Preview

Образование и наука

Расширенный поиск

Метод интервальных повторений при изучении лексики иностранного языка

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-3-174-193

Аннотация

Введение. Работы, в которых исследовались эффективные стратегии изучения лексики на иностранном языке, показали, что длительный интервал повторения освоенной ранее лексики облегчает обучение больше, чем короткий интервал повторения или его отсутствие. Данное явление известно как метод интервального повторения.

Цель настоящей работы состояла в исследовании влияния интервального повторения на обучение лексике и способности запоминания лексических единиц среди студентов, изучающих английский как иностранный (EFL) в Саудовской Аравии.

Методология и методы исследования. Выборка этого исследования включает 30 студентов, изучающих английский язык в Университете короля Халида. Учащиеся были разделены на две группы по 15 студентов: группа массового обучения и интервального обучения. Обе группы обучили 20 новым словам, которые были выбраны по результатам теста на уровень лексики (Nation P., Beglar D). В условиях традиционного занятия целевая лексика изучались в течение 45 минут еженедельно в течение двух недель. В группе с интервальным обучением 45 минут распределялись на три 15-минутных занятия в течение недели с двумя промежуточными днями между каждым занятием в течение двух недель. Обе группы получали пост-тест после восьми недель тренировок, в то время как отложенный пост-тест проводился после 11 недель.

Результаты. Результаты исследования показали, что было статистически значимое различие между массовой и интервальной группами обучения как после пост-теста, так и после отложенного пост-теста в пользу группы с интервальным обучением.

Научная новизна. Во-первых, это исследование дополняет относительно небольшой объем исследований, которые изучают влияние интервалов на освоение лексики иностранного языка. Во-вторых, это одно из немногих исследований, проведенных в арабском мире, в частности, в саудовском контексте. Наконец, исследование позволяет лучше понять важность интервалов в изучении лексики на иностранном языке среди арабских учащихся.

Практическая значимость. С учетом полученных результатов для специалистов-практиков и разработчиков учебных программ EFL было представлено несколько рекомендаций. Это исследование предполагает, что преподаватели EFL должны рассматривать интервальное обучение как полезную стратегию преподавания и использовать данную методику в учебных материалах.

Об авторе

Ф. М. Аль-Хасауна
Университет короля Халида
Саудовская Аравия

Аль-Хасауна Фади Махер – PhD (прикладная лингвистика), доцент Колледжа языков и перевода

Абха



Список литературы

1. Nation P., Beglar D. A vocabulary size test. The Language Teacher [Internet]. 2007 [cited 2022 Apr 23]; 31 (7): 9–13. Available from: https://www.wgtn.ac.nz/lals/resources/paul-nations-resources/vocabulary-tests/the-vocabulary-size-test/Vocabulary-Size-Test-information-and-specifications.pdf

2. Alfotais A. Investigating the effect of spaced versus massed practice on vocabulary retention in the EFL classroom [Internet]. University of Essex; 2019 [cited 2022 Apr 23]. Available from: http://repository.essex.ac.uk/25062/1/Al%20Fotais%20%282019%29%20Investigating%20the%20effect%20of%20spaced%20versus%20massed%20practice%20on%20vocabulary%20retention%20in%20the%20EFL%20classroom_Final.pdf

3. Al-Khasawneh F. Test-taking strategies and reading comprehension: A correlational investigation. Issues in Language Studies. 2020; 9 (1): 155–165. DOI: 10.33736/ils.2161.2020

4. Alsaif A. Investigating vocabulary input and explaining vocabulary uptake among EFL learners in Saudi Arabia [doctoral dissertation on the Internet]. Swansea University, Swansea, UK; 2011 [cited 2022 Apr 23]. Available from https://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.678355

5. Nation P. Vocabulary size, growth, and use. In: Schreuder R., Weltens B. (Eds.). The bilingual lexicon. Vol. 6. Amsterdam: Benjamins; 1993. p. 115–134. DOI: 10.1075/sibil.6.07nat

6. Laufer B., Nation P. A vocabulary-size test of controlled productive ability. Language Testing. 1999; 16 (1): 33–51. DOI: 10.1177/026553229901600103

7. Nagy W., Scott J., Kamil M. L., Mosenthal P. B., Pearson P. D., Barr R. Vocabulary processes. In: Kamil M. L., Mosenthal P. B., Pearson P. D., Barr R. (Eds.). Handbook of Reading Research. Vol. 3. Lawrence Erlbaum Associates Publishers; 2000. p. 269–284.

