The Success Criteria of Scientific Pedagogic Activities
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-2-28-36
Abstract
The paper considers the problem of scientific pedagogic activity assessment of the higher school academic staff. The existing options of quality estimation are listed along with their deficiencies; the most acceptable in the authors’ opinion being the systematic approach. The latter allows considering almost every aspect of scientific-pedagogic activity. On that ground, the authors recommend the following success estimation criteria: gnostic, projecting, communicative, informational, and organizational. The criteria of work satisfaction and its results are taken into consideration as additional ones. The indicators of each criterion are given demonstrating that the as- sessment can be both internal (subjective) and external (objective), denoted in the normative acts.
The problem of complex and just quality assessment of scientific- pedagogic activity is quite relevant as it affects the academic staff motivation. The authors believe that the research findings can improve the objectivity of teachers’ work assessment and give way to differentiated approaches to their motivation and stimulation.
About the Authors
M. V. OvchinnikovRussian Federation
Tsyring A. D.
Russian Federation
References
1. Абдалина Л., Бережная И. Профессионализм педагога: компоненты, критерии оценки // Высш. образование в России. 2008. No 10. С. 146–148.
2. Андрущак Г. Системы оценивания преподавателей студентами: управленческие инновации в российских вузах // Вопр. экономики. 2007. No 6. С. 106–115.
3. Божович Л. И. Проблемы формирования личности. М.: Ин-т практ. психологии; Воронеж: МОДЭК, 1997. 352 с.
4. Донецкая С. С. Анализ квалификации преподавателей технических вузов, основанный на объективной оценке их деятельности // Вестн. Новосибир. гос. ун-та. Сер. Социально-экономические науки. 2009. Т. 9, No 2. С. 89–97.
5. Ефремова О. И. Успех как социокультурный феномен: ав- тореф. дис. ... канд. философ. наук. Ростов н/Д, 1993. 17 с.
6. Магун В. С. О взаимосвязях между значимостью различных потребностей личности и их удовлетворенностью // Вопр. психологии. 1978. No 6. С. 86–94.
7. Маркова А. К. Психологические критерии эффективности учебного процесса // Вопр. психологии. 1977. No 4. С. 41–51.
8. Самоукина Н. В. Психология и педагогика профессиональной деятельности. М.: Экмос, 1999. 352 с.
9. Силина А. Ю., Васильева В. Д., Гермашев И. В., Дербишер В. Е. Оценочная модель публикационной активности преподавателей вуза // Изв. Волгоград. гос. техн. ун-та. 2008. Т. 5, No 5. С. 88–89.
10. Шадриков В. Д. Психология деятельности и способности человека. М.: Логос, 1996. 320 с.
11. Якунина Ю. Е. Субъективные критерии оценки эффективности профессиональной деятельности в профессиях типа «человек – человек»: дис. ... канд. психол. наук. М., 2004. 175 с.
Review
For citations:
Ovchinnikov M.V., D. Ts.A. The Success Criteria of Scientific Pedagogic Activities. The Education and science journal. 2013;1(2):28-36. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-2-28-36