Preview

The Education and science journal

Advanced search

Psychological Peculiarities of Teachers with Different Work Capacity Levels

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-1-86-94

Abstract

The paper considers the issue of teacher’s work capacity optimization. The research is aimed at defining teachers’ psychological peculiarities relating to their work capacity level and creating the assistance program for its optimization. In the course of the program implementation, its effectiveness has being proved, the low work capacity being optimized by developing self-control, emotional stability and decreasing the aggressive reactions in frustrating situations. The research findings can be applied while creating programs for teachers’ further training as well as for students training courses. 

About the Author

O. I. Dorogina
Институт кадрового развития и менеджмента Уральского государственного педагогического университета, г. Екатеринбург.
Russian Federation


References

1. Аминов Н. А. Мотивация успеха – неуспеха и ее морфофизиологические корреляты. Сообщение 1. О побудительной функции эмоции успеха – неуспеха // Новые исследования в психологии / гл. ред. В. В. Давыдов. М., 1985. No 1 (32). С. 23–26.

2. Баранов А. А. Стресс-толерантность педагога: теория и практика. М.: АСТ; Ижевск: Изд-во Удмурт. ун-та, 2002. 132 с.

3. Благинин А. А. Надежность профессиональной деятельности операторов сложных эргатических систем: моногр. / Ленингр. гос. ун-т им. А. С. Пушкина. СПб.: Изд-во ЛГУ, 2006. 144 с.

4. Зеер Э. Ф. Психология профессионального образования: учеб. пособие для студентов вузов. М.: Моск. психол.-социал. ин-т; Воронеж: МОДЭК, 2003. 480 с.

5. Кузьмина Н. В., Реан А. А. Профессионализм педагогической деятельности. СПб.: МААН, 1993. 216 с.

6. Личность и профессия: психологическая поддержка и сопровождение: учеб. пособие для студентов высш. пед. учеб. заведений / Л. М. Митина [и др.]; под ред. Л. М. Митиной. М.: Академия, 2005. 336 с.

7. Маркова А. К. Психология труда учителя: кн. для учителей. М.: Просвещение, 1993. 192 с.

8. Психологический словарь / под ред. В. П. Зинченко, Б. Г. Мещерякова. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Педагогика-Пресс, 1996. 440 с.

9. Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологии. СПб.: Речь, 2007. 350 с.

10. Сыманюк Э. Э. Психологические барьеры профессионального развития личности: учеб.-метод. пособие / под ред. Э. Ф. Зеера. М.: Моск. психол.-социал. ин-т, 2005. 252 с.


Review

For citations:


Dorogina O.I. Psychological Peculiarities of Teachers with Different Work Capacity Levels. The Education and science journal. 2012;(1):86-94. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-1-86-94

Views: 1258


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)