Preview

Образование и наука

Расширенный поиск

Влияние использования различных стратегий дивергентного мышления на понимание прочитанного

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-10-78-99

Полный текст:

Аннотация

Введение. Стратегии дивергентного мышления основаны на умственной активности, представлены серией последовательных и разветвленных вопросов, связанных с конкретным текстом для чтения. Данные стратегии побуждают шестиклассников думать о новых стимулах, например, о поиске решения конкретных проблем или о вынесении определенного суждения, а также обучают прогнозированию событий, что приводит к новым и инновационным решениям и позволяет добиться более глубокого понимания целевого текста для чтения.
Цель настоящего исследования – изучить влияние стратегий дивергентного мышления на развитие навыков понимания прочитанного шестиклассниками текста на английском языке.
Методология и методы исследования. Авторы применяли квазиэкспериментальный подход. Был произведен предварительный отбор, чтобы определить эффект от использования стратегий дивергентного мышления в развитии навыков понимания прочитанного. В исследовании приняли участие 136 учеников, которые были целенаправленно отобраны и разделены на две группы: экспериментальную и контрольную. Участники экспериментальной группы обучались с использованием стратегий дивергентного мышления, участники контрольной группы – обычным способом.
Результаты и научная новизна. Ковариационный анализ (ANCOVA) позволил авторам обнаружить, что участники экспериментальной группы достигли более высоких результатов. Также между двумя группами были выявлены существенные различия в мотивации изучения английского языка. Авторами установлено, что стратегии дивергентного мышления стимулируют познавательную деятельность школьников посредством различных вопросов и позволяют им взглянуть на свои знания по-новому, производить и генерировать творческие идеи.
Практическая значимость. Данное исследование помогает определять и развивать необходимые навыки в понимании прочитанного, а также обращает внимание учителей на важность внедрения современных когнитивных стратегий (в том числе стратегий дивергентного мышления) при планировании уроков чтения. Методисты также могут использовать данные стратегии, основанные на теории умственного обучения, в том числе и стратегии дивергентного мышления, а также способы их применения на уроках чтения для развития понимания прочитанного. Более того, руководители в сфере образования могут использовать материалы настоящего исследования, чтобы обучить учителей выходить за рамки традиционных методов и применять вышеупомянутые стратегии в своей практике.

Об авторах

А. Аль Масри
Прикладной университет Аль-Балкаг
Иордания

Аль Масри Амаал – старший преподаватель кафедры английского языка и литературы университетского колледжа принцессы Алии

Эс-Салт



Т. Кришан
Прикладной университет Аль-Балкаг
Иордания

Кришан Тамара Мох’д – старший преподаватель кафедры фундаментальных и прикладных наук университетского колледжа Зарка

Эс-Салт



Ф. Аль Талахин
Всемирный исламский университет науки и образования
Иордания

Аль Талахин Фатима Мохаммад Рашед – доцент кафедры консультирования и психического здоровья

Амман



С. Алмассарщех
Университет Аль-Исра
Иордания

Алмассарщех Сами Саламех – старший преподаватель кафедры психологии

Амман



Список литературы

1. Al-Salti N. Brain-based learning. Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan; 2004. 240 p.

2. Ismail N. Activity-based management system implementation in higher education institution: Benefits and challenges. Campus-Wide Information Systems. 2010; 27 (1): 40–52. DOI: 10.1108/10650741011011273

3. Jensen E. Teaching with the brain in mind. New York: The Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD); 2000. 187 p.

4. Sperry R. W. Cerebral organization and behaviour. Science. 1961; 133 (3466): 1749– 1757. DOI: 10.1126/science.133.3466.1749

5. Nofal M., Abu Awad F. Educational Psychology. Amman: Dar Al Masirah for Publishing and Distribution, Jordan; 2011. 464 p.

6. Al-Bakr R. Developing thinking through the school curriculum. Al-Rashed Bookstore for Publishing and Distribution, Riyadh, Saudi Arabia; 2002. 251 p.

7. Costa A. L., Kallick B. Discovering & exploring habits of mind. Association for Supervision & Curriculum Development. Alexandria: Victoria. Inc., Alexandria, Virginia; 2002. 130 p.

8. Zeitoun K. A Critical analysis of the theory of brain-based education and its reflection on teaching science. In: The Egyptian Society for Scientific Education, Fifth Scientific Conference, entitled: Scientific Education; 2001; Abu Qir – Alexandria. Vol. 1. 41 p.

9. Afana I., Al-Jaish Y. Teaching and learning with the two-sided brain. House of Culture for Publishing and Distribution, Jordan; 2009. p. 127–129. DOI:10.4000/insaniyat.14254

10. Suleiman M. The effect of brain-based learning on developing the ability to the visual-spatial perception among outstanding students. Physiological study [dissertation]. Faculty of Education, Assiut University; 2010. 176 p.

11. Jensen E. Teaching with the Brain in Mind. 2nd edition [Internet]. The Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD), New York; 2005 [cited 2021 Apr 15]. Available from: http://infohumanidades.com/sites/default/files/apuntes/Jensen

12. Ormord J. E. Educational psychology developing learners. 3rd edition. New Jersey, Prentice Hall, Inc; 2000. 260 p.

13. Cardellichio T., Field W. Seven strategies that encourage neural branching. Educational Leadership. 1997; 54: 33–36.

14. Zangour M. Using the open approach based on problem-solving in teaching mathematics to develop divergent thinking skills and some habits of mind among sixth-grade students. Journal of Mathematics Education. 2013; 16 (1): 60–128.

