Preview

Образование и наука

Расширенный поиск

Влияние расширения административных полномочий сотрудников на производительность труда в центрах специального образования в провинции Карак: точка зрения работников

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2024-5-67-89

Аннотация

Введение. Расширение административных полномочий сотрудников центров специального образования представляет большой интерес, поскольку касается вопросов изменения подходов к организационному управлению в системе специального (коррекционного) образования, что, в свою очередь, оказывает влияние на успех и устойчивость деятельности таких центров. Цель. Исследование направлено на количественную оценку того, в какой степени расширение административных полномочий сотрудников путем предоставления им автономии, ресурсов и прав для принятия решений и действий влияет на повышение производительности их труда и результатов организации в целом. Методология, методы и методики. Для достижения цели исследования был использован метод корреляционного опроса. Были разработаны две анкеты. Первая представляла собой вопросник, в котором рассматривались передаваемые сотрудникам административные полномочия, а вторая использовалась для оценки эффективности работы после расширения административных полномочий. В исследовании на добровольной основе приняли участие 112 работников центров специального образования. Результаты. Результаты исследования показали, что существует положительная корреляционная связь между расширением административных полномочий у сотрудников и ростом производительности труда в центре. В то же время были выявлены различия в эффективности работы сотрудников по ряду переменных (пол, стаж, академическая квалификация, посещение курсов повышения квалификации). Научная новизна. Исследование способствовало выявлению ключевых факторов, которые способны повысить эффективность работы специальных образовательных центров в интересах поддержки учащихся с особыми потребностями. Практическая значимость. Результаты исследования будут интересны ученым и педагогам, работающим в системе специального (коррекционного) образования.

Об авторах

В.А.М. Аль-Момани
Прикладной университет Аль-Балка
Иордания

Аль-Момани Вафа Абдулла Мухаммад – доцент кафедры специального образования 

Ирбид 



А.М.Б. Мельхем
Университет Мута
Иордания

Мелхем Ахмад Мохаммед Бани – профессор кафедры специального образования 

Карак



Список литературы

1. Ministry of Education “National medium and long-term educational reform and development program 2010–2020”. 2010. Accessed November 10, 2022. www.moe.edu.cn/srcsite/A01/s7048/201007/t20100729_171904.html

2. Morsi M.M. Educational Administration: Its Origins and Application. Cairo: The World of Books; 2001. 223 p.

3. Al-Balawi M. Administrative empowerment and its relationship to job performance among public school teachers in Al-Faj Governorate in Saudi Arabia from their point of view. Unpublished master’s thesis. Jordan: Mu’tah University; 2008. 105 p.

4. Al-Otaibi H. The relationship between leadership styles and administrative empowerment: a study of managers’ attitudes in Jordanian public institutions. Unpublished master’s thesis. Amman, Jordan: University of Jordan; 2007. 130 p.

5. Ayasrah A. Leadership and motivation for educational administration. Master’s thesis. Amman: Dar AlHamed for Publication and Distribution; 2008. 188 p.

6. Eze C., Eze V., Jovita U. Educational administrative strategies and its effect on employers job performance: a review. INOSR Experimental Sciences. 2023;11(1):67–76. Accessed November 10, 2022. https://www.researchgate.net/publication/367569077_Educational_Administrative_Strategies_and_Its_Effect_on_Employers_Job_Performance_A_Review#fullTextFileContent

7. Ta’an W., Al-Hammouri M., Rababah J. The three-component feedback system of power, empowerment and job performance: investigating the system using structural equation model. Jordan Journal of Nursing Research. 2022;1(1):6–17. doi:10.14525/JJNR.v1i1.03

8. Al Naggar S. The impact of administrative empowerment on the job satisfaction of employees. International Journal of Advanced and Applied Sciences. 2022;9(7):194–203. doi:10.21833/ijaas.2022.07.020

9. Saleh J. The role of empowering leadership in enhancing the adaptive performance of employees. International Scientific Journal about Technologies. 2022;8(10):1–6. doi:10.22306/atec.v8i1.137

10. Shamsifar M., Veiskarami H., Sadeghi M., Ghazanfari F. The designing structural model of relationships between psychological empowerment and self-regulating with teachers’ job performance. International Archives of Health Sciences. 2019;6(4):143–147.

