерения. Авторы применили метод количественного исследования для изучения контингента иностранных студентов, о котором не так много сообщалось в предыдущих работах. Выяснилось, что влияние контекстуального фактора (например, предполагаемой дискриминации) на поведенческие намерения является прямым и косвенным посредством самоэффективности.

Практическая значимость. Результаты настоящего исследования могут быть использованы специалистами для повышения самоэффективности и поведенческих намерений иностранных студентов, а также для оказания им помощи в преодолении дискриминации в процессе поиска работы.

Об авторах

Н. Т. Дуонг
Университет Ван Ланг
Вьетнам

Дуонг Нам Тьен - PhD (менеджмент), преподаватель факультета коммерции Университета Ван Ланг.

Хошимин.



Т. Д. Фам Тхи
Университет Ван Ланг
Вьетнам

Фам Тхи Туи Зунг - соискатель PhD (менеджмент), преподаватель факультета коммерции Университета Ван Ланг.

Хошимин.



К. Ч. Нго
Университет Ван Ланг
Вьетнам

Нго Куанг Чунг - PhD (экономика), доцент факультета коммерции Университета Ван Ланг.

Хошимин.



В. К. Фам
Университет экономики и финансов Хошимина
Вьетнам

Фам Ван Киен - PhD (менеджмент), доцент Института послевузовского профессионального образования, науки и технологии Университета экономики и финансов Хошимина.

Хошимин.



Список литературы

1. Kosheleva E. Y., Amarnor A. J., Chernobilsky E. Stress factors among international and domestic students in Russia. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015; 200: 460-466.

2. Mesidor J. K., Sly K. F. Factors that contribute to the adjustment of international students. Journal of International Students. 2016; 6 (1): 262-282.

3. Yan Z. Acculturation and well-being among international students: Challenges and opportunities. In: Gaulee U., Sharma S., Bista K. (eds.). Rethinking education across borders. Singapore: Springer; 2020. p. 303-315.

4. Wang J., Hong J. Z., and Pi Z. -L. Cross-cultural adaptation: The impact of online social support and the role of gender. Social Behavior and Personality: An International Journal. 2015; 43 (1): 111-121.

5. Ng T. K., Wang K. W. C., and Chan W. Acculturation and cross-cultural adaptation: The moderating role of social support. International Journal of Intercultural Relations. 2017; 59: 19-30.

6. Mao R., Liu Y. Social support: A moderator between cultural intelligence and crosscultural adaptation of international students in Chinese universities. In: Tian Xie, Lisa Hale, Jin Zhang (eds.). International Forum of Teaching and Studies. Proceedings of Cross-Cultural Occupational Health Psychology Forum; 2016; Wuhan. Wuhan: American Scholars Press, Inc; 2016. p. 190-195.

7. Tran L. T., Pham L. International students in transnational mobility: Intercultural connectedness with domestic and international peers, institutions and the wider community. Compare: A Journal of Comparative and International Education. 2016; 46 (4): 560-581.

8. Prazeres L. Unpacking distinction within mobility: Social prestige and international students. Population, Space and Place. 2019; 25 (5): e2190.

9. Chou C. P., Roberts A., Ching G. S. A study on the international students' perception and norms in Taiwan. International Journal of Research Studies in Education. 2012; 1 (2): 71-84.

10. Guo Y., Y. Li., Ito N. Exploring the predicted effect of social networking site use on perceived social capital and psychological well-being of Chinese international students in Japan. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 2014; 17 (1): 52-58.

11. Huang H., Chang Y. The relationship between international students' and cross-cultural adaptation and dominant language in Taiwan. International Journal of Humanities and Social Science. 2011; 1 (7): 137-145.

12. Nguyen M. H., Le T. T., Meirmanov S. Depression, acculturative stress, and social connectedness among international university students in Japan: A statistical investigation. Sustainability. 2019; 11 (3): 878.

13. Lin, H.-M., Sung Y.-H. Experiences of international students from the new southbound policy countries in Taiwan: Their motivations and negotiations of cultural differences. Journal of Research in Education Sciences. 2020; 65 (3): 81-122.

14. Choudaha R. Three waves of international student mobility (1999-2020). Studies in Higher Education. 2017; 42 (5): 825-832.

15. Beech S. E. Adapting to change in the higher education system: International student mobility as a migration industry. Journal of Ethnic and Migration Studies. 2018; 44 (4): 610-625.

16. Lin Y.-J., Flores L. Y. Job search self-efficacy of East Asian international graduate students. Journal of Career Development. 2011; 40 (3): 186-202.

17. Borjas G. J., Cassidy H. The adverse effect of the Covid-19 labor market shock on immigrant employment. Massachusetts: National Bureau of Economic Research (NBER) publications; June 2020. p. 1-25.

18. McWhirter E. H. Perceived barriers to education and career: Ethnic and gender differences. Journal of Vocational Behavior. 1997; 50 (1): 124-140.

19. Powell D. M., Stanley D. J., Brown K. N. Meta-analysis of the relation between interview anxiety and interview performance. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement. 2018; 50 (4): 195.

20. Vallerand R. J. Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. Advances in Experimental Social Psychology. 1997; 29: 271-360.

