Preview

EDUCACIÓN Y CIENCIA

Búsqueda avanzada

Удовлетворенность дистанционным обучением в вузах Таиланда

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-2-206-224

Texto completo:

Resumen

Введение. Экстренное дистанционное обучение (ERT) – это временная замена обычных режимов контактного обучения. Такой переход был необходим во время глобальной пандемии весной 2020 года, и высшему образованию потребовалось перевести все учебные программы в онлайн-режим, чтобы предотвратить распространение вируса, но при этом не прерывать образовательный процесс. Резкое преобразование всех курсов в ERT вызвало озабоченность не только у преподавателей, но и у студентов, у которых было мало времени на адаптацию к новым обстоятельствам.

Цель. Цель настоящей работы – изучить отношение студентов к дистанционному обучению во время глобальной пандемии COVID-19. Также исследование было направлено на определение атрибутов, которые студенты считают наиболее важными во время экстренного дистанционного обучения.

Методология и методы исследования. Данное тематическое исследование, основанное на смешанных методах, расширяет более ранние работы, направленные на решение этих проблем, и дополняет совокупность знаний путем изучения того, как в настоящее время – в течение второго года пандемии – воспринимается ERT студентами в Северо-Восточном Таиланде. Были собраны и проанализированы ответы в ходе самостоятельного опроса (n = 363). На основе описательного анализа было решено провести 12 неструктурированных интервью для более тщательного исследования конкретных результатов. Матрица рейтинга важности и успеваемости использовалась для определения имеющейся удовлетворенности студентов бакалавриата.

Результаты и научная новизна. Анализ показал, что студенты в основном рассматривают ERT как более неполноценный вид обучения по сравнению с традиционным (в классе). Основные причины, названные студентами: отсутствие социального взаимодействия со сверстниками и невозможность получить академическую поддержку. Настоящее исследование информирует преподавателей о восприятии и предпочтениях учащихся в этих чрезвычайных обстоятельствах неопределенной продолжительности.

Практическая значимость. В работе представлены практические рекомендации для образовательных учреждений и преподавателей относительно того, как решать обозначенные вопросы.

De los autores

К. Фукс
Университет Принца Сонгкла
Thailand


С. Каррила
Университет Принца Сонгкла
Thailand


Referencias

1. Li C. S., Irby B. An overview of online education: Attractiveness, benefits, challenges, concerns and recommendations. College Student Journal. 2008; 42 (2).

2. Downes S. Recent work in connectivism. European Journal of Open, Distance and E-Learning (EURODL). 2019; 22 (2): 112–131.

3. Gelles L. A., Lord S. M., Hoople G. D., Chen D. A., Mejia J. A. Compassionate flexibility and self-discipline: Student adaptation to emergency remote teaching in an integrated engineering energy course during COVID-19. Education Sciences. 2020; 10 (11): 304. DOI: 10.3390/educsci10110304

4. Hodges C., Moore S., Lockee B., Trust T., Bond A. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. 2020; 27: 1–12.

5. Rajab M. H., Gazal A. M., Alkattan K. Challenges to online medical education during the COVID-19 pandemic. Cureus. 2020; 12 (7).

6. Whalen J. Should teachers be trained in emergency remote teaching? Lessons learned from the COVID-19 pandemic. Journal of Technology and Teacher Education [Internet]. 2020 [cited 2020 June 06]; 28 (2): 189–199. Available from: https://www.learntechlib.org/primary/p/215995

7. Fuchs K., Karrila S. The perceived satisfaction with Emergency Remote Teaching (ERT) amidst COVID-19: An exploratory case study in higher education. The Education and Science Journal. 2021; 23 (5): 116–130. DOI: 10.17853/1994-5639-2021-5-116-130

8. Themelis C., Sime J. A. From Video-Conferencing to Holoportation and Haptics: How Emerging Technologies Can Enhance Presence in Online Education? In: Yu S., Ally M., Tsinakos A. (eds.). Emerging technologies and pedagogies in the curriculum. Bridging human and machine: Future education with intelligence. Singapore: Springer; 2020. p. 261–276. DOI: 10.1007/978-981-15-0618-5_16

9. Fuchs K. Advances in tourism education: A qualitative inquiry about Emergency Remote Teaching in higher education. Journal of Environmental Management and Tourism. 2021; 12 (2): 538–543. DOI: 10.14505//jemt.v12.2(50).23

10. Palvia S., Aeron P., Gupta P., Mahapatra D., Parida R., Rosner R., Sindhi S. Online education: Worldwide status, challenges, trends, and implications. Journal of Global Information Technology Management. 2018; 21 (4): 233–241. DOI: 10.1080/1097198X.2018.1542262

11. Martin F., Stamper B., Flowers C. Examining Student Perception of Readiness for Online Learning: Importance and Confidence. Online Learning. 2020; 24 (2): 38–58.

