ECONOMIC LAWS OF SOCIAL DEVELOPMENT AS DETERMINING FACTORS FOR FOSTERING THE COMPETENT PERSONALITY OF THE 21ST CENTURY.
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-6-33-47
Abstract
The paper analyzes the dialectic relationship between the economic law effects and specific professional thinking formation. The methodology of the multidisciplinary research is based on scientific works in pedagogy, philosophy, economics of labor and economics of education. The author classifies the economic laws according to their impact to various spheres of social life, and the society’s development level; and emphasizes the fact that tasks and outcomes of professional training are conditioned by dominating economic factors of a specific historical period.
While the pre-industrial era required both craftsmen and intellectual elite – governors, politicians, philosophers; the industrial era, due to cooperation and labor division, required widely qualified workers; the postindustrial society has a need for multilevel professional workers dealing with information and communications technologies, and endowed with communication skills, creativity, mobility, capacity for self-education and self development.
The author considers the economic laws of labor division and variation, their relevance as well as transformation in the course of time, and outlines the future needs both for narrow and versatile specialists capable of fulfilling the complex technological tasks.
About the Author
N. V. RonzhinaRussian Federation
кандидат философских наук, доцент кафедры права
References
1. Ботнева Н. Ю., Филаткин В. Н. Образование и его влияние на рост экономики // Проблемы системной модернизации экономики России: социально-политический, финансово-экономический и экологический аспекты: сб. науч. ст. Вып. 9 / под общ. ред. В. В. Тумалева. СПб.: Институт бизнеса и права, 2010. 558 с.
2. Жамин В. А., Костанян С. Л. Экономика и образование. М.: Знание, 1970. 48 с.
3. Краткий экономический словарь. М.: Политиздат, 1987. 399 с.
4. Крупнов Ю. В. Экономика образования или экономия на образовании // Русский Переплет: интернет-журнал. 2002. 23 октября. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://www.pereplet.ru.
5. Лебедев О. Т. Основы экономики: учебное пособие. СПб.: МиМ, 2007. 224 с.
6. Маркс К. Экономическо-философские рукописи 1844 года // К. Маркс, Ф. Энгельс. Собр. соч. в 50 т. 2-е изд. М.: Политиздат, 1974. Т. 42. 570 с.
7. Маркс К. Капитал // К. Маркс, Ф. Энгельс. Собр. соч.: в 50 т. 2-е изд. М.: Политиздат, 1960. Т. 23. 920 с.
8. Матвеева И. И швец, и жнец, и на дуде игрец: библиотечное творчество как основа инновационной деятельности // Библиотечное дело. 2008. № 22. С. 10–15.
9. Нуреев Р. М. Курс микроэкономики: учеб. для вузов. М.: Норма, 2002. 572 с.
10. Пястолов С. М., Балашев А. В., Толмачева С. А. Задачи проектирования образовательного сектора // Экономический вестник Ростовского экономического университета. 2009. Т. 7, № 2. С. 138–146.
11. Романцев Г. М. Теоретические основы высшего рабочего образования. Екатеринбург: Урал. гос.-проф. ун-т, 1997. 334 с.
12. Струмилин С. Г. Хозяйственное значение народного образования М.: Экономическая жизнь, 1924. 63 с.
13. Чапаев Н. К. Экономика образования – точка соприкосновения педагогических и экономических традиций: в поисках интегративного предмета // Право и образование. 2008. № 11. С. 100–113.
14. Экономические законы и категории, их классификация. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://uh2056884.ukrdomen.com/ 2009–01–16–16–57–10/48–2009–01–16–17–36–05.html.
15. Экономические законы. [Электрон. ресурс]. Режим доступа: http://ru.wikipedia.org/wiki/%DD%EA%EE%ED%EE%EC%E8%F7%E5%F1%EA%E8%E5_%E7%E0%EA%EE%ED%FB.
Review
For citations:
Ronzhina N.V. ECONOMIC LAWS OF SOCIAL DEVELOPMENT AS DETERMINING FACTORS FOR FOSTERING THE COMPETENT PERSONALITY OF THE 21ST CENTURY. The Education and science journal. 2013;(6):33-47. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-6-33-47