Preview

Образование и наука

Расширенный поиск

Развитие модели группового исцеляющего сторителлинга в мультикультурных консультационных службах в школах Индонезии: исследование дисциплины обучающихся

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-4-157-180

Полный текст:

Аннотация

Вступление. Дисциплина является одной из форм поведения, отражающих ответственность человека, и имеет важное значение для учащихся. Однако в действительности многие ученики совершают дисциплинарные нарушения в школе. Поэтому социальные педагоги должны быть готовы предоставлять инновационные услуги по устранению дисциплинарных нарушений. Одним из таких примеров является модель повествования, представленная в виде историй исцеления, которые могут быть применены для развития знаний, чувств, социальных навыков и правильного восприятия событий. Сторителлинг может играть очень полезную роль в наставничестве, психологических консультациях, потому что устные рассказы отражают культурные законы, этику, а также регулируют повседневные правила поведения и облегчают процесс принятия решений.

Цель. Данное исследование направлено на демонстрацию модели рассказывания исцеляющих историй в группах в мультикультурных консультационных службах в школах по вопросам рассмотрения дисциплинарных дел.

Методология и методы исследования. Методология исследования основана на модели ADDIE (Analysis Design Development Implementation Evaluations). Объектами выступили 60 учеников старшей школы Мухаммадии города Палангарая. Инструментами для проверки соответствия модели рассказывания историй о групповом исцелении в мульти-культурных консультационных службах послужили метод фронтальных групповых дискуссий (FGD), опросники и шкалы Лайкерта, используемые для изучения данных о дисциплинированности учащихся.

Результаты и научная новизна. Настоящее исследование демонстрирует модель группового исцеляющего сторителлинга, разработанную в многокультурных консультационных службах путем применения аспектов местной культуры «Хума Бетанг» в в Центральном Калимантане. Авторы разработали модель повествования, состоящую из целей и этапов вмешательства. Был проведен анализ сильных и слабых сторон данной модели. На основе анализа данных эта модель может использоваться для улучшения дисциплины учащихся. Результаты статистического анализа показывают, что уровень дисциплины вырос после оказания услуг по терапевтическому повествованию.

Практическая значимость. В соответствии с результатами исследования авторы рекомендуют использовать данную модель специалистам, занимающимся дисциплинарными делами. Она также эффективна для интеграции компонентов социально-культурного контекста при разработке учебных программ. Настоящую модель легко принять, поскольку она соответствует культуре учащихся, однако она ограничена культурным контекстом, поэтому ее будет сложно реализовать в другом культурном пространстве.

Об авторах

M. Фатчурахман
Университет Мухаммадии в Паланкарае
Индонезия

Фатчурахман Мохаммад - доктор педагогических наук, доцент, руководитель студенческой администрации и агентства выпускников Университета Мухаммадия в Паланкарае.

Паланкарая.



М. А. Сетиаван
Университет Мухаммадии в Паланкарае
Индонезия

Сетиаван Мухаммад Анди - магистр педагогики, младший научный сотрудник, преподаватель учебной программы по руководству и консультированию Университета Мухаммадии в Паланкара.

Паланкарая.



К. Карьянти
Университет Мухаммадии в Паланкарае
Индонезия

Карьянти Карьянти - магистр педагогики, руководитель лаборатории консультирования, младший научный сотрудник и преподаватель Университета Мухаммадии в Паланкарае.

Паланкарая.



Список литературы

1. Nainggolan D. Conceptual understanding of mathematics lesson with classical guidance tutorial as a final examination preparation on grade 6 Lentera Harapan Elementary School-Tomohon. Journal of Educational Method and Technology. 2019; 02 (1): 23-28.

2. Rosidah A., Irawan E. Guidance and counseling services use classics to develop character building. Advice. 2019; 1 (1): 64-71. DOI: 10.32585/advice.v1i1.291

3. Ta§ H., Kiroglu K. The examination of disciplinary punishments given to and disciplinary offenses committed by teachers in elementary schools in terms of different variables. Elementary Education Online. 2019; 18 (1): 78-96.

