Preview

EDUCACIÓN Y CIENCIA

Búsqueda avanzada

Изучение предиктора инновационного обучения с использованием модели рабочих требований и ресурсов

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-3-58-74

Texto completo:

Resumen

Введение. Чтобы идти в ногу со временем и оставаться конкурентоспособным в сегодняшних условиях, педагог должен вводить новшества в образовательный процесс. Тем не менее поощрение готовности лекторов к инновационному обучению в сфере высшего образования является сложной задачей из-за двойной роли преподава -телей и исследователей, что создает чрезмерную рабочую нагрузку и приводит к ролевому конфликту «преподаватель - исследователь» (TRC). Поэтому очень важно проанализировать влияние TRC на инновационное обучение педагогов. В данной работе используется модель рабочих требований и ресурсов (JDR) ввиду ее высокой популярности, но редкого применения в высшем образовании.
Цель настоящего исследования - изучить предиктор инновационного обучения с использованием модели JDR в качестве теоретической основы исследования.
Методология и методы исследования. В данной работе используется моделирование структурных уравнений (SEM) для изучения модели исследования на случайной выборке из 233 респондентов.
Результаты. Результаты показали, что ролевой конфликт «преподаватель - исследователь» отрицательно сказался на новаторском обучении педагогов. Кроме того, профессиональное благополучие является опосредованной переменной, объясняющей влияние TRC на инновационное обучение преподавателей.
Научная новизна. В данном исследовании выявлены инновационные предикторы преподавания в сфере высшего образования с использованием модели JDR в качестве теоретической основы. Авторы обнаружили, что TRC в значительной степени связан с инновационным обучением педагогов. Сильное проявление данного ролевого конфликта снизит новаторское поведение преподавателя в учебной деятельности, и наоборот.
Практическая значимость. Настоящее исследование дает критическое представление о заинтересованных сторонах, таких как университеты и соответствующие министерства и ведомства, относительно негативного фактора инновационного обучения. Им следует найти подходы к снижению негативного влияния TRC на инновационное поведение преподавателей и решить проблему конфликта ролей.

De los autores

М. Рафсанджани
Государственный университет Сурабая
Indonesia


Л. Хаким
Государственный университет Сурабая
Indonesia


Н. Лайли
Государственный университет Маланга
Indonesia


П. Виджая
Исламский университет Риау
Indonesia


M. Ирвансиах
Педагогический университет Ганеши
Indonesia


Referencias

1. Klaeijsen A., Vermeulen M., Martens R. Teachers' innovative behaviour: The importance of basic psychological need satisfaction, intrinsic motivation, and occupational selfefficacy. Scandinavian Journal of Educational Research. 2018; 62 (5): 769-782.

2. Cao C., Shang L., Meng Q. Applying the job demands-resources model to exploring predictors of innovative teaching among university teachers. Teaching and Teacher Education. 2020; 89: 103009.

3. Simplicio J. S. Teaching classroom educators how to be more effective and creative teachers. Education. 2000; 120 (4): 675-680.

4. Jaskyte K., Taylor H., Smariga R. Student and faculty perceptions of innovative teaching. Creativity Research Journal. 2009; 21 (1): 111-116.

5. Yin H., Han J., Lu G. Chinese tertiary teachers' goal orientations for teaching and teaching approaches: The mediation of teacher engagement. Teaching in Higher Education. 2017; 22 (7): 766-784.

6. Jencks C., Riesman D. The Academic Revolution. Vol. 68. New York: Doubleday; 1968. 580 p.

7. Xu L., Teacher-researcher role conflict and burnout among Chinese university teachers: A job demand-resources model perspective. Studies in Higher Education. 2017; 44 (6): 903-919.

8. Ababneh K. I., Hackett R. D. The direct and indirect impacts of job characteristics on faculty organizational citizenship behavior in the United Arab Emirates (UAE). Higher Education. 2019; 77 (1): 19-36.

9. Demerouti E., et al. The job demands-resources model of burnout. Journal of Applied Psychology. 2001; 86 (3): 499-512.

10. Schaufeli W. B., Taris T. W. A critical review of the job demands-resources model: Implications for improving work and health, in bridging occupational, organizational and public health: A transdisciplinary approach. In: Bauer G. F., Hammig O. (eds.). Springer Netherlands: Dordrecht; 2014. 251 p.

11. Mudrak J., et al. Occupational well-being among university faculty: A job demands-resources model. Research in Higher Education. 2018; 59 (3): 325-348.

12. Torp S., Lysfjord L., Midje H. H. Workaholism and work-family conflict among university academics. Higher Education. 2018; 76 (6): 1071-1090.

13. Dicke T., et al. A longitudinal study of teachers' occupational well-being: Applying the job demands-resources model. Journal of Occupational Health Psychology. 2018; 23 (2): 262-277.

14. Bakker A. B., Demerouti E. The job demands-resources model: State of the art. Journal of Managerial Psychology. 2007; 22 (3): 309-328.

15. Kingman J. The pursuit of truth. In: The Times Higher Education Supplement. TSL Education Ltd: London; 1993. 78 p.

16. Moore W. Man, time, and society. New York: Wiley; 1963. 163 p.

17. Ladd E. C. The work experiences of American College professors. In: Current Issues in Higher Education. Washington, D.C.: American Association for Higher Education; 1979. p. 135-154.

18. Eble K. The craft of teaching. New York: Jossey-Bass; 1976. 247 p.

19. Chen Y., et al. High-commitment work systems and middle managers' innovative behavior in the Chinese context: The moderating role of work-life conflicts and work climate. Human Resource Management. 2018; 57 (5): 1317-1334.

