Preview

The Education and science journal

Advanced search

The Sinergy Aspects of the Contemporary Educational Process

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-1-115-126

Abstract

Using the comparative analysis method, the authors examine the evo- lutional process of the natural science methodology and the methodology of education. The outlined analogies show some definite trends of education development in the emerging post-industrial society.

It is demonstrated that the openness and correlation of the individual educa- tional activities with other co-players results in the actual cooperation of the educa- tional process.

According to the authors, the implementation ground for the distributed inter- actions in the virtual space of the Internet, capable of supporting the life long learning process of society members, should be the personal educational environment, as a part of global information environment; the former being developed and used by the individual both for personal professional realization and life-long continuing self- education. 

About the Authors

V. A. Starodubtsev
Национальный исследовательский Томский политехнический университет, г. Томск.
Russian Federation


O. M. Shepel
Национальный исследовательский Томский политехнический университет, г. Томск.
Russian Federation


A. A. Kiseleva
МАОУ ДПО «Институт повышения квалификации», г. Новокузнецк
Russian Federation

 



References

1. Алексеев Н. А. Размышления о синергетике в педагогике // Образование и наука. Изв. Урал. отд-ния РАО. 2004. No 6 (30). С. 102–106.

2. Андреев А. А. Роль и проблемы преподавателя в среде e-Learning // Высш. образование в России. 2010. No 8, 9. С. 41–45.

3. Буданов В. Методология и принципы синергетики // Фiлософiя освitи. 2006. No 1 (3). С. 143–172.

4. ГапонцеваМ.Г., ФедоровВ.А., ГапонцевВ.Л.Синергетический подход в педагогической науке: границы и условия применения // Образование и наука: Изв. Урал. отд-ния РАО. 2006. No 5. С. 13–19.

5. Гапонцева М. Г., Федоров В. А., Гапонцев В. Л. Синергетика в педагогике: целесообразность переноса // Образование и наука. Изв. Урал. отд-ния РАО. 2008. No 9. С. 100–109.

6. ЗеерЭ.Ф.Основные смыслообразующие положения личностно- развивающего образования // Образование и наука. Изв. Урал. отд-ния РАО. 2006. No 5. С. 3–12.

7. Еще один робот клон от Хироши Ишигуро. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://roboting.ru/robots/1352-eshhe-odin-robot-klon-ot- xiroshi-ishiguro.html.

8. Леднев В. С. Содержание образования. М.: Высш. шк., 1989. 360 с.

9. Патаракин Е. Построение учебной среды из множества личных кирпичиков // Высш. образование в России. 2008. No 8. С. 59–64.

10. Хакен Г. Синергетика. М.: Мир, 1980. 404 с.

11. Социальные медиа. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http:// en.wikipedia.org/wiki/Social_media

12. Стародубцев В., Киселева А., Федоров А. Возможности сервисов веб 2.0 для формирования персональных образовательных сфер // Высш. образование в России. 2010. No 7. С. 95–98.

13. Стародубцев В. А., Киселева А. А. Неформальное образование в жизнедеятельности педагога // Инновации в образовании. 2010. No 9. С. 74–83.

14. Стародубцев В. А. Персональные образовательные сферы в информационном обществе: взаимосвязь с компетенциями // Сибир. пед. журн. 2010. No 10. С. 49–57.

15. Тоффлер Э., Тоффлер Х. Революционное богатство. М.: АСТ, 2007. 576 с.

16. Шепель О. М., Минин М. Г. Знание как живая система // Образование и наука. Изв. Урал. отд-ния РАО. 2005. No 5. С. 30–39.

17. CrossJ.Informal Learning: Rediscovering the Natural Pathways that Inspire Innovation and Performance. San Francisco: Pfeiffer, 2007.

18. Downes S. Learning Networks and Connective Knowledge. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://it.coe.uga.edu/itforum/paper92/ paper92.html

19. Khan S. Learn almost anything. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.khanacademy.org/.

20. Siemens G. Knowing Knowledge. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://ltc.umanitoba.ca/KnowingKnowledge/index.php.


Review

For citations:


Starodubtsev V.A., Shepel O.M., Kiseleva A.A. The Sinergy Aspects of the Contemporary Educational Process. The Education and science journal. 2012;(1):115-126. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-1-115-126

Views: 1368


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)