4. Iqlima I. Y., Baju W., Jayanti S. Factors related to the discipline of using personal protective equipment on street sweepers in the city of Semarang. Journal of Public Health. 2019; 7 (1): 330-336.

5. Alasdair R. Four crises of American democracy: Representation, mastery, discipline, anticipation. United States of America; Oxford University Press; 2017. 280 p.

6. Clark J., Nye A. Teaching the discipline of history in an age of standards. Teaching the discipline of history in an age of standards. Singapura: Springer; 2018. 329 p. DOI: 10.1007/978-981-13-0047-9

7. Rofiq M. Dozens of students remain “slow” when caught skipping school [Internet]. detik.News. 2020 [cited 2020 Dec 13]. Available from: https://news.detik.com/berita-jawa-timur/d-4858340/belasan-pelajar-ini-tetap-slow-saat-terciduk-bolos-sekolah

8. Dewan R. The irony of violence in education [Internet]. Medcom Headlight. 2020 [cited 2020 Dec 13]. Available from: https://video.medcom.id/medcom-highlight/dN60MxPk-ironi-kekerasan-di-dunia-pendidikan

9. Farozin M., Kurniawan L., Irani L. C. The role of guidance and counseling in character education. In: Atlantis Press: Proceedings of the 2nd International Seminar on Guidance and Counselling 2019. 2020; 462 (Isgc 2019). p. 112-116. DOI: 10.2991/assehr.k.200814.025

10. Fatchurahman M., Setiawan M. A., Syarif D. F. T., Efasanty M. Focused solution group counseling as a solution to improve career choice decision-making abilities. Universal Journal of Educational Research. 2020; 8 (12): 6635-6640. DOI: 10.13189/ujer.2020.081227

11. Kadek S., Itsar B. R., Agus A. J. P. The Comparative effect of internet-based cognitive behavioral counseling versus face to face cognitive behavioral counseling in terms of student's resilience. Cogent Psychology. 2020; 7 (1): 1-13. DOI: 10.1080/23311908.2020.1751022

12. Bakar A. Y. A., Hassan H., Amat S. ‘Self-ie' module: A counseling psychology intervention to support self-change and work-performance enhancement of low-performing civil servants. Humanities and Social Sciences Reviews. 2020; 8 (4): 78-83. DOI: 10.18510/hssr.2020.849

13. Peng H., Shih Y., Chang L. The impact of a career group counseling mix model on satisfaction of low-achieving college students-specialty-oriented career exploration group counseling. International Journal of Psychological Studies. 2020; 12 (2): 1. DOI: 10.5539/ijps.v12n2p1

14. Safara M., Mina K., Minoo K. The Effect of group counseling based on spirituality on the development of positive relations with others and self-acceptance in girls of divorced families: An experimental study. Journal of Pizhuhish dar din va salama. 2020; 6 (2): 49-61. DOI: 10.22037/jrrh.v6i2.23051

15. Ristianti D. H., Putrajaya G., Fathurrochman I. Organizational behavior management through group counseling discussions as a radicalism preventive effort. Journal of Counseling and Education. 2020; 8 (1): 23-30. DOI: 10.29210/139900

16. Javid N., Ahmadi A., Mirzaei M., Atghaei M. Effectiveness of solution-focused group counseling on the mental health of midwifery students. Revista Brasileira de Ginecologia e Obstetricia. 2019; 41 (8): 500-507. DOI: 10.1055/s-0039-1693741.

