Preview

The Education and science journal

Advanced search

Students’ Socio-Cultural Competence Formation in Project Activity (Examplified by the Foreign Language Teaching)

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-3-121-131

Abstract

The paper deals with the model fostering the socio-cultural competence of the higher school students. The model in question is based on the integration of project activities and Web 2.0 information technologies, the methods facilitating its implementation being described along with the teaching means and forms, and socio-cultural competence formation levels. The author demonstrates the complex of problematic tasks which become more complicated depending on the acquired level of the above competence, and mastered skills and abilities. The tree types of socio-cultural projects are recommended according to the achieved levels: mini-project, web quest and web project.

The suggested model fulfills the idea of pedagogic facilitation of the foreign language learning by using the meaning formation mechanism in socio- cultural educational environment. The author argues that its introduction into the higher school training process can promote the students’ interest to the different culture and mentality, and their readiness for the cross-cultural dialog over the internet. 

About the Author

N. G. Murayeva
Тюменский государственный университет, г. Тюмень
Russian Federation


References

1. Белякова Е.Г., Захарова И.Г. Социокультурное информационное пространство в контексте проблемы формирования личности // Вестник Тюменского государственного университета. Сер. Педагогика. Психология. Философия. 2010. No 5. С. 11–17.

2. Горошко Е. И. Презентация интернет-технологий в образовательном процессе вуза. 2009 [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.slideshare.net/annamolodykh/internet-tekhnologii-vobrazo- vatelnomprocessevvuze.

3. Загвязинский В. И. Исследовательская деятельность педагога: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2010. 176 с.

4. Загвязинский В. И. Теория обучения: современная интерпретация: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2001. 192 с.

5. Закирова А. Ф. Концептуальные основания педагогической герменевтики // Вестник Тюменского государственного университета. Сер. Педагогика. Психология. Философия. 2008. No 5. С. 8–19.

6. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 40 с.

7. Китайгородская Г. А. Коммуникативный подход к созданию системы упражнений // Вестник МГУ. Сер. ХIХ «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2001. No 2. С. 7–13.

8. Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. М.: Педагогика, 1972. С. 170–186.

9. Титова С.В., Филатова А.В. Технологии Web2.0 в преподавании иностранных языков. М.: П-Центр, 2010. 100 с.

10. Mark J.W. Lee and Catherine McLoughlin Web2.0-based E-learning: applying social informatics for tertiary teaching. New York: Published by Information Science Reference, 2011. 483 p.


Review

For citations:


Murayeva N.G. Students’ Socio-Cultural Competence Formation in Project Activity (Examplified by the Foreign Language Teaching). The Education and science journal. 2013;1(3):121-131. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-3-121-131

Views: 2175


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)