8. Namaziandost E., Homayouni M., Rahmani P. The impact of cooperative learning approach on the development of EFL learners’ speaking fluency. Cogent Arts & Humanities. 2020; 1: 7 (1). DOI: 10.1080/23311983.2020.1780811

9. Belardi A., Pedrett S., Rothen N., Reber T. P. Spacing, feedback, and testing boost vocabulary learning in a web application. Frontiers in Psychology. 2020; 12 (1): 111. DOI: 10.31234/osf.io/yqsrx

10. Edmonds A., Gerbier E., Palasis K., Whyte S. Understanding the distributed practice effect and its relevance for the teaching and learning of L2 vocabulary. Lexis. 2021; 18. DOI: 10.4000/lexis.5652

11. Macis M., Sonbul S., Alharbi R. The effect of spacing on incidental and deliberate learning of L2 collocations. System. 2021; 103: 102–649. DOI: 10.1016/j.system.2021.102649

12. Nakata T., Elgort I. Effects of spacing on contextual vocabulary learning: Spacing facilitates the acquisition of explicit, but not tacit, vocabulary knowledge. Second Language Research. 2021; 37 (2): 233–260. DOI: 10.1177/0267658320927764

13. Carpenter S. K., Cepeda N. J., Rohrer D., Kang S. H. K., Pashler H. Using spacing to enhance diverse forms of learning: Review of recent research and implications for instruction. Educational Psychology Review. 2012; 24 (3): 369–378. DOI: 10.1007/s10648-012-9205-z

14. Etemadfar P., Namaziandost E., Banari R. The impact of different output-based task repetition conditions on producing speech acts among Iranian advanced EFL learners. Theory and Practice in Language Studies. 2019; 9 (12): 1541–1550. DOI: 10.17507/tpls.0912.10

15. Hosseini E. Z., Nasri M., Afghari A. Looking beyond teachers’ classroom behavior: Novice and experienced EFL teachers’ practice of pedagogical knowledge to improve learners’ motivational strategies. Journal of Applied Linguistics and Language Research [Internet]. 2017 [cited 2022 Apr 23]; 4 (8): 183–200. Available from: http://www.jallr.com/index.php/JALLR/article/view/729

16. Rogers J. The spacing effect and its relevance to second language acquisition. Applied Linguistics. 2017; 38 (6): 906–911. DOI: 10.1093/applin/amw052

17. Allen V. F. Techniques in teaching vocabulary. New York: Oxford University Press; 1983. 136 p.

18. Segalowitz N. Cognitive bases of second language fluency. New York: Routledge; 2010. 258 p.

19. Cameron L. Children learning a foreign language. In: Cameron L. (Ed.). Teaching languages to young learners. Cambridge: Cambridge University Press; 2001. p. 1–20. DOI: 10.1017/CBO9780511733109

20. Cepeda N. J., Pashler H., Vul E., Wixted J. T., Rohrer D. Distributed practice in verbal recall tasks: A review and quantitative synthesis. Psychological Bulletin. 2006; 132 (3): 354–380. DOI: 10.1037/0033- 2909.132.3.354

21. Goossens N. A. M. C., Camp G., Verkoeijen P. P. J. L., Tabbers H. K. The effect of retrieval practice in primary school vocabulary learning. Applied Cognitive Psychology. 2013; 28 (1): 135–142. DOI: 10.1057/9780230289772_6

22. Alderson J. C. Diagnosing foreign language proficiency: The interface between learning and assessment. London: Continuum; 2005. 284 p.

23. Milton J. Measuring second language vocabulary acquisition. UK: Multilingual Matters; 2009. 288 p.

24. Nation I. How is large a vocabulary needed for reading and listening? Canadian Modern Language Review. 2006; 63 (1): 59–82. DOI: 10.3138/cmlr.63.1.59

25. Harris V., Snow D. Classic pathfinder: Doing it for themselves: focus on learning strategies and vocabulary building. London: CILT; 2004. p. 55–61.