17. Austad A., Nygaard M. R., Kleiven T. Reinscribing the lived body: A qualitative study of extraordinary religious healing experiences in Norwegian contexts. Religions. 2020; 11 (11): 12-21. DOI: 10.3390/rel11110563

18. Pratiwi T. I., Jemiparera N. The application of a metaphor technique by healing stories to reduce student anxiety. In: Atlantis Press. Proceedings of the 3rd International Conference on Education Innovation (ICEI 2019). 2020; 387: 384-386. DOI: https://doi.org/10.2991/icei-19.2019.90

19. Redvers J. “The land is a healer”: Perspectives on land-based healing from Indigenous practitioners in northern Canada. International Journal of Indigenous Health. 2020; 15 (1): 90-107. DOI: 10.32799/ijih.v15i1.34046

20. Rahmawati N. N., Anom K., I Ketut S. Multiculturalism towards religious life In Tewang Tampang Village: Moral education implementation based local wisdom. International Journal of Linguistics, Literature and Culture. 2018; 4 (6): 63-71. DOI: 10.21744/ijllc.v4n6.408

21. Riswanto D. The philosophy of Huma Betang in Central Kalimantan: A Struggle for the identity of Dayak Muslim counselors. Jurnal Ilmiah Syi'ar. 2019; 19 (1): 68-78. DOI: 10.29300/syr.v19i1.2266

22. Guo H., Tan Y. J., Chen G., Wang Z., Susanto G. J., See H. H. Artificially innervated self-healing foams as synthetic piezo-impedance sensor skins. Nature Communications. 2020; 11 (1): 1-10. DOI: 10.1038/s41467-020-19531-10

23. Yusay C. T. C., Canoy N. A. Healing the hurt amid the drug war: Narratives of young urban poor Filipinos in recovering families with parental drug use. International Journal of Drug Policy. 2019; 68 (10): 124-131. DOI: 10.1016/j.drugpo.2018.10.009

24. Davydovich D., Urban M. W. Water accelerated self-healing of hydrophobic copolymers. Nature Communications. 2020; 11 (1): 1-7. DOI: 10.1038/s41467-020-19405-5

25. Siadat M., Gholami Z. The effectiveness of group logotherapy in increasing resilience and decreasing depression among individuals affected by substance abuse in Tehran. International Journal of Applied Behavioral Sciences. 2018; 5 (1): 24-30.

26. Harter L. M., Bochner A. P. Healing through stories: A special issue on narrative medicine. Journal of Applied Communication Research. 2009; 37 (2): 113-117. DOI: 10.1080/00909880902792271

27. Otake Y., Tamming T. Sociality and temporality in local experiences of distress and healing: Ethnographic research in northern Rwanda. Transcultural Psychiatry. 2020; 0 (0) October 2020: 1-15. DOI: 10.1177/1363461520949670

28. Razali F., Manaf U. K. A., Ayub A. F. M. STEM education in Malaysia towards developing a human capital through motivating science subject. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2020; 19 (5): 411-422. DOI: 10.26803/ijlter.19.5.25

29. Rahmah A. A., Christiana E. Classic problem based tutoring services to improve career planning. Jurnal Bimbingan dan Konseling UNESA. 2019; 9 (3): 136-146.

30. Rasmawan R. Development of multi-representation based electronic book on Inter Molecular Forces (IMFS) concept for prospective chemistry teachers. International Journal of Instruction. 2020; 13 (4): 747-762. DOI: 10.29333/iji.2020.13446a

31. Syarif D. F. T., Fatchurahman M., Setiawan M. A., Karyanti. Development of classical guidance modeling for Penyang Hinje Simpei to Prevent child abuse in high schools. International Journal of Innovation, Creativity and Change. 2020; 13 (10): 1227-1246.

32. Rudibyani R. B., Perdana R., Elisanti E. Development of problem-solving-based knowledge assessment instrument in electrochemistry. International Journal of Instruction. 2020; 13 (4): 957-974. DOI: 10.29333/iji.2020.13458a.

33. Burns Е., Silvennoinen Е., Kopnov V. A., Shchipanova D. E., Papic-Blagojevic N., Tomasevic S. Supporting the development of digitally competent VET teachers in Serbia and Russia. The Education and Science Journal. 2020; 22 (9): 174-203. DOI: 10.17853/1994-56392020-9-174-203.

