Preview

Образование и наука

Расширенный поиск

Трансформация дисциплины «Концепции современного естествознания» под цели развития критического мышления

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-6-38-68

Полный текст:

Аннотация

   Введение. Для преодоления разрыва между гуманитарно-художественной и естественно-научной культурами, формирования у выпускников университетов целостного представления о физическом мире и основах технологий, вооружения их научным методом познания в программах подготовки студентов-гуманитариев многих университетов мира присутствуют интегрированные естественно-научные дисциплины. В России такой дисциплиной является «Концепции современного естествознания». Однако в существующем виде она не в полной мере отвечает вышеуказанным целям. Вследствие отсутствия практической линии студенты не осваивают навыки применения научного метода и не получают представления о науке как инструменте познания Природы и способе мышления, но зато укрепляются в восприятии естествознания как склада готовых истинных знаний. Однако ситуация меняется, если сместить акцент с передачи знаний на развитие критического мышления, которое в большинстве стран мира признано основной целью университетского образования.

   Цель настоящего исследования – выявление структуры, содержания и типов учебных заданий курса «Концепции современного естествознания», способствующих развитию критического мышления студентов-гуманитариев, и соответствующая трансформация курса «Концепции современного естествознания».

   Методология, методы и методики. Выявление оптимальной структуры, содержания и типов учебных заданий, а также оценивание результатов внедрения трансформированного курса «Концепции современного естествознания» в учебный процесс осуществлялись на основе исследований, проводившихся в двух университетах – РУДН и МПГУ. Использовались тесты оценки структуры мотивации, естественно-научных знаний и навыков критического мышления, тесты эпистемологических представлений, а также опросы, показывающие восприятие студентами эффективности методов и средств обучения, полезности естественно-научных знаний и критического мышления для учебы, жизни, саморазвития и профессиональной деятельности.

   Результаты. Показано, что студенты и преподаватели положительно относятся к идее сделать критическое мышление основной целью изучения курса «Концепции современного естествознания». Изменение целеполагания позволяет связать естествознание с гуманитарной областью через критическое мышление как средство познания Природы и человека, ввести практическую линию, включающую задания – тренажеры навыков критического мышления и применения научного метода и проекты, при реализации которых эти навыки становятся инструментами познания. После изучения трансформированного курса «Концепции современного естествознания» улучшились мотивация студентов к изучению естествознания, их эпистемологические представления, когнитивные навыки и усвоение естественно-научного материла.

   Научная новизна. Разработана структура курса с двумя центрами интеграции; в содержание курса внесены дополнения, способствующие развитию эпистемологических представлений студентов и осознанному формированию когнитивных навыков; введена практическая линия, состоящая из заданий, требующих применения определенных когнитивных навыков при исследовании проблемных ситуаций в соответствии с этапами научного метода; процессуальный компонент
курса дополнен методами развития мышления.

   Практическая значимость. Созданный кейс-практикум вариативен и может применяться в практической линии любой интегрированной естественно-научной дисциплины.

Об авторе

М. В. Солодихина
Московский педагогический государственный университет; Российский университет дружбы народов
Россия

Мария Владиславовна Солодихина, кандидат педагогических наук, доцент кафедры, доцент

институт физики, технологии и информационных систем

кафедра физики космоса – базовой кафедры ИНАСАН

учебно-научный институт гравитации и космологии

Москва

электронный адрес: solodikhina-mv@rudn.ru

ResearcherID HHZ-3846-2022

AuthorID 779818



Список литературы

1. Snow C. P. The Two Cultures. London: Cambridge University Press, 1998 [1959]. 107 p. Available from: http://intelligentagent.com/RISD/TheTwoCultures.pdf (date of access: 08. 03. 2023).

2. Голубева О. Н., Суханов А. Д. Новый подход к содержанию дисциплины «Концепции современного естествознания» // Физическое образование в ВУЗах. 1999. Т. 5, № 4. С. 23–29. Режим доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=9956493 (дата обращения: 05. 03. 2023).

