Preview

The Education and science journal

Advanced search

To the Issue of the Practice Theory Development

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-2-51-60

Abstract

The paper deals with the theoretical analysis of practical training as one of the two main forms of vocational training. Industrial practice is regarded as poly-systematic, alternative existence of students entering the adults’ world, the means for developing students’ functional responsibility and subjective world outlook, etc.

The paper overcomes the existing utilitarian one-sided approach to the place and value of practice, its impact on the specialist’s professional development and opportunities for professional growth being explored. 

Regarding the practical training as psycho-pedagogical and educational phenomenon, the authors developed the theoretical and methodological bases for its designing and conducting in vocational schools. The research conclu- sions contain some heuristic innovative potential facilitating both the foundation of independent theory of practical training and organization of practice oriented training in vocational schools. 


About the Authors

N. K. Tchapayev
Российский государственный профессионально-педагогический университет, г. Екатеринбург.
Russian Federation


A. V. Yefanova
Российский государственный профессионально-педагогический университет, г. Екатеринбург.
Russian Federation


References

1. Атутов П. Р. Педагогика трудового становления учащихся: избр. тр.: в 2 т. М.: Кумир, 2001.

2. Абдуллина О. А., Загрязкина Н. Н. Педагогическая практика студентов: учеб. пособие. М.: Просвещение, 1989. 141 с.

3. Батышев С. Я. Подготовка рабочих-профессионалов. Рос. акад. образования. М., 1995. 246 с.

4. Безрукова В. С. Новая парадигма педагогической практики студентов // Интеграционные процессы в педагогической тео- рии и практике: современные педагогические технологии: сб. на- уч. тр. / под ред. В. С. Безруковой, Н. К. Чапаева. Екатеринбург: Свердл. инж.-пед. ин-т, 1993. Вып. 4. С. 83–94.

5. Белкин А. С., Жукова Н. К. Витагенное образование. Голографический подход. Екатеринбург: УрГУ, 2001. 108 с.

6. Беляева А. П. Методология и теория профессиональной педагогики. СПб.: Питер, 1999. 490 с.

7. Библер В. С. От наукоучения – к логике культуры: два философских введения в двадцать первый век. М.: Политиздат, 1991. 413 с.

8. Ефанов А. В. Ремесленное образование в России: ценности, содержание, технологии: колл. моногр. / И. П. Верещагина, А. В. Ефанов, Н. К. Чапаев и др.; науч. ред. Н. К. Чапаев. Екатеринбург: Рос. гос. проф.-пед. ун-т, 2013. 180 с.

9. История философии в кратком изложении / пер. с чеш. И. И. Богута. М.: Мысль. 1991. 590 с.

10. Леонтьев А. Н. Философия психологии: из научного наследия / под ред. А. А. Леонтьева, Д. А. Леонтьева. М.: МГУ, 1994. 286 с.

11. Орлов В. И. Методические основы обучения. М.: Маркетинг, 2000. 72 с.

12. Петровский В. А. Личность в психологии: парадигма субъектности. Ростов н/Д: Феникс, 1996. 512 с.

13. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 1999. 720 с.

14. Смирнов С. Д. Образ мира как предмет психологии познания // Категории, принципы и методы психологии: сб. тез. VI Всесоюз. съезда психологов СССР. М., 1983. Ч. 1. С. 60–62.

15. Фромм Э. Психоанализ и этика. М.: Республика, 1993. 415 с.

16. Шелтен А. Введение в профессиональную педагогику: учеб. пособие. Екатеринбург: Урал. гос. проф.-пед. ун-т, 1996. 288 с.

17. Эльконин Б. Д. Психология развития: учеб. пособие. М.: Академия, 2001. 144 с.


Review

For citations:


Tchapayev N.K., Yefanova A.V. To the Issue of the Practice Theory Development. The Education and science journal. 2013;1(2):51-60. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-2-51-60

Views: 1172


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)