21. Lent R. W., Brown S. Social cognitive model of career self-management: Toward a unifying view of adaptive career behavior across the life span. Journal of Counseling Psychology. 2013; 60 (4): 557.

22. Zikic J., Saks A. Job search and social cognitive theory: The role of career-relevant activities. Journal of Vocational Behavior. 2009; 74 (1): 117-127.

23. Saks A. M., Zikic J., Koen J. Job search self-efficacy: Reconceptualizing the construct and its measurement. Journal of Vocational Behavior. 2015; 86: 104-114.

24. Pajic S., et al. Antecedents of job search self-efficacy of Syrian refugees in Greece and the Netherlands. Journal of Vocational Behavior. 2018; 105: 159-172.

25. Schaffer., Taylor M. Job search behaviors among African-Americans. Journal of Managerial Psychology. 2012; 27: 814-828.

26. Banjong D. N., Olson M. R. Issues and trends of international students in the United States. International Journal of Education. 2016; 4 (1): 1-14.

27. Arthur N. Supporting international students through strengthening their social resources. Studies in Higher Education. 2017; 42 (5): 887-894.

28. Yu Y., Moskal M. Missing intercultural engagements in the university experiences of Chinese international students in the UK. Compare: A Journal of Comparative and International Education. 2019; 49 (4): 654-671.

29. Smith R. A., Khawaja N. G. A review of the acculturation experiences of international students. International Journal of Intercultural Relations. 2011; 35 (6): 699-713.

30. Tzeng R. Cultural capital and cross-border career ladders: Western professional migrants in Taiwan. International Sociology. 2010; 25 (1): 123-143.

31. Weiner N. Breaking down barriers to labour market integration of newcomers in Toronto. Quebec Canada: Institute for Research on Public Policy. IRPP Choices. 2008; 14 (10): 1-42.

32. Gribble C., Rahimi M., Blackmore J. International students and post-study employment: The impact of university and host community engagement on the employment outcomes of international students in Australia. In: International student connectedness and identity. Singpore: Springer; 2017. p. 15-39.

33. Hai Y. Racism and xenophobia in China. 8th East West dialogue. Shanghai: Fudan University; 2005: 1-5.

34. Bell D. Geographies of hospitality. In: Conrad Lashley (ed.). The Routledge Handbook of Hospitality Studies. London and New York: Routledge; 2016. p. 30.

35. Le Barbanchon T., Rathelot R., Roulet A. Gender differences in job search: Trading off commute against wage. The Quarterly Journal of Economics. 2021; 136 (1): 381-426.

36. Fric K. Access to the labour market for gays and lesbians: Research review. Journal of Gay & Lesbian Social Services. 2017; 29 (4): 319-361.

37. Waite S. Should I stay or should I go? Employment discrimination and workplace harassment against transgender and other minority employees in Canada's federal public service. Journal of Homosexuality. 2020; 68 (7): 1-27.

38. Craft J. T., et al. Language and discrimination: Generating meaning, perceiving identities, and discriminating outcomes. Annual Review of Linguistics. 2020; 6: 389-407.

39. Wang J., et al. Personality and Chinese adolescents' career exploration: The mediation effects of self-efficacy and perceived parental support. Journal of Pacific Rim Psychology. 2019; 13 (E28): 1-9.

40. Blau G. Testing a two-dimensional measure of job search behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 1994; 59 (2): 288-312.

41. McDonald R. P., Ho M.-H. R. Principles and practice in reporting structural equation analyses. Psychological Methods. 2002; 7 (1): 64.

42. Crayne M. P. The traumatic impact of job loss and job search in the aftermath of COVID-19. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy. 2020; 12 (S1): S180.

43. Van Hoye G., et al. Development and test of an integrative model of job search behaviour. European Journal of Work and Organizational Psychology. 2015; 24 (4): 544-559.

44. Sherry M., Thomas P., Chui W. H. International students: A vulnerable student population. Higher Education. 2010; 60 (1): 33-46.

45. Liu S., et al. Self-regulation during job search: The opposing effects of employment selfefficacy and job search behavior self-efficacy. Journal of Applied Psychology. 2014; 99 (6): 1159.

46. Lim R. H., Lent R. W., Penn L. T. Prediction of job search intentions and behaviors: Testing the social cognitive model of career self-management. Journal of Counseling Psychology. 2016; 63 (5): 594.

47. Taggar S., Kuron L. K. The toll of perceived injustice on job search self-efficacy and behavior. Career Development International. 2016; 21 (3): 279-298.

48. Bandura. Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology. 2001; 52 (1): 1-26.

49. Ching Y., et al. Challenges facing Chinese international students studying in the United States. Educational Research and Reviews. 2017; 12 (8): 473-482.


Для цитирования:


Дуонг Н.Т., Фам Тхи Т.Д., Нго К.Ч., Фам В.К. Добро пожаловать на работу в Тайване! Исследование возможностей трудоустройства иностранных студентов. Образование и наука. 2021;23(5):99-115. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-5-99-115

For citation:


Duong N.T., Pham Thi T.D., Ngo Q.Ch., Pham V.K. Welcome to work in Taiwan! Investigation of international students' employment opportunities. The Education and science journal. 2021;23(5):99-115. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-5-99-115

Просмотров: 168


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)