Preview

EDUCACIÓN Y CIENCIA

Búsqueda avanzada

Отношение к искусственному интеллекту в профессиональной и личной жизни

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2025-2-159-174

Texto completo:

Resumen

Введение. Цифровая компетентность рассматривается как ключ к занятости, образованию и социальной сфере в XXI веке. При этом не существует универсальной основы для изучения отношения к искусственному интеллекту (ИИ) и его использованию в профессиональной и личной жизни. Цель. Целью настоящего исследования является определение отношения респондентов к преимуществам и угрозам ИИ, которые могут способствовать или препятствовать процессу интеграции интеллектуального ИИ в разные аспекты жизни. Методология, методы и методики. В этой статье представлены результаты пилотного исследования отношения к ИИ, проведенного на выборке из 125 болгарских студентов и специалистов. Дизайн исследования смешанный (количественный и качественный) и включает шкалы, фокус-группы и интервью. Результаты и научная новизна. Установлено, что как молодые, так и взрослые люди основывают свои мнения на оценке эффективности ИИ и находят положительные последствия в связи с облегчением выполнения задач, но имеют серьезные сомнения относительно безопасности работы и использования ИИ в социальной сфере и подчеркивают, что навыки ИИ должны стать частью образования. Выделенные будущие направления исследований связаны с дифференциацией образовательных, профессиональных и личных сфер, а также самооценкой цифровой грамотности с точки зрения фактических данных и современного уровня развития. Практическая значимость. Результаты исследования сосредоточены на осознанном мышлении, состоянии образовательной среды и редизайне образовательного контента, в частности, на формах критического взаимодействия и использовании ИИ.

De los autores

М. Ценов
Софийский университет им. Св. Климента Охридского
Bulgaria


М. Бакрачева
Софийский университет им. Св. Климента Охридского
Bulgaria


Referencias

1. Vuorikari R., Kluzer S., Punie Y. DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With New Examples of Knowledge, Skills and Attitudes. Luxembourg: Publications Office of the European Union; 2022. doi:10.2760/115376

2. Chen M., Zhou C., Meng C., Wu D. How to promote Chinese primary and secondary school teachers to use ICT to develop high-quality teaching activities. Educational Technology Research and Development. 2019;67:1593–1611. doi:10.1007/s11423-019-09677-0

3. EC. Ethical Guidelines on the Use of Artificial Intelligence and Data in Teaching and Learning for Educators. 2022. doi:10.2766/760081

4. World Bank. The Vital Role of Digital Skills in Building an Inclusive, Smart, Safe, and Sustainable Digital Economy. 2023;8. Accessed August 22, 2023. https://thedocs.worldbank.org/en/doc/bb8df-6fa28c514bf846d1ddc2cbef2a1-0140022023/related/December-2023-Digital-Skills-Skills4Dev.pdf

5. García R.C., Buzón-García O., De Paz-Lugo P. Improving future teachers’ digital competence using active methodologies. Sustainability. 2020;12(18):7798. doi:10.1186/s41239-022-00376-0

6. Van Laar E., Van Deursen A.J.A.M., Van Dijk J.A.G.M., De Haan J. The relation between 21st century skills and digital skills: a systematic literature review. Computers in Human Behavior. 2017;72:577– 588. doi:10.1016/j.chb.2017.03.010

7. Kieslich K., Lünich M., Marcinkowski F. The Threats of Artificial Intelligence Scale (TAI): development, measurement and test over three application domains. International Journal of Social Robotics. 2021;13. doi:10.1007/s12369-020-00734-w

8. Stone P., Brooks R., Brynjolfsson E., Calo R., Etzioni O., Hager G., et al. Artificial intelligence and life in 2030. In: Proceedings of the One Hundred Year Study on Artificial Intelligence: Report of the 2015–2016. Stanford, CA: Stanford University; 2016. Accessed August 22, 2023. http://ai100.stanford.edu/2016-report

9. Kok J.N., Boers E.J., Kosters W.A., Van Der Putten P., Poel M. Artificial intelligence: definition, trends, techniques, and cases. In: Knowledge for Sustainable Development: An Insight into the Encyclopedia of Life Support Systems. Eolss Publishers; 2009:1095–1107.

10. Fehler W. Sztuczna inteligencja – szansa czy zagro˙ zenie? Studia Bobolanum. 2017;3(28):69–83. (In Polish)

11. Zheng N., Liu Z., Ren P., Ma Y., Chen S., Yu S., Xue J., Chen B., Wang F. Hybrid-augmented intelligence: collaboration and cognition. Frontiers of Information Technology & Electronic Engineering. 2017;18(2):153–179. doi:10.1631/fitee.1700053

12. Suh W., Ahn S. Development and validation of a scale measuring student attitudes toward artificial intelligence. SAGE Open. 2022;12(2). doi:10.1177/21582440221100463

13. Shandilya E., Fan M. Understanding older adults’ perceptions and challenges in using ai-enabled everyday technologies. In: Proceedings of the Tenth International Symposium of Chinese CHI (Chinese CHI ‘22). New York, NY, USA: Association for Computing Machinery; 2024:105–116. doi:10.1145/3565698.3565774