3. Voronov V. K., Grechneva M. V., Gerashchenko L. A. The Program of Lecture Course “Concepts of Modern Natural Sciences” // American Journal of Educational Research. 2013. Vol. 1, № 8. Р. 344–349. DOI: 10.12691/education-1-8-12

4. Гинзбург В. Л. Разум и вера // Вестник РАН. 1999. Т. 69, № 6. С. 546–552. Режим доступа: http://lib.ru/HRISTIAN/ATH/ginzburg1.txt (дата обращения: 05. 03. 2023).

5. Tari D. K., Rosana D. Contextual Teaching and Learning to Develop Critical Thinking and Practical Skills // Journal of Physics Conference Series. 2019. Vol. 1233 Article number 012102. DOI: 10.1007/978-3-319-12835-1_2

6. Делёз Ж. Складка. Лейбниц и барокко / Посл. В. А. Подороги ; пер. Б. М. Скуратова. М.: Логос, 1997. 264 с.

7. Reed J. H. Effect of a model for critical thinking on student achievement in primary source document analysis and interpretation, argumentative reasoning, critical thinking dispositions, and history content in a community college history course: a dissertation for the degree of Doctor of Philosophy. 1998. Available from: www.criticalthinking.org/resources/JReed-Dissertation.pdf (date of access: 07. 03. 2023).

8. Singh T. S. Problems of teaching science at higher secondary level // Global Journal of Applied Engineering in Computer Science and Mathematics (GJAECSMA) – Special Edition 1. 2022. P. 82–84. Available from: https://stjosephuniv.edu.in/gjaecsma/articles/Apr_2022/GJSE020.pdf (date of access: 06. 03. 2023).

9. Полонников А. А. О миссии гуманитарного обучения в высшей технической школе // Высшее образование в России. 2022. Т. 31, № 4. С. 79–91. DOI: 10.31992/0869-3617-2022-31-4-79-91

10. Солодихина М. В. Критическое мышление в высшем естественнонаучном образовании: определение и содержание понятия: монография. М.: МПГУ, 2022. 164 с. DOI: 10.31862/9785426310650

11. Свиридов В. В., Кочукова М. В. Структурирование предметной области на основе системного подхода // Известия Воронежского государственного педагогического университета. 2017. № 1 (274). С. 92–97. Режим доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=28912536 (дата обращения: 02. 03. 2023).

12. Одинцова Н. И. Естественнонаучная картина мира как новая дисциплина в системе высшего образования // Современные направления развития вузовского образования: коллективная монография. Ульяновск: ИП Кеньшенская Виктория Валерьевна (издательство «Зебра»), 2019. С. 236–245. Режим доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=38309757 (дата обращения: 03. 03. 2023).

13. Leighton J. P., Cui Y., Cutumisu M. Key information processes for thinking critically in data-rich environments // Frontiers in Education. 2021. № 6. DOI: 10.3389/feduc.2021.561847

14. Эйнштейн А. Собрание научных трудов / Под ред. И. Е. Тамм, Я. А. Смородинского, Б. Г. Кузнецова. М.: Наука, 1967. Т. 4. Режим доступа: https://platona.net/load/knigi_po_filosofii/klassiki_nauki/ehjnshtejn_a_sobranie_nauchnykh_trudov_v_chetyrekh_tomakh_1965_1967/52-1-0-975 (дата обращения: 08. 03. 2023).

15. Ennis R. H. Critical thinking and subject specificity: Clarification and needed research // Educational Researcher. 1989. № 18 (3). P. 4–10. DOI: 10.3102/0013189X018003004

16. Al-Ghadouni A. M. Instructional Approaches to Critical Thinking: An Overview of Reviews // Revista Argentina de Clínica Psicológica. 2021. Vol. 30, № 1. P. 240–246. URL: https://www.revistaclinicapsicologica.com/data-cms/articles/20210531120120pmSSCI-479.pdf

17. Alberts B. Why science education is more important than most scientists think // FEBS Letters. 2022. № 596. P. 149–159. DOI: 10.1002/1873-3468.14272

18. Adams D. Critical Thinking, the Scientific Method, and Page 25 of Gilbert. 1998. Available from: https://www.sdbonline.org/sites/archive/sdbeduca/dany_adams/critical_thinking.html (date of access: 28. 02. 2023).