11. Yao J., You Y., Zhu J. Principal-teacher management communication and teachers’ job performance: the mediating role of psychological empowerment and affective commitment. The Asia-Pacific Education Researcher. 2019;29(4):365–375. doi:10.1007/s40299-019-00490-0

12. Zahed-Babelan A., Koulaei G., Moeinikia M., Sharif A. Instructional leadership affects teachers’ work engagement: roles of school culture, empowerment, and job characteristics. CEPS Journal. 2019;9(3):137–156.

13. Tindowen D.J. Influence of empowerment on teachers’ organizational behaviors. European Journal of Educational Research. 2019;8(2):617–631. Accessed November 10, 2022. https://www.eu-jer.com/influence-of-empowerment-on-teachers-organizational-behaviors594

14. Egboka P.N. Principals’ application of management support practices for enhancing teachers’ job performance in secondary schools in Enugu State, Nigeria. Online Submission. 2018;5(17):582–590. Accessed December 13, 2022. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED585939.pdf

15. Pa-alisbo M.A. The 21st century skills and job performance of teachers. Online Submission. 2017;8(32):7–12. Accessed December 13, 2022. https://eric.ed.gov/?id=ED578609

16. Nwabueze A.I., Chukwuji C.E., Ugwoezuonu A.U. Perceived impact of principals’ leadership skills on teachers’ functional performance and students’ study habits in secondary schools in Enugu State. Nigerian Journal of Educational Administration and Planning (NJEAP). 2018;17(1):48–66. Accessed December 13, 2022. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=yoe3Oo0AAAAJ&citation_for_view=yoe3Oo0AAAAJ:KlAtU1dfN6UC

17. Al-Taani H.A. The degree of administrative empowerment among public school principals in Karak, Jordan. The Educational Journal, Kuwait. 2011;25(98):201–232. Accessed December 13, 2022. http://search.mandumah.com/Record/86074

18. Al-Hamouri A.M., Saud R.S. Degree of job empowerment among academic leaders in official Jordanian universities and its relationship to their achievement motivation. Mu’tah Journal for Research Studies, and Social Sciences. 2010;25(7):97–138.

19. Osborne J.S. Components of empowerment and how they differentially relate to employee job satisfaction, organizational commitment, and intent to leave the job. Educational Journal. 2015;7:22–32.

20. Al-Shahrani A.A. The role of empowerment in achieving sporting activities. Unpublished master’s thesis. Amman, Jordan: Naif Arab University, Al-Hamed House for Publishing and Distribution; 2009. 421 p.

21. Al-Assaf H.M., Al-Suod R.S. Career empowerment among academic leaders in Jordanian public universities and its relation to organizational commitment and voluntary career stability for members of its academic staff. Unpublished PhD thesis. Amman, Jordan: Amman Arab University for Graduate Studies; 2006. Accessed December 13, 2022. http://thesis.mandumah.com/Record/176378

22. Al Bawayza W.A. Administrative empowerment and its relationship to the motivation of school principals in the southern region from their point of view. Jordan; 2011. 115 p.


Рецензия

Для цитирования:


Аль-Момани В., Мельхем А. Влияние расширения административных полномочий сотрудников на производительность труда в центрах специального образования в провинции Карак: точка зрения работников. Образование и наука. 2024;26(5):67-89. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2024-5-67-89

For citation:


Al-Momani W., Melhem A. Administrative empowerment and its relationship to job performance in special education centres in Karak Governorate: the employee perspective. The Education and science journal. 2024;26(5):67-89. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2024-5-67-89

Просмотров: 518


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)