34. Hanif M. The Development and effectiveness of motion graphic animation videos to improve primary school students' sciences learning outcomes. International Journal of Instruction. 2020; 13 (3): 247-266. DOI: 10.29333/iji.2020.13416a

35. Amri F., Djatmika E. T., Wahyono H., Widjaja S. U. M. The effect of using simulation on developing students' character education in learning economics. International Journal of Instruction. 2020; 13 (4): 375-392. DOI: 10.29333/iji.2020.13424a

36. Fatchurahman M., Setiawan M. A., Karyanti, Syarif D. F. T., Al-Habsy B. A. Development of guidance counseling for increased engagement and empathy of middle school bullies. International Journal of Innovation, Creativity and Change. 2020; 13 (10): 1366.

37. Jo D., Emmeline T., Kupchik A. The Palgrave international handbook of school discipline. Cham, Switzerland: Springer International Publishing; 2018. 604 p.

38. Nasution S. N., Pasaribu S. E. The effect of supervision, motivation and discipline on teacher performance at the Kuntum Bumi Rantauprapat Integrated Islamic Education Foundation. Maneggio: Scientific Journal of Master of Management. 2020; 3 (1): 75-91. DOI: 10.30596/maneggio.v3i1.4741

39. Bugdol M. A different approach to work discipline: Models, manifestations and methods of behaviour modification. Switzerland: Springer Nature; 2018. 256 p.

40. Susanto N. The influence of work motivation, job satisfaction, and work discipline on employee performance at PT Rembaka Sales Division. Agora. 2019; 7 (1): 6-12.

41. Angela W., Roy F. R. The influence of motivation and work discipline on the employee performance of PDAM Kota Tomohon. Jurnal Administrasi Bisnis. 2019; 8 (2): 40-55.

42. Pratiwi S. I. The effect of scout extracurricular on the discipline character of elementary school students. Educative: Journal of Educational Sciences. 2020; 2 (1): 62-70. DOI: 10.31004/edukatif.v2i1.90

43. Agustini N. K. I., Dewi A. S. K. The effect of compensation, work discipline and motivation on employee productivity. Udayana University Management E-Journal. 2018; 8 (1): 231. DOI: 10.24843/ejmunud.2019.v08.i01.p09

44. Ichsan I. Z., Rahmayanti H. HOTSEP: Revised Anderson's taxonomy in environmental learning of COVID-19. European Journal of Educational Research. 2020; 9 (3): 1257-1265. DOI: 10.12973/eu-jer.9.3.1257

45. Juniarti E., Ahyani N., Ardiansyah A. The Influence of principal leadership and teacher self efficacy on teacher performance. Reslaj: Religion Education. 2019; 1 (2): 173-188. DOI: 10.47467/reslaj.v1i2.108

46. Harahap S. F., Tirtayasa S. The influence of motivation, discipline, and job satisfaction on employee performance at PT. Angkasa Pura II (Persero) Kualanamu Branch Office. Maneggio: Masters Scientific Journal. 2020; 3 (1): 120-135.

47. Kashan S. S., Hajhosseini M., Behpajooh A., Ejei J. The effectiveness of acceptance and commitment group counseling on emotion regulation of women with the infidelity trauma. Quartely Journal of Social Work. 2020; 9 (1): 32-39.

48. Hines E. M., Hines M. R., Moore J. L., Steen S., Singleton P., Cintron D. Preparing African American males for college: A group counseling approach. The Journal for Specialists in Group Work . 2020; 45 (2): 129-145. DOI: 10.1080/01933922.2020.1740846

49. Johanna L., Sandra M. Dancing on the earth women's stories of healing through dance. Folk Music Journal. 2013; 10 (3): 392-400

50. George W. B. Healing with stories: Your casebook collection for using therapeutic metaphors. Vol. 28. John Wiley & Sons, Inc. Canada; 2009. 782 p. 10.1111/j.1465-3362.2009.00088_4.x

51. Levy I., Travis R. The critical cycle of mixtape creation: Reducing stress via three different group counseling styles. The Journal for Specialists in Group Work. 2020; 45 (4): 307330. DOI: 10.1080/01933922.2020.1826614

52. Dehaqani F. A. An investigation into the impact of group counseling and treatment of grief with an islamic approach on the improvement of the quality of life of the holy shrine defender martyrs. Military Psychology. 2020; 11 (41): 5-16.