12. Kyne S. H., Thompson C. D. The COVID Cohort: Student transition to university in the face of a global pandemic. Journal of Chemical Education. 2020; 97 (9): 3381–3385. DOI: 10.1021/acs.jchemed.0c00769

13. Wilcox B., Vignal M. Recommendations for emergency remote teaching based on the student experience. The Physics Teacher. 2020; 58 (1): 374. DOI: 10.1119/10.0001828

14. Zlatkin-Troitschanskaia O., Pant H. A., Coates H. Assessing student learning outcomes in higher education: Challenges and international perspectives. Assessment & Evaluation in Higher Education. 2016; 41 (5): 655–661. DOI: 10.1080/02602938.2016.1169501

15. Fay D. L., Zavattaro S. M. Branding and isomorphism: The case of higher education. Public Administration Review. 2016; 76 (5): 805–815. DOI: 10.1111/puar.12626

16. Zyngier D. (Re)conceptualising student engagement: Doing education not doing time. Teaching and Teacher Education. 2008; 24 (7): 1765–1776. DOI: 10.1016/j.tate.2007.09.004

17. Kahu E. R. Framing student engagement in higher education. Studies in Higher Education. 2013; 38 (5): 758–773. DOI: 10.1080/03075079.2011.598505

18. Nepal R., Rogerson A. M. From theory to practice of promoting student engagement in business and law-related disciplines: The case of undergraduate economics education. Education Sciences. 2020; 10 (8): 205. DOI: 10.3390/educsci10080205

19. Suikkanen J. An improved whole life satisfaction theory of happiness. International Journal of Wellbeing. 2011; 1 (1): 149–166. DOI: 10.5502/ijw.v1i1.6

20. Muhsin S., Nurkhin A., Pramusinto H., Afsari N., Arham A. F. The relationship of good university governance and student satisfaction. International Journal of Higher Education. 2020; 9 (1); 1–10. DOI: 10.5430/ijhe.v9n1p1

21. Busacca B., Padula G. Understanding the relationship between attribute performance and overall satisfaction: Theory, measurement and implications. Marketing Intelligence & Planning. 2005; 23 (6): 543–561. DOI: 10.1108/02634500510624110

22. Weerasinghe I. S., Fernando R. L. Students’ satisfaction in higher education. American Journal of Educational Research [Internet]. 2017 [cited 2020 June 06]; 5 (5): 533–539. Available from: http://pubs.sciepub.com/education/5/5/9

23. Zhang Y., Wildemuth B. M. Unstructured interviews. Applications of social research methods to questions in information and library science. Westport, Conn.: Libraries Unlimited, 2009. p. 222–231.

24. Prevett P. S., Black L., Hernandez-Martinez P., Pampaka M., Williams J. Integrating thematic analysis with cluster analysis of unstructured interview datasets: An evaluative case study of an inquiry into values and approaches to learning mathematics. International Journal of Research & Method in Education. 2021; 44 (3): 273–286.

25. Norwegian National Research Ethics Committees. In: Guidelines for Research Ethics in the Social Sciences, Humanities, Law and Theology (NESH) [Internet]. 2019 June 08 [cited 2020 June 06]. Available from: https://www.forskningsetikk.no/en/guidelines/

26. Zawojewski J. S., Shaughnessy J. M. Take time for action: Mean and median: Are they really so easy? Mathematics Teaching in the Middle School. 2000; 5 (7): 436–440. DOI: 10.5951/MTMS.5.7.0436

27. Ong M. H. A., Puteh F. Quantitative data analysis: Choosing between SPSS, PLS, and AMOS in social science research. International Interdisciplinary Journal of Scientific Research. 2017; 3 (1): 14–25.

28. Easa N. F., Bazzi A. M. COVID-19 and lack of socialization: does service innovation become an imperative for universities? International Journal of Disruptive Innovation in Government. 2021; 1 (2): 82–103. DOI: 10.1108/IJDIG-11-2020-0006

29. Khlaif Z. N., Salha S., Kouraichi B. Emergency remote learning during COVID-19 crisis: Students’ engagement. Education and Information Technologies. 2021; 26: 7033–7055. DOI: 10.1007/s10639-021-10566-4


Recensión

Para cita:


Fuchs K., Karrila S. Satisfaction with remote teaching in Thai higher education. The Education and science journal. 2022;24(2):206-224. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-2-206-224

Número de consultas: 736


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)