19. Agustinasari A., Susilawati E., Yulianci S., Fiqry R. et al. The implementation of inquiry by using local potential to improve critical thinking skills in Bima // Journal of Physics: Conference Series. 2021. Vol. 1933, № 1. DOI: 10.1088/1742-6596/1933/1/012078

20. Yulianci S., Asriyadin, Nurjumiati, Kaniawati I. et al. Preliminary analysis of module development by setting arguments through the application of scientific inquiry models to improve students’ scientific attitudes // Journal of Physics: Conference Series. 2021. Vol. 1806, № 1. DOI: 10.1088/1742-6596/1806/1/012021

21. Blatti J. L., Garcia J., Cave D., Monge F. et al. Systems thinking in science education and outreach toward a sustainable future // Journal of Chemical Education. 2019. Vol. 96, № 12. P. 2852–2862. DOI: 10.1021/acs.jchemed.9b00318

22. Dong Y., Yin H., Du S., Wang A. The effects of flipped classroom characterized by situational and collaborative learning in a community nursing course: A quasi-experimental design // Nurse Education Today. 2021. Vol. 105. DOI: 10.1016/j.nedt.2021.105037

23. Скрипко З. А. Использование практических методов при изучении предмета «Естественно-научная картина мира» студентами-гуманитариями // Научно-педагогическое обозрение. 2020. № 3 (31). С. 144–150. DOI: 10.23951/2307-6127-2020-3-144-150

24. Смирнов Г. В. Менделеев [Электрон. ресурс] // Жизнь замечательных людей. Вып 12 (544). М.: Молодая гвардия, 1974. 336 с. Режим доступа: https://prussia.online/books/mendeleev (дата обращения: 05. 03. 2023).

25. Baxter Magolda M. B. Knowing and Reasoning in College Students; gender-related patterns in students’ intellectual development. San-Francisco: Jossey-Bass. 1992. 446 p. Available from: https://books.google.ru/books?id=0CqdAAAAMAAJ&redir_esc=y (date of access: 1. 03. 2023).

26. Hofer B. K., Pintrich P. R. Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2002. DOI: 10.4324/9781410604316

27. Jiménez L. G. El desarrollo del pensamiento crítico y de una conciencia social crítica: metodología y prácticas pedagógicas de un curso de nivel intermedio B1 de ELE // Revista Internacional de Lenguas Extranjeras. 2017. Vol. 6. Р. 9–30. Available from: https://raco.cat/index.php/RILE/article/view/328547 (date of access: 01. 03. 2023).

28. Günther S. L., Fleige J., Upmeier zu Belzen A., Krüger D. Using the Case Method to Foster Preservice Biology Teachers’ Content Knowledge and Pedagogical Content Knowledge Related to Models and Modeling // Journal of Science Teacher Education. 2019. Vol. 30, № 4. P. 321–343. DOI: 10.1080/1046560X.2018.1560208

29. Minniti L. F. S., Melo J. S. M., Oliveira R. D., Salles J. A. A. The Use of Case Studies as a Teaching Method in Brazil // Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2017. Vol. 237. P. 373–377. DOI: 10.1016/j.sbspro.2017.02.024

30. Solodikhina М. V. Solodikhina A. A. Natural-Scientific Cases As A Tool For The Development Of Critical Thinking // European Proceedings of Social and Behavioural Sciences EpSBS. 2021. Vol. 116. P. 1532–1545. DOI: 10.15405/epsbs.2021.09.02.171

31. Barnett R. Higher Education: A Critical Business. Buckingham: Open University Press, 1997. Available from: https://books.google.ru/books?id=1a_pAAAAQBAJ&redir_esc=y (date of access: 08. 03. 2023).

