Preview

The Education and science journal

Advanced search

Socio-Personal Self-Determination of School- children in a Northern Region

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-8-136-152

Abstract

The paper deals with the issue of increasing scope of labor migration to the northern regions of Russia and simultaneous outflow of talented young people from Khanty-Mansiysk autonomous region. Given trends and tendencies aggravate the problem of education and training the specialists capable of maintaining and developing the regional economy in compliance with the northern traditions and values, and in the interest of present and future generations.

The author analyzes peculiarities of «I-concept» formation by school- children in northern regions along with social and psychological difficulties caused by increasing migration processes. As a way for developing a positive future image of native region, the author recommends using the constructive life experience method, implying specificity of northern consciousness and self-determination, and stimulating pupils’ cognitive activity.

The teaching method based on the positive life experience is described including the complex of techniques: actualization and analysis of pupils’ life experience, creative modeling of ideal educational objects, comparing statistic data and the main social indices of the region in question and Russia in average. Implementation of the above method in specialized lyceums of Khanty-Mansiysk is described including the experimental data. The research findings can be used by teachers working in other regions with unfavorable climatic conditions. 

About the Author

V. A. Sharkunova
Югорский государственный университет, г. Ханты-Мансийск
Russian Federation


References

1. Белкин А. С., Свинина Н. Г. Витагенный опыт ивитагенный принцип – категории педагогической антропологии // Пед. образование. 2007. No 1.

2. Дерябина С. В., Коротких С. М., Биктимиров Т. З. К вопросу об этнопсихологических особенностях малых коренных народов Крайнего Севера // Практическая этнопсихология: актуальные проблемы и перспективы развития: сб. материалов 2-й всерос. на- уч.-практ. конф. 21–22 нояб. 2008 г. М., 2008. С. 195–196.

3. Лобова В. А. Характеристика темпа психической деятельности в разных этнических общностях Крайнего Севера // Экология человека. 2007. No 12. С. 41–44.

4. Осипова Т. А. Социально-личностное самоопределение учащихся в условиях художественно-эстетической образовательной среды: дис. ... канд. пед. наук. Тюмень, 2006. 188 с.

5. Павлов С. М., Мухина В. С. Психология этнической идентичности детей коренных малочисленных народов Севера // Развитие личности. 2001. No 3–4.

6. Пояснительная записка к прогнозу ежегодной потребности рынка труда Ханты-Мансийского автономного округа – Югры в кадрах всех уровней профессионального образования в разрезе 27 видов экономической деятельности на период до 2020 года.

7. Территориальный орган Федеральной службы государственной статистики по Ханты-Мансийскому автономному округу – Югре. [Электрон. ресурс]. URL: http://khmstat.gks.ru/munstat/ default.aspx.

8. Управление воспитательной системой школы: проблемы и решения / под ред. В. А. Караковского, Л. И. Новиковой, Н. Л. Селивановой, Е. И. Соколовой. М.: Пед. о-во России, 1999. 264 с.


Review

For citations:


Sharkunova V.A. Socio-Personal Self-Determination of School- children in a Northern Region. The Education and science journal. 2012;1(8):136-152. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-8-136-152

Views: 1094


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)