Preconditions and Peculiarities of Implementing the Meta-Disciplinary Technologies in Primary School Teaching
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-2-97-110
Abstract
The Federal State Educational Standards require the implementa- tion of meta-subject technologies in comprehensive schools. The research is aimed at defining the prerequisites for assimilating the above technologies, and the specif- ics of their implementation and adaptation in the primary school teaching.
The author points out the universal character of meta-subject tech- nologies regarding the different categories of children; the idea being the most relevant due to the multi-level educational integration and introduction of the inclusive teaching.
To illustrate the modeling of the meta-technology and its application to the school subjects, the author takes the philology sphere. The process of simultane- ous addressing the piece of literature and work of art creates the associative edu- cational environment raising the collective creativity and resulting in the joint intel- lectual and esthetic experience of students and teaches. The research findings demonstrate the impact of meta-disciplinary technologies on students’ cognitive activity; its positive dynamics proves the effectiveness of given technologies.
About the Author
Y. Y. KhanRussian Federation
References
1. Асмолов А. Г. Нестандартное образование в изменяющемся мире: культурно-историческая перспектива. Новгород, 1993. 24 с.
2. Ахметова М. Н. Моделирование образовательно-воспитательных процессов, систем, педагогических технологий в деятельности учителя. Чита: ЧГПИ, 1995. 56 с.
3. Дьяченко О. М., Кириллова А. И. О некоторых особенностях развития воображения у детей дошкольного возраста // Вопр. психологии. 1980. No 2. С. 107–114.
4. Ковалев Е. В., Староверова М. С. Образовательная интеграция (инклюзия) как закономерный этап развития системы образования // Инклюзивное образование. М.: Школьная книга, 2010. Вып. 1. С. 26–36.
5. Коротаева Е. В. Типы учебной активности: педагогическая тактика и стратегия // Директор школы. 2000. No 9. С. 75–80.
6. Ожегов С. И. Толковый словарь русского языка: / под ред. Л. И. Скворцова. 27-е изд., испр. М.: Оникс: Мир и образование, 2011. 1360 с.
7. Селевко Г. К. Традиционная педагогическая технология и ее гуманистическая модернизация. М.: НИИ школьных технологий, 2005. 144 с.
8. Шевченко С.Г. Организация специальной помощи детям с трудностями в обучении в условиях дошкольных учреждений, комплексов «Начальная школа – детский сад» // Дефектология. 2000. No 6. С. 7–17.
Review
For citations:
Khan Y.Y. Preconditions and Peculiarities of Implementing the Meta-Disciplinary Technologies in Primary School Teaching. The Education and science journal. 2013;1(2):97-110. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-2-97-110