32. Hidayati N., Zubaidah S., Suarsini E., Praherdhiono H. The Relationship between Critical Thinking and Knowledge Acquisition: The Role of Digital Mind Maps-PBL Strategies // International Journal of Information and Education Technology. 2020. № 10. P. 140–145. DOI: 10.18178/ijiet.2020.10.2.1353

33. Hasni A., Bousadra F., Belletête V., Benabdallah A. et al. Trends in research on project-based science and technology teaching and learning at K–12 levels: a systematic review // Studies in Science Education. 2016. Vol. 52. P. 199–231. DOI: 10.1080/03057267.2016.1226573

34. Cortázar C., Nussbaum M., Harcha J., Alvares D., López F., Goñi J., Cabezas V. Promoting critical thinking in an online, project-based course // Computers in Human Behavior. 2021. Vol. 119. Article number 106705. DOI: 10.1016/j.chb.2021.106705

35. Almulla M. A. The Effectiveness of the Project-Based Learning (PBL) Approach as a Way to Engage Students in Learning // SAGE Open. 2020. Vol 10 (3). DOI: 10.1177/2158244020938702

36. Корешникова Ю. Н. Развитие критического мышления в современном российском обществе: что дает университет? // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2019. № 6. С. 91–110. DOI: 10.14515/monitoring.2019.6.06

37. Солодихина М. В. Сборник кейс-задач по интегрированным естественнонаучным курсам (Серия «Современное естествознание»). М.: Прометей, 2020. 156 с.

38. Wade S., Kidd C. The role of prior knowledge and curiosity in learning // Psychonomic Bulletin & Review. 2019. Vol. 26. P. 1377–1387 DOI: 10.3758/s13423-019-01598-6

39. Oyamaa Y., Manalob E., Nakatanic Y. The Hemingway effect: How failing to finish a task can have a positive effect on motivation // Thinking Skills and Creativity. 2018. Vol. 30. P. 7–18. DOI: 10.1016/j.tsc.2018.01.001

40. Solodikhina M. V., Odintsova N. I., Odintsova E. E. Natural-scientific cases as an instrument for assessment of logical thinking // Journal of Physics: Conference Series. 2020. Vol. 1691. Article number 012218. DOI: 10.1088/1742-6596/1691/1/012218

41. Желеева А. B. Диагностика мотивации школьников к изучению физики // Наука и школа. 2015. № 4. С. 155–161. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/diagnostika-motivatsii-shkolnikov-k-izucheniyu-fiziki (дата обращения: 03. 03. 2023).

42. Федоров А. А. Русскоязычная версия шкалы конструктивистских эпистемологических убеждений: психометрический анализ // Reflexio. 2020. Т. 13, № 1. С. 49–59. URL: https://reflexio.elpub.ru/jour/article/view/51

43. Перенести в английский вариант

44. Snow C. P. The Two Cultures. London: Cambridge University Press, 1998 [1959]. 107 p. Available from: http://intelligentagent.com/RISD/TheTwoCultures.pdf (date of access: 08. 03. 2023).

45. Golubeva O. N., Sukhanov A. D. A new approach to the content of the discipline “Concepts of modern natural science”. Fizicheskoe obrazovanie v VUZakh = Physical Education in Universities [Internet]. 1999 [cited 2023 Mar 05]; 5 (4): 23–29. Available from: https://elibrary.ru/item.asp?id=9956493 (In Russ.)

46. Voronov V. K., Grechneva M. V., Gerashchenko L. A. The Program of Lecture Course “Concepts of Modern Natural Sciences” // American Journal of Educational Research. 2013. Vol. 1, № 8. Р. 344–349. DOI: 10.12691/education-1-8-12

47. Ginzburg V. L. Reason and faith. Vestnik RAN = Bulletin of the Russian Academy of Sciences [Internet]. 1999 [cited 2023 Mar 05]; 69 (6): 546–552. Available from: http://lib.ru/HRISTIAN/ATH/ginzburg1.txt (In Russ.)

