Preview

The Education and science journal

Advanced search

Fostering the Informational Competence of Students in Engineering Profils

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-2-86-96

Abstract

Nowadays, one of the urgent educational tasks includes fostering students’ capability of fast perception, processing and analyzing the large amount of data by means of modern information communication technologies. The paper presents the research findings concerning the students’ information competence development at Nizhegorodsky State Engineering Economic Insti- tute, the content and structure of the above competence being defined. 

The research is aimed at designing, substantiating and implementing the information competence model in the complex of informational and engi- neering disciplines. The given model reflects the structural components of in- formation competence, its targets and theoretical approaches, didactic pre- requisites of its formation, educational organizational forms, and formation levels. In the course of experimental research, the methods of mathematical statistics, theoretical and empirical analysis were applied. The research find- ings prove the effectiveness of the above model and its compliance with the requirements of the labor market for engineers training. 

About the Authors

G. A. Krutchinina
Нижегородский государственный университет им.Н.И.Лобачевского (Национальный исследовательский университет), г. Нижний Новгород.
Russian Federation


V. A. Shilova
Нижегородский государственный инженерно-экономический институт, г. Княгинино (Нижегородская область)
Russian Federation


References

1. Государственная программа Российской Федерации «Информационное общество (2011–2020 гг.)» [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.zakonprost.ru/content/base/part/734787.

2. Информационные и коммуникационные технологии в образовании: учеб. пособие / И. В. Роберт, С. В. Панюкова, А. А. Кузнецов, А. Ю. Кравцова. М.: Дрофа, 2008. 320 с.

3. Кручинина Г. А., Быкова Ж. Б. Формирование психолого- педагогической компетентности специалистов в условиях информатизации высшей профессиональной школы: моногр. Н. Новгород: НФ УРАО, 2009. 256 с.

4. Национальная доктрина образования в Российской Федерации до 2025 года // Официальные документы в образовании: информ. бюллетень. 2000. No 21. С. 3–11.

5. Шилова Т. В. Информационная компетентность будущих инженеров // Современные проблемы науки, образования и производства: материалы Междунар. науч.-практ. конф.: в 2 т. Н. Новгород: НФ УРАО, 2009. Т. 1. С. 114–118.


Review

For citations:


Krutchinina G.A., Shilova V.A. Fostering the Informational Competence of Students in Engineering Profils. The Education and science journal. 2013;1(2):86-96. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-2-86-96

Views: 1498


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)