15. Jarwan F. Creativity (its concept, standards, theories, measurement, training. 2nd edition. Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution, Amman; 2009. 78 p.

16. Beaty R. E., Silvia P. J. Why do ideas get more creative across time? An executive interpretation of the serial order effect in divergent thinking tasks. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. 2012; 6 (4): 309–319. DOI: 10.1037/a0029171

17. Ramadan H. The effectiveness of using divergent thinking strategies in developing academic achievement and scientific sense and the transmission of learning in science for primary school students. Journal of Scientific Education. 2016; 19 (1): 114–163.

18. Roger E., Paul J. Why do ideas get more creative across time? An executive interpretation of the serial order effect in divergent thinking tasks. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. 2012; 6 (4), 309–319. DOI: 10.1037/a0029171

19. Zoller F., Waston G. Teacher training for the second generation of science curricula: The curriculum proof teacher. Journal of Science Education. 1974; (58): 93–103. DOI: 10.1002/sce.3730580114

20. Clemons S. Brain-based learning: Possible implications for online instruction. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning [Internet]. 2005 [cited 2021 Apr 15]; 5 (3): 1–12. Available from: https://www.itdl.org/Journal/Sep_05/article03.htm

21. Omran T. Towards new horizons for teaching, the ends of a century - and the pioneers of a new century. Cairo Book House, Cairo; 2002. 71 p.

22. Gilhooly K. J., Fioratou E., Anthony S. H., Wynn V. Divergent thinking: Strategies and executive involvement in generating novel uses for familiar objects. British Journal of Psychology. 2007; 98 (4): 611–625. DOI: 10.1111/j.2044-8295.2007.tb00467.x

23. Imai T. The influence of overcoming fixation in mathematics towards divergent thinking in open-ended mathematics problems on Japanese junior high school students. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 2000; 31 (2): 187–193.

24. Abul-Naga N., Mohamed M. The effectiveness of using divergent thinking strategies in developing visual intelligence and achievement in engineering among first-year preparatory students [dissertation]. Institute of Educational Studies, Cairo University, Cairo; 2013. 241 p.

25. Ibrahim A., Mahmoud A., Saeed F. The effectiveness of a program based on divergent thinking strategies to develop creative reading comprehension skills and some habits of the mind produced by the first-grade student. Journal of Faculty of Education in Assiut. 2014; (1): 165–116.

26. Suleiman T. A training program based on hyper-thinking strategies to develop teaching performance develops thinking among science teachers and generative thinking among their students. Journal of Scientific Education. 2014; 17 (6): 47–88.

27. Abu Zaid A. The effectiveness of teaching using divergent thinking strategies in developing concrete achievement, construction calculation, some habits of mind and attitude towards subject among students of architectural industrial high schools. Arabic Studies in Education and Psychology. 2014; 53: 103–154.

28. Abdel Majid A. The effect of using divergent thinking strategies in teaching “calculus” on self-organized learning skills and estimating sports values among students and teachers at the College of Education. Educational Journal. 2015; 117: 481–561.

29. Al-Amoudi H. The effectiveness of a proposed strategy based on electronic educational blogs in teaching chemistry on developing divergent thinking skills, social skills, and the trend towards studying chemistry among female students of special education at the College of Education at Umm Al-Qura University. Journal of Educational and Psychological Sciences. 2016; 9 (3): 611–661.

30. Jad Al-Haq N. The experimental dialectical approach to developing divergent thinking and practical skills in science for preparatory stage students. Journal of Scientific Education. 2017; 20 (4): 55–100.

31. Issa W. The effect of using divergent thinking on the development of reading comprehension skills for fourth-grade female students [dissertation]. College of Education, Islamic University of Gaza, Palestine; 2017. 241 p.

32. Al-Hudaibi A. The impact of the proposed Atqan strategy on developing reading comprehension skills among learners of Arabic to speakers of other languages. The Educational Journal. 2016; 13 (1): 183–239.

33. Shehata M. Effectiveness of a proposed program based on some thinking strategies in developing mathematical communication skills among primary school students. Arab Studies in Education and Psychology. 2013; 39 (1): 12–55.

34. Lee Young Ju. Effects of divergent thinking training/instructions on Torrance Tests of Creative Thinking and creative performance [dissertation on the Internet]. University of Tennessee; 2004 [cited 2021 Apr 15]. Available from: https://trace.tennessee.edu/utk_graddiss/2306

35. Al-Agha I., Ustath M. Introduction to the design of educational research. University Student Library. 3rd edition. Khan Yunis, Palestine; 2010. 174 p.

36. Ormrod J. E. Educational psychology: Principles and application. Englewood Cliffs, Prentice-Hall, NJ; 1995. 730 p.

37. Abu-Allam R. Learning: Foundations and applications. 2nd edition. Amman, Al-Masira; 2010. 328 p.


Рецензия

Для цитирования:


Аль Масри А., Кришан Т., Аль Талахин Ф., Алмассарщех С. Влияние использования различных стратегий дивергентного мышления на понимание прочитанного. Образование и наука. 2021;23(10):78-99. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-10-78-99

For citation:


Al Masri A., Krishan T., Al Talahin F., Almassarweh S. The impact of using divergent thinking strategies on reading comprehension. The Education and science journal. 2021;23(10):78-99. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-10-78-99

Просмотров: 191


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)