48. Tari D. K., Rosana D. Contextual Teaching and Learning to Develop Critical Thinking and Practical Skills // Journal of Physics Conference Series. 2019. Vol. 1233 Article number 012102. DOI: 10.1007/978-3-319-12835-1_2

49. Deleuze Z. Skladka. Lejbnic i barokko = The Fold. Leibniz and the Baroque. Moscow: Publishing House Logos; 1997. 264 p. (In Russ.)

50. Reed J. H. Effect of a model for critical thinking on student achievement in primary source document analysis and interpretation, argumentative reasoning, critical thinking dispositions, and history content in a community college history course: a dissertation for the degree of Doctor of Philosophy. 1998. Available from: www.criticalthinking.org/resources/JReed-Dissertation.pdf (date of access: 07. 03. 2023).

51. Singh T. S. Problems of teaching science at higher secondary level // Global Journal of Applied Engineering in Computer Science and Mathematics (GJAECSMA) – Special Edition 1. 2022. P. 82–84. Available from: https://stjosephuniv.edu.in/gjaecsma/articles/Apr_2022/GJSE020.pdf (date of access: 06. 03. 2023).

52. Polonnikov A. A. About the mission of liberal education in higher technical school. Vysshee obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia. 2022; 31 (4): 79–91. DOI: 10.31992/0869-3617-2022-31-4-79-91 (In Russ.)

53. Solodikhina M. V. Kriticheskoe myshlenie v vysshem estestvennonauchnom obrazovanii: opredelenie i soderzhanie ponyatiya = Critical thinking in higher natural science education: Definition and content of the concept. Moscow: MPGU; 2022. 164 p. DOI: 10.31862/9785426310650 (In Russ.)

54. Sviridov V. V., Kochukova M. V. Structuring the subject area based on a systematic approach. Izvestiya Voronezhskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta = Proceedings of the Voronezh State Pedagogical University [Internet]. 2017 [cited 2023 Mar 02]; 1 (274): 92–97. Available from: https://elibrary.ru/item.asp?id=28912536 (In Russ.)

55. Odintsova N. I. Estestvennonauchnaya kartina mira kak novaya disciplina v sisteme vysshego obrazovaniya = Natural science picture of the world as a new discipline in the system of higher education. In: Nagornova A. Yu., Mikheev T. B. (Eds.). Sovremennye napravlenija razvitija vuzovskogo obrazovanija = Modern trends in the development of higher education [Internet]. Ulyanovsk: Publishing House Zebra; 2019 [cited 2023 Mar 03]. p. 236–245. Available from: https://elibrary.ru/item.asp?id=38309757 (In Russ.)

56. Leighton J. P., Cui Y., Cutumisu M. Key information processes for thinking critically in data-rich environments // Frontiers in Education. 2021. № 6. DOI: 10.3389/feduc.2021.561847

57. Einshtein A. Sobranie nauchnyh trudov = Collection of scientific papers [Internet]. Ed. by Tamm I. E., Smorodinskij Ya. A., Kuznetsov B. G. Moscow: Publishing House Nauka; 1967 [cited 2023 Mar 08]. Vol. 4. Available from: https://platona.net/load/knigi_po_filosofii/klassiki_nauki/ehjnshtejn_a_sobranie_nauchnykh_trudov_v_chetyrekh_tomakh_1965_1967/52-1-0-975 (In Russ.)

