IMPLEMENTING THE INTEGRAL DIFFERENTIAL ESTIMATION CRITERION OF COMPETENCE ACQUISITION
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-6-48-64
Abstract
The paper investigates the urgent issue of education outcomes estimation in the higher school, and reveals the current approaches to solving the problem of level estimation regarding the particular competences and their components – the elements of disciplinary competences.
The level model of the competence components formation and acquisition is recommended along with the computation method for weight estimation of disciplinary components by means of integral differential criteria of education outcomes assessment.
The examples of and practