Preview

The Education and science journal

Advanced search

Comparative Analysis of Verbal and Non-Verbal Mental Activity Components Regarding the Young People with Different Intellectual Levels

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-2-74-85

Abstract

The paper maintains that for developing the educational pro- grams and technologies adequate to the different stages of students’ growth and maturity, there is a need for exploring the natural determinants of intel- lectual development as well as the students’ individual qualities affecting the cognition process.

The authors investigate the differences of the intellect manifestations with the reference to the gender principle, and analyze the correlations be- tween verbal and non-verbal components in boys and girls’ mental activity depending on their general intellect potential. The research, carried out in Si- berian State Automobile Road Academy and focused on the first year stu- dents, demonstrates the absence of gender differences in students’ general in- tellect levels; though, there are some other conformities: the male students of different intellectual levels show the same correlation coefficient of verbal and non-verbal intellect while the female ones have the same correlation only at the high intellect level.

In conclusion, the authors emphasize the need for the integral ap- proach to raising students’ mental abilities considering the close interrelation between the verbal and non-verbal component development. The teaching materials should stimulate different mental qualities by differentiating the educational process to develop students’ individual abilities. 

About the Authors

Y. M. Revenko
Сибирская государственная автомобильно-дорожная академия, г. Омск
Russian Federation


V. A. Salnikov
Сибирская государственная автомобильно-дорожная академия, г. Омск
Russian Federation


References

1. Бабаева Ю. Д., Ротова Н. А., Сабадош П. А., Бабаева Ю. Д. Детерминанты выполнения теста интеллекта в условиях ограничения времени [Электрон. ресурс] // Психологические исследования. 2012. Т. 5. No 25. С. 4. Режим доступа: http://psystudy.ru.

2. Виноградова Т. В., Семенов В. В. Сравнительное исследование познавательных процессов у мужчин и женщин: роль биологических и социальных факторов // Вопр. психологии. 1993. No 2. С. 63–71.

3. Выготский Л. С. Избранные психологические исследования. М., 1956. 518 с.

4. Дружинин В. Н. Психология общих способностей. 3-е изд. СПб.: Питер, 2008. 368 с.

5. Егорова М. С. Сопоставление дивергентных и конвергентных особенностей когнитивной сферы детей (возрастной и генетический анализ) // Вопр. психологии. 2000. No 1. С. 36–46.

6. Еремеева В. Д. Типы латеральности у детей и нейрофизиологические основы индивидуальной обучаемости // Вопр. психологии. 1989. No 6. С. 128–135.

7. Ильин Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины. СПб.: Питер, 2003. 544 с.

8. Кабардов М. К., Матова М. А. Межполушарная асимметрия и вербальные и невербальные компоненты познавательных способностей // Вопр. психологии. 1988. No 6. С. 106–115.

9. Ковас Ю. В., Тихомирова Т. Н., Малых С. Б. Проблема стабильности и изменчивости общих способностей в психогенетике // Вопросы психологии. 2011. No 6. С. 67–77.

10. Коновалов В. Ф., Отмахова Н. А. Особенности межполушарных взаимодействий при запечатлении информации // Вопр. психологии. 1984. No 4. С. 96–102.

11. Лейтес Н. С. Возрастная одаренность и индивидуальные различия. М.; Воронеж, 1997. 448 с.

12. Хомская Е. Д. Изучение биологических основ психики с позиций нейропсихологии // Вопр. психологии. 1999. No 3. С. 27–37.

13. Хомская Е. Д., Ефимова И. В., Сироткина Е. Б. Межполушарная асимметрия и произвольная регуляция интеллектуальной деятельности // Вопросы психологии. 1988. No 2. С. 147–151.

14. Ясюкова Л. А. Тест структуры интеллекта Р. Амтхауэра (IST): метод. руководство. СПб.: ИМАТОН, 2002. 80 с.

15. Bogen J. E. The other side of the brain, VII: Some educational aspects of hemispheric specialization // UCLA Educator. 1975. V. 17. P. 24–32.

16. Kumar D., Kapila A. Problem solving as a function of extra- version and masculinity // Pers. and Individ. Differences. Oxford, etc. 1987. V. 8. No 1. Р. 129–132.

17. Maccoby E. E., Jacklin С. N. The psychology of sex differences. Oxford: Oxford Univ. Press. 1975. 271 p.

18. Selkow P. Male/female differences in mathematical ability: A function of biological sex or perceived gender role? // Psychol. Rep. Missoula. 1985. V. 57. No 2. Р. 551–557.

19. Visser D. Sex differences in adolescent mathematics behavior // South. Afr. J. of Psychol. 1987. V. 17. P. 137–144.


Review

For citations:


Revenko Y.M., Salnikov V.A. Comparative Analysis of Verbal and Non-Verbal Mental Activity Components Regarding the Young People with Different Intellectual Levels. The Education and science journal. 2013;1(2):74-85. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-2-74-85

Views: 1864


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)