58. Ennis R. H. Critical thinking and subject specificity: Clarification and needed research // Educational Researcher. 1989. № 18 (3). P. 4–10. DOI: 10.3102/0013189X018003004

59. Al-Ghadouni A. M. Instructional Approaches to Critical Thinking: An Overview of Reviews // Revista Argentina de Clínica Psicológica. 2021. Vol. 30, № 1. P. 240–246. URL: https://www.revistaclinicapsicologica.com/data-cms/articles/20210531120120pmSSCI-479.pdf

60. Alberts B. Why science education is more important than most scientists think // FEBS Letters. 2022. № 596. P. 149–159. DOI: 10.1002/1873-3468.14272

61. Adams D. Critical Thinking, the Scientific Method, and Page 25 of Gilbert. 1998. Available from: https://www.sdbonline.org/sites/archive/sdbeduca/dany_adams/critical_thinking.html (date of access: 28. 02. 2023).

62. Agustinasari A., Susilawati E., Yulianci S., Fiqry R. et al. The implementation of inquiry by using local potential to improve critical thinking skills in Bima // Journal of Physics: Conference Series. 2021. Vol. 1933, № 1. DOI: 10.1088/1742-6596/1933/1/012078

63. Yulianci S., Asriyadin, Nurjumiati, Kaniawati I. et al. Preliminary analysis of module development by setting arguments through the application of scientific inquiry models to improve students’ scientific attitudes // Journal of Physics: Conference Series. 2021. Vol. 1806, № 1. DOI: 10.1088/1742-6596/1806/1/012021

64. Blatti J. L., Garcia J., Cave D., Monge F. et al. Systems thinking in science education and outreach toward a sustainable future // Journal of Chemical Education. 2019. Vol. 96, № 12. P. 2852–2862. DOI: 10.1021/acs.jchemed.9b00318

65. Dong Y., Yin H., Du S., Wang A. The effects of flipped classroom characterized by situational and collaborative learning in a community nursing course: A quasi-experimental design // Nurse Education Today. 2021. Vol. 105. DOI: 10.1016/j.nedt.2021.105037

66. Skripko Z. A. The use of practical methods in the study of the subject “natural science picture of the world” by humanities students. Nauchno-pedagogicheskoe obozrenie = Pedagogical Review. 2020; 3 (31): 144–150. DOI: 10.23951/2307-6127-2020-3-144-150 (In Russ.)

67. Smirnov G. V. Mendeleev. Zhizn’ zamechatel’nykh lyudei = Mendeleev. The lives of wonderful people [Internet]. 1974. Vol. 12 (544). Moscow: Publishing House Molodaya gvardiya; 1974 [cited 2023 Mar 05]. 336 р. Available from: https://prussia.online/books/mendeleev (In Russ.)

68. Baxter Magolda M. B. Knowing and Reasoning in College Students; gender-related patterns in students’ intellectual development. San-Francisco: Jossey-Bass. 1992. 446 p. Available from: https://books.google.ru/books?id=0CqdAAAAMAAJ&redir_esc=y (date of access: 1. 03. 2023).

69. Hofer B. K., Pintrich P. R. Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2002. DOI: 10.4324/9781410604316

70. Jiménez L. G. El desarrollo del pensamiento crítico y de una conciencia social crítica: metodología y prácticas pedagógicas de un curso de nivel intermedio B1 de ELE // Revista Internacional de Lenguas Extranjeras. 2017. Vol. 6. Р. 9–30. Available from: https://raco.cat/index.php/RILE/article/view/328547 (date of access: 01. 03. 2023).

71. Günther S. L., Fleige J., Upmeier zu Belzen A., Krüger D. Using the Case Method to Foster Preservice Biology Teachers’ Content Knowledge and Pedagogical Content Knowledge Related to Models and Modeling // Journal of Science Teacher Education. 2019. Vol. 30, № 4. P. 321–343. DOI: 10.1080/1046560X.2018.1560208

72. Minniti L. F. S., Melo J. S. M., Oliveira R. D., Salles J. A. A. The Use of Case Studies as a Teaching Method in Brazil // Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2017. Vol. 237. P. 373–377. DOI: 10.1016/j.sbspro.2017.02.024

73. Solodikhina М. V. Solodikhina A. A. Natural-Scientific Cases As A Tool For The Development Of Critical Thinking // European Proceedings of Social and Behavioural Sciences EpSBS. 2021. Vol. 116. P. 1532–1545. DOI: 10.15405/epsbs.2021.09.02.171

74. Barnett R. Higher Education: A Critical Business. Buckingham: Open University Press, 1997. Available from: https://books.google.ru/books?id=1a_pAAAAQBAJ&redir_esc=y (date of access: 08. 03. 2023).

