Preview

The Education and science journal

Advanced search

Self-Concept and Achievement Motivation of Cadets in the Russian Interio Ministry Troops According to the Deviance Disposition: Comparative Analysis

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-3-87-97

Abstract

The demand for the moral psychological training in military higher schools is enforced by the changing situation both in our country and globally. The potential officers should posses such qualities as fortitude, stability, self-regulation, self-direction, and ability to restrain the undesirable emotions. The paper deals with the psychological investigation of motivational profile of junior cadets at the Military Higher School of the Russian Interior Ministry Troops. The author undertakes the comparative analysis of the cadets’ psychological resistance to adverse situations according to the deviance disposition level. The research methodology combines the psychometrical approach, meta-individual world concept and plural self theory. The research objectives include: studying the self-concept and poly-modal achievement motives of cadets; and comparative analysis of their personal traits with regard to their deviance disposition level – explicit or implicit.

The research findings can be applied by psychologists and personnel officers in military higher schools of the Russian Interior Ministry for diagnosing the deviance disposition and its prevention. The materials can be implied in further investigation of personal motivational profiles of potential officers. 

About the Authors

L. I. Dorfman
Пермский военный институт внутренних войск МВД России, г. Пермь
Russian Federation

 



Y. L. Panov
Пермский военный институт внутренних войск МВД России, г. Пермь
Russian Federation


References

1. Гудова Т. Г. Социально-психологическое обоснование профессионального отбора абитуриентов, поступающих в военно-учебные заведения: автореф. дис. канд. ... психол. наук. М., 2004. 24 с.

2. Денисенко А. Г. Метаиндивидуальное проявление агрессивности у военнослужащих: на материале исследования курсантов военного института МВД: автореф. дис. ... канд. психол. наук. Пермь, 2004. 20 с.

3. Доценко В. Т. Психологические условия деятельности офицерского состава по укреплению воинской дисциплины на кораблях флота: автореф. дис. ... канд. психол. наук. М., 1997. 21 с.

4. Дорфман Л. Я. Я-концепция: дифференциация и интеграция // Интегральная индивидуальность, Я-концепция, личность / под ред. Л. Я. Дорфмана. М.: Смысл, 2004. С. 96–123.

5. Дорфман Л. Я. Концепция метаиндивидуального мира: современное состояние // Психология. 2006. Т. 3, No 3. С. 3–34.

6. Дорфман Л. Я. Психометрическая характеристика Пермского вопросника «Я» // Современная психодиагностика в изменяющейся России / отв. ред. Н. А. Батурин. Челябинск: Изд-во ЮУр- ГУ, 2008. С. 48–50.

7. Евенко С.Л.Методологические основы минимизации отклоняющегося поведения военнослужащих ВС РФ // Адъюнкт и соискатель. 2009. No 3. С. 112–120.

8. Есаян М. Л. Психологическая профилактика дезадаптивных форм поведения у курсантов высших военных заведений: автореф. дис. ... канд. психол. наук. Ставрополь, 2006. 21 с.

9. Зайцев В. П. Вариант психологического теста Мini-Мult // Психологический журнал. 1981. Т. 2, No 3. С. 118–123.

10. Караяни А. Г., Евенко С. Л. Психология отклоняющегося поведения военнослужащих в боевой обстановке. М.: Военный университет, 2006. 122 с.

11. Китаев-Смык Л. А. Стресс войны. Фронтовые наблюдения врача-психолога. М.: Знание, 2001. 58 с.

12. Корсини Р., Ауэрбах А. Психологическая энциклопедия. 2-е изд. СПб.: Питер, 2006. 1876 с.

13. Никонов В. П., Козловский И. И., Славнов С. В. Там проверка на прочность бой // Психологическая газета: мы и мир. 1998. No 6. С. 5–11.

14. Сенкевич Л. В. Социально-средовые и индивидуально- психологические предпосылки агрессии и аутоагрессии у военнослужащих-призывников: автореф. дис. ... канд. психол. наук. Ярославль, 2005. 23 с.

15. Утлик Э. П. Основы психологической теории дисциплинарных систем: автореф. дис. ... д-ра психол. наук. М., 1996. 46 с.

16. Феногентова О. П. Вопросники полимодальных мотивов успеха и неудачи: теоретические предпосылки и предварительные психометрические результаты // 85 лет высшему профессиональному образованию на Урале / отв. ред. Е. М. Березина. Пермь: Перм. гос. ин-т искусства и культуры, 2002. С. 126–130.

17. Dorfman L., Ogorodnikova A. Plural self, plural achievement motives and creative thinking. // L. Dorfman, С. Martindale & V. Petrov. Aesthetics and Innovation. Cambridge: Cambridge Scholars Press, 2007. P. 133–168.


Review

For citations:


Dorfman L.I., Panov Y.L. Self-Concept and Achievement Motivation of Cadets in the Russian Interio Ministry Troops According to the Deviance Disposition: Comparative Analysis. The Education and science journal. 2013;1(3):87-97. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-3-87-97

Views: 1297


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)