14. Bochniarz K., Czerwiński S., Sawicki A., Atroszko P. Attitudes to AI among high school students: understanding distrust towards humans will not help us understand distrust towards AI. Personality and Individual Differences. 2021;118:111299. doi:10.1016/j.paid.2021.111299

15. Nazaretsky T., Ariely M., Cukurova M., Alexandron G. Teachers’ trust in AI-powered educational technology and a professional development program to improve it. British Journal of Educational Technology. 2022;53. doi:10.1111/bjet.13232

16. Sindermann C., Sha P., Zhou M., Wernicke J., Schmitt H., Li M., et al. Assessing the attitude towards artificial intelligence: introduction of a short measure in German, Chinese, and English language. Künstliche Intelligenz. 2021;35:109–118. doi:10.1007/s13218-020-00689-0

17. Nussberger A.M., Luo L., Celis L.E., Crockett M.J. Public attitudes value interpretability but prioritize accuracy in Artificial Intelligence. Nature Communications. 2022;13:5821. doi:10.1038/s41467-022-33417-3

18. Neudert A.K., Philip N.H. Global Attitudes Towards AI, Machine Learning & Automated Decision Making. Working paper 2020. Oxford, UK: Oxford Commission on AI & Good Governance; 2020. Accessed August 22, 2023. https://oxcaigg.oii.ox.ac.uk

19. Schepman A., Rodway P. Initial validation of the general attitudes towards Artificial Intelligence Scale. Computers in Human Behavior Reports. 2020;1(2):100014. doi:1016/j.chbr.2020.100014

20. Arsenault A. Microtargeting, Automation, and Forgery: Disinformation in the Age of Artificial Intelligence. 2020. Major Research Paper. US: University of Ottawa; 2020. Accessed August 22, 2023. https://ruor.uottawa.ca/bitstream/10393/40495/1/ARSENAULT%2C%20Amelia_20201%20-%20WEB.pdf

21. Schepman A., Rodway P. The General Attitudes towards Artificial Intelligence Scale (GAAIS): confirmatory validation and associations with personality, corporate distrust, and general trust. International Journal of Human-Computer Interaction. 2022;39(13):2724–2741. doi:10.1080/10447318.2022.2085400

22. Blagoycheva H. Изкуствен интелект и корпоративна социална отговорност – сблъсък и нови възможности = The human resources of the organization in the context of the concept of corporate social responsibility. Известия. Списание на Икономически университет – Варна = Izvestiya. Journal of Economics, Management and Informatics, University of Economics Varna. 2021;65(1):55–69. (In Bulgarian) Accessed August 22, 2023. https://journal.ue-varna.bg/uploads/20210804082122_492378992610a4e027cc05.pdf

23. Stein J.P., Messingschlager T., Gnambs T., Hutmacher F., Appel M. Attitudes towards AI: measurement and associations with personality. Scientific Reports. 2024;14. doi:10.1038/s41598-024-53335-2

24. Park J., Woo S., Kim J. Attitudes towards artificial intelligence at work: scale development and validation. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 2024;97(3). doi:10.1111/joop.12502

25. Lichtenthaler U. Extremes of acceptance: employee attitudes toward artificial intelligence. Journal of Business Strategy. 2020;41(5):39–45. doi:10.1108/JBS-12-2018-0204

26. Bergdahl J., Latikka R., Celuch M., Savolainen I., Soares Mantere E., Savela N., Oksanen A. Self-determination and attitudes toward artificial intelligence: cross-national and longitudinal perspectives. Telematics and Informatics. 2023;82:102013. doi:10.1016/j.tele.2023.102013

27. Pokrivcakova S. Pre-service teachers’ attitudes towards artificial intelligence and its integration into EFL teaching and learning. Journal of Language and Cultural Education. 2024;11:100–114. doi:10.2478/jolace-2023-0031

28. Kim N.J., Kim M.K. Teacher’s perceptions of using an artificial intelligence-based educational tool for scientific writing. Frontiers in Education. 2022;7:755914. doi:10.3389/feduc.2022.755914

29. Simuț R., Simuț V., Bădulescu D., Bădulescu A. Artificial Intelligence and the modelling of teachers’ competencies. Amfiteatru Economic. 2024;26(65):181–200. doi:10.24818/EA/2024/65/181

30. Duong N.T., Pham Thi T.D. How does AI recruitment influence satisfaction among student job-seekers? The role of self-efficacy as a moderator and mediator. Obrazovanie i nauka = The Education and Science Journal. 2022;24(8):64–94. doi:10.17853/1994-5639-2022-8-64-94

31. Kushkin N.A., Timofeyeva O.A. Co-author, assistant, muse, tool: how students, teachers and creative workers see the role of AI in their practices. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes. 2024;5:60–84. doi:10.14515/monitoring.2024.у5.2604

32. Cojean S., Brun L., Amadieu F., Dessus P. Teachers’ attitudes towards AI: what is the difference with non-AI technologies? In: Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society. 2023;45. Accessed August 22, 2023. https://escholarship.org/uc/item/0r55s1jb


Recensión

Para cita:


Tsenov M.Y., Bakracheva M.A. Attitudes towards artificial intelligence in professional and personal life. The Education and science journal. 2025;27(2):159-174. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2025-2-159-174

Número de consultas: 527


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)