75. Hidayati N., Zubaidah S., Suarsini E., Praherdhiono H. The Relationship between Critical Thinking and Knowledge Acquisition: The Role of Digital Mind Maps-PBL Strategies // International Journal of Information and Education Technology. 2020. № 10. P. 140–145. DOI: 10.18178/ijiet.2020.10.2.1353

76. Hasni A., Bousadra F., Belletête V., Benabdallah A. et al. Trends in research on project-based science and technology teaching and learning at K–12 levels: a systematic review // Studies in Science Education. 2016. Vol. 52. P. 199–231. DOI: 10.1080/03057267.2016.1226573

77. Cortázar C., Nussbaum M., Harcha J., Alvares D., López F., Goñi J., Cabezas V. Promoting critical thinking in an online, project-based course // Computers in Human Behavior. 2021. Vol. 119. Article number 106705. DOI: 10.1016/j.chb.2021.106705

78. Almulla M. A. The Effectiveness of the Project-Based Learning (PBL) Approach as a Way to Engage Students in Learning // SAGE Open. 2020. Vol 10 (3). DOI: 10.1177/2158244020938702

79. Koreshnikova Y. N. Critical thinking in modern society: What do universities provide? Monitoring obshchestvennogo mneniya: Ekonomicheskie i social’nye peremeny = Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes. 2019; 6: 91–110. DOI: 10.14515/monitoring.2019.6.06 (In Russ.)

80. Solodikhina M. V. Sbornik kejs-zadach po integrirovannym estestvennonauchnym kursam (Serija “Sovremennoe estestvoznanie”) = Collection of case studies on integrated natural science courses (Series “Modern Natural Science”). Moscow: Publishing House Prometej; 2020. 156 p. (In Russ.)

81. Wade S., Kidd C. The role of prior knowledge and curiosity in learning // Psychonomic Bulletin & Review. 2019. Vol. 26. P. 1377–1387 DOI: 10.3758/s13423-019-01598-6

82. Oyamaa Y., Manalob E., Nakatanic Y. The Hemingway effect: How failing to finish a task can have a positive effect on motivation // Thinking Skills and Creativity. 2018. Vol. 30. P. 7–18. DOI: 10.1016/j.tsc.2018.01.001

83. Solodikhina M. V., Odintsova N. I., Odintsova E. E. Natural-scientific cases as an instrument for assessment of logical thinking // Journal of Physics: Conference Series. 2020. Vol. 1691. Article number 012218. DOI: 10.1088/1742-6596/1691/1/012218

84. Zheleeva A. V. The diagnostics of school students’ motivation towards learning physics Nauka i shkola = Science and School [Internet]. 2015 [cited 2023 Mar 03]; 4: 155–161. Available from: https://cyberleninka.ru/article/n/diagnostika-motivatsii-shkolnikov-k-izucheniyu-fiziki (In Russ.)

85. Fedorov A. A. Russian version of the Constructivist Epistemological Beliefs scale: Psychometric analysis. Reflexio. 2020; 13 (1): 49–59. URL: https://reflexio.elpub.ru/jour/article/view/51 (In Russ.)


Рецензия

Для цитирования:


Солодихина М.В. Трансформация дисциплины «Концепции современного естествознания» под цели развития критического мышления. Образование и наука. 2023;25(6):38-68. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-6-38-68

For citation:


Solodikhina M.V. Transformation of the discipline “Concepts of Modern Natural Science” for the development of critical thinking. The Education and science journal. 2023;25(6):38-68. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-6-38-68

Просмотров: 339


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)