26. Savignon S. J. Communicative curriculum design for the 21st century. English Teaching Forum [Internet]. 2002 [cited 2022 Apr 23]; 40 (1): 2–7. Available from: https://eric.ed.gov/?id=EJ671625

27. Richards J. C. Communicative language teaching today. Singapore: SEAMEO Regional Language Centre; 2006. 52 p.

28. Nation I. S. Teaching ESL/EFL reading and writing. New York: Routledge; 2009. 184 p.

29. Barcroft J. Effects of opportunities for word retrieval during second language vocabulary learning. Language Learning. 2007; 57 (1): 35–56. DOI: 10.1111/j.1467-9922.2007.00398.x

30. Oxford R., Crookall D. Vocabulary learning: A critical analysis of techniques. TESL Canada Journal. 1990; 7 (2): 9. DOI: 10.18806/tesl.v7i2.566

31. Hulstijn J. Incidental and intentional learning. In: Doughty C., Long M. H. (Eds.). The handbook of second language research. London, England: Blackwell; 2003. p. 349–381.

32. Elgort I., Nation P. Vocabulary learning in a second language: Familiar answers to new questions. In: Seedhouse P., Walsh S., Jenks C. (Eds.). Conceptualising ‘learning’ in applied linguistics. London: Palgrave Macmillan; 2010. p. 89–104. DOI: /10.1057/9780230289772_6

33. Schmitt N. Instructed second language vocabulary learning. Language Teaching Research [Internet]. 2008 [cited 2022 Apr 23]; 12 (3): 329–63. Available from: https://www.semanticscholar.org/paper/INSTRUCTED-SECOND-LANGUAGE-VOCABULARY-LEARNING-Schmitt/1ee00f7fe4358ce3fbdffba4232ed36e242406fb

34. Huang H.-T. Intentional vocabulary learning using digital flashcards. English Language Teaching. 2015; 8 (10). DOI: 10.5539/elt.v8n10p107

35. Schmidt R. W. The role of consciousness in second language learning. Applied Linguistics. 1990; 11 (2): 129–58. DOI: 10.1093/applin/11.2.129

36. Webb S. Receptive and productive vocabulary learning: The effects of reading and writing on word knowledge. Studies in Second Language Acquisition. 2005; 27 (01). DOI: 10.1017/s0272263105050023

37. Rieder A. Implicit and explicit learning in incidental vocabulary acquisition. Views. 2003; 12 (2): 24–39.

38. Shahraki S. H., Kassaian Z. Effects of learner interaction, receptive and productive learning tasks on vocabulary acquisition: An Iranian case. Procedia-Social and Behavioral Sciences [Internet]. 2011 [cited 2022 Apr 23]; 15: 2165–2171. Available from: https://cyberleninka.org/article/n/330363.pdf

39. Huckin T., Coady J. Incidental vocabulary acquisition in a second language. Studies in Second Language Acquisition. 1999; 21 (2): 181–93. DOI: 10.1017/s0272263199002028

40. Rowland C. A. The effect of testing versus restudy on retention: A meta-analytic review of the testing effect. Psychological Bulletin. 2014; 140 (6): 1432–1463. DOI: 10.1037/a0037559

41. Li M., Dekeyser R. Distribution of practice effects in the acquisition and retention of L2 Mandarin tonal word production. The Modern Language Journal. 2019; 103 (3): 607–628. DOI: 10.1111/modl.12580

42. Ebbinghaus H. Über das gedächtnis: untersuchungen zur experimentellen psychologie. Duncker & Humblot; 1885. 185 p. (In German)

43. Ullman M. T., Lovelett J. T. Implications of the declarative/procedural model for improving second language learning: The role of memory enhancement techniques. Second Language Research. 2016; 34 (1): 39–65. DOI: 10.1177/0267658316675195

44. Lotfolahi A. R., Salehi H. Spacing effects in vocabulary learning: Young EFL learners in focus. Cogent Education. 2017; 4 (1). DOI: 10.1080/2331186x.2017.1287391

45. Nakata T., Suzuki Y. Effects of massing and spacing on the learning of semantically related and unrelated words. Studies in Second Language Acquisition. 2018; 41 (2): 287–311. DOI: 10.1017/s0272263118000219

46. Smolen P., Zhang Y., Byrne J. H. The right time to learn: Mechanisms and optimization of spaced learning. Nature Reviews Neuroscience. 2016; 17 (2): 77–88. DOI: 10.1038/nrn.2015.18


Рецензия

Для цитирования:


Аль-Хасауна Ф.М. Метод интервальных повторений при изучении лексики иностранного языка. Образование и наука. 2023;25(3):174-193. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-3-174-193

For citation:


Al-Khasawneh F.M. The acquisition of foreign language vocabulary: Does spacing effect matter? The Education and science journal. 2023;25(3):174-193. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-3-174-193

Просмотров: 1240


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)