The Sinergy Aspects of the Contemporary Educational Process
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-1-115-126
Abstract
Using the comparative analysis method, the authors examine the evo- lutional process of the natural science methodology and the methodology of education. The outlined analogies show some definite trends of education development in the emerging post-industrial society.
It is demonstrated that the openness and correlation of the individual educa- tional activities with other co-players results in the actual cooperation of the educa- tional process.
According to the authors, the implementation ground for the distributed inter- actions in the virtual space of the Internet, capable of supporting the life long learning process of society members, should be the personal educational environment, as a part of global information environment; the former being developed and used by the individual both for personal professional realization and life-long continuing self- education.
About the Authors
V. A. StarodubtsevRussian Federation
O. M. Shepel
Russian Federation
A. A. Kiseleva
Russian Federation
References
1. Алексеев Н. А. Размышления о синергетике в педагогике // Образование и наука. Изв. Урал. отд-ния РАО. 2004. No 6 (30). С. 102–106.
2. Андреев А. А. Роль и проблемы преподавателя в среде e-Learning // Высш. образование в России. 2010. No 8, 9. С. 41–45.
3. Буданов В. Методология и принципы синергетики // Фiлософiя освitи. 2006. No 1 (3). С. 143–172.
4. ГапонцеваМ.Г., ФедоровВ.А., ГапонцевВ.Л.Синергетический подход в педагогической науке: границы и условия применения // Образование и наука: Изв. Урал. отд-ния РАО. 2006. No 5. С. 13–19.
5. Гапонцева М. Г., Федоров В. А., Гапонцев В. Л. Синергетика в педагогике: целесообразность переноса // Образование и наука. Изв. Урал. отд-ния РАО. 2008. No 9. С. 100–109.
6. ЗеерЭ.Ф.Основные смыслообразующие положения личностно- развивающего образования // Образование и наука. Изв. Урал. отд-ния РАО. 2006. No 5. С. 3–12.
7. Еще один робот клон от Хироши Ишигуро. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://roboting.ru/robots/1352-eshhe-odin-robot-klon-ot- xiroshi-ishiguro.html.
8. Леднев В. С. Содержание образования. М.: Высш. шк., 1989. 360 с.
9. Патаракин Е. Построение учебной среды из множества личных кирпичиков // Высш. образование в России. 2008. No 8. С. 59–64.
10. Хакен Г. Синергетика. М.: Мир, 1980. 404 с.
11. Социальные медиа. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http:// en.wikipedia.org/wiki/Social_media
12. Стародубцев В., Киселева А., Федоров А. Возможности сервисов веб 2.0 для формирования персональных образовательных сфер // Высш. образование в России. 2010. No 7. С. 95–98.
13. Стародубцев В. А., Киселева А. А. Неформальное образование в жизнедеятельности педагога // Инновации в образовании. 2010. No 9. С. 74–83.
14. Стародубцев В. А. Персональные образовательные сферы в информационном обществе: взаимосвязь с компетенциями // Сибир. пед. журн. 2010. No 10. С. 49–57.
15. Тоффлер Э., Тоффлер Х. Революционное богатство. М.: АСТ, 2007. 576 с.
16. Шепель О. М., Минин М. Г. Знание как живая система // Образование и наука. Изв. Урал. отд-ния РАО. 2005. No 5. С. 30–39.
17. CrossJ.Informal Learning: Rediscovering the Natural Pathways that Inspire Innovation and Performance. San Francisco: Pfeiffer, 2007.
18. Downes S. Learning Networks and Connective Knowledge. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://it.coe.uga.edu/itforum/paper92/ paper92.html
19. Khan S. Learn almost anything. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.khanacademy.org/.
20. Siemens G. Knowing Knowledge. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://ltc.umanitoba.ca/KnowingKnowledge/index.php.
Review
For citations:
Starodubtsev V.A., Shepel O.M., Kiseleva A.A. The Sinergy Aspects of the Contemporary Educational Process. The Education and science journal. 2012;(1):115-126. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-1-115-126