20. Choi S. B., et al. The effect of work-family conflict and job insecurity on innovative behaviour of Korean workers: The mediating role of organisational commitment and job satisfaction. International Journal of Innovation Management. 2017; 22 (01): 1850003.

21. Ezeh L. N., Chukwuemeka E. E., Stephen E. I., Nnaebue C. I., Rachael A. O. Association of innovative work behaviour, organizational frustration and work-family conflict among private sector employees. Asian Journal of Advanced Research and Reports. 2020; 8 (2): 20-29.

22. Kellogg K. When less is more: Exploring the relationship between employee workload and innovation potential. Boston: CGO Insights; 2002. 4 p.

23. van den Tooren M., de Jong J. Job demands-resources and employee health and well-being: The moderating role of contract type. Career Development International. 2014; 19 (1): 101-122.

24. Bakker A. B., Demerouti E., Euwema M. C. Job resources buffer the impact of job demands on burnout. Journal of Occupational Health Psychology. 2005; 10 (2): 170-180.

25. Hakanen J. J., Bakker A. B., Schaufeli W. B. Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology. 2006; 43 (6): 495-513.

26. Rafsanjani M. A., Pamungkas H., Rahmawati E. D. Does teacher-student relationship mediate the relation between student misbehavior and teacher psychological well-being? JABE: Journal of Accounting and Business Education. 2019; 4 (1): 34-44.

27. Rafsanjani M. A., et al. Does perceived organizational support mitigate the negative effect of teacher-researcher role conflict among lecturers? (Evidence from Indonesia). Pedagogika. 2020; 138 (2): 25-36.

28. Ryan R. M., Deci E. L. On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology. 2001; 52 (1): 141-166.

29. Aldrup K., et al. Student misbehavior and teacher well-being: Testing the mediating role of the teacher-student relationship. Learning and Instruction. 2018; 58: 126-136.

30. Rafsanjani M. A., Rahmawati E. D. Stress exposure and psychological well-being: Study on beginning teacher. JABE: Journal of Accounting and Business Education. 2019; 3 (2): 162-169.

31. Diener E., et al. Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin. 1999; 125 (2): 276-302.

32. Maslach C., Schaufeli W. B., Leiter M. P. Job burnout. Annual Review of Psychology. 2001; 52 (1): 397-422.

33. Skaalvik E. M., Skaalvik S. Motivated for teaching? Associations with school goal structure, teacher self-efficacy, job satisfaction and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education. 2017; 67: 152-160.

34. Aldrup K., Klusmann U., Ludtke O. Does basic need satisfaction mediate the link between stress exposure and well-being. A diary study among beginning teacher. Learning and Instruction. 2017; 50: 21-30.

35. Karatepe O. M., et al. Does work engagement mediate the effects of challenge stressors on job outcomes? Evidence from the hotel industry. International Journal of Hospitality Management. 2014; 36: 14-22.

36. Kunter M., et al. Students' and mathematics teachers' perceptions of teacher enthusiasm and instruction. Learning and Instruction. 2008; 18 (5): 468-482.

37. Wenstrom S., Uusiautti S., Maatta K. “The force that keeps you going”: Enthusiasm in Vocational Education and Training (VET) Teachers' work. International Journal for Research in Vocational Education and Training. 2018; 54 (4): 244-263.

38. Borst R. T., Kruyen P. M., Lako C. J. Exploring the Job Demands-Resources Model of work engagement in government: Bringing in a psychological perspective. Review of Public Personnel Administration. 2017; 39 (3): 372-397.

39. Netemeyer R. G., Boles J. S., McMurrian R. Development and validation of workfamily conflict and family-work conflict scales. Journal of Applied Psychology. 1996; 81 (4): 400-410.

40. Maslach C., Jackson S. E., Leiter M. P. Maslach Burnout Inventory. In: Evaluating stress: A book of resources. 3rd ed. Scarecrow Education: Lanham, MD, US; 1997. p. 191-218.

41. de Jong J. P. J., Kemp R. Determinants of co-workers' innovative behaviour: An Investigation into knowledge intensive services. International Journal of Innovation Management. 2003; 07 (02): 189-212.

42. Hair J. F., Black W. C., Babin B. J., Anderson R. E. Multivariate data analysis. 7th ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall; 2010. 785 p.

43. Maholtra N. K. Marketing research. London: Prentice-Hall International, Inc.; 1996. 890 p.

44. Solimun, Fernandes A. A. R., Nurjannah. Metode statistika multivariat: Pemodelan persamaan struktural (SEM) Pendekatan WarpPLS. Malang: Universitas Brawijaya Press; 2017. 176 p. (In Indonesian)

45. Zhao X., Lynch J. G. Jr., Chen Q. Reconsidering Baron and Kenny: Myths and Truths about mediation analysis. Journal of Consumer Research. 2010; 37 (2): 197-206.

46. Nitzl C., Roldan J. L., Cepeda G. Mediation analysis in partial least squares path modeling: Helping researchers discuss more sophisticated models. Industrial Management & Data Systems. 2016; 116 (9): 1849-1864.

47. Koch A. K., Adler M. Emotional exhaustion and innovation in the workplace-a longitudinal study. Industrial Health. 2018; 56 (6): 524-538.

48. Huhtala H., Parzefall M.-R. A review of employee well-being and innovativeness: An opportunity for a mutual benefit. Creativity and Innovation Management. 2007; 16 (3): 299-306.


Recensión

Para cita:


Rafsanjani M.A., Hakim L., Laily N., Wijaya P.A., Irwansyah M.R. Exploring the predictor of innovative teaching using the job demands-resources model. The Education and science journal. 2021;23(3):58-74. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-3-58-74

Número de consultas: 1545


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)