53. Warber S. L., Irvine K. N., Quinn B. F., Hansen A. L., Hypki C., Sims E. Methods for integrating transdisciplinary teams in support of reciprocal healing: A case study. Eco Psychology. 2020; 12 (3): 222-230.

54. Candel S. L., Marrun N. A. US immigration policy and its impact on immigrants: Reassembling the stories of deported mothers and their transnational children through the healing spirit of Coatlicue and Coyolxauhqui. Cham: Springer; 2020. 2242 p.

55. Quayle A. F., Sonn C. C. Amplifying the voices of indigenous elders through community arts and narrative inquiry: Stories of oppression, psychosocial suffering, and survival. American Journal of Community Psychology. 2019; 64 (1-2): 46-58. DOI: 10.1002/ajcp.12367

56. Seren F. The healing power of storytelling: Finding identity through narrative. The Arbutus Review. 2020; 11 (1): 173-184. DOI: 10.1177/153321019900500209

57. Struik A. The trauma healing story. Healing chronically traumatised children through their families/whanau. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy. 2017; 38 (4): 613-626. DOI: 10.1002/anzf.1271.

58. Chan M., Nimmon L. Spinning the lens on physician power: Narratives of humanism and healing. Perspectives on Medical Education. 2019; 8 (5): 305-308.

59. Mendoza D., Cejas M., Rivas G., Varguillas C. Anxiety as a prevailing factor of performance of university mathematics students during the COVID-19 pandemic. The Education and Science Journal. 2021; 23 (2): 94-113. DOI: 10.17853/1994-5639-2021-2-94-113.

60. Rosenthal G. The healing effects of storytelling: On the conditions of curative storytelling in the context of research and counseling. Qualitative Inquiry. 2003; 9 (6): 915-933. DOI: 10.1177/1077800403254888.

61. Alimohammadia M., Daramadib P. S., Noohi S. Effectiveness of group logo-therapy program on existential anxiety among patients with metabolic syndrome. Journal of Medicinal and Chemical Sciences. 2020; 8 (3): 268-282.

62. Kalhori F., Masoumi S. Z., Shamsaei F., Mohammadi Y., Yavangi M. Effect of mindfulness-based group counseling on depression in infertile women: Randomised clinical trial study. International Journal of Fertility and Sterility. 2020; 14 (1): 10-16. DOI: 10.22074/ijfs.2020.5785.

63. Kurniadi M. W., Farozin M. The effectiveness of group counseling services in increasing the social interaction of ostracised students at Junior High School 10 Bengkulu City. In: Atlantis Press: Proceedings of the 2nd International Seminar on Guidance and Counseling 2019. 2020; 462 (Isgc 2019). p. 196-201. DOI: 10.2991/assehr.k.200814.042

64. Steen S., Hines E. M. Concluding reflections and engaged group work practice with African American children and adolescents. The Journal for Specialists in Group Work. 2020; 45 (3): 183-194. DOI: 10.1080/01933922.2020.1794429

65. Rasimin Yu. A. The effect of blended learning on reading interest through group counseling. In: Atlantis Press: Proceedings of the 2nd International Seminar on Guidance and Counseling 2019. 2020; 462 (Isgc 2019). p. 53-58. DOI: https://doi.org/10.2991/as-sehr.k.200814.012


Для цитирования:


Фатчурахман M., Сетиаван М.А., Карьянти К. Развитие модели группового исцеляющего сторителлинга в мультикультурных консультационных службах в школах Индонезии: исследование дисциплины обучающихся. Образование и наука. 2021;23(4):157-180. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-4-157-180

For citation:


Fatchurahman M., Setiawan M.A., Karyanti K. The development of group healing storytelling model in multicultural counselling services in Indonesian schools: Examination of disciplinary cases. The Education and science journal. 2021;23(4):157-180. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-4-157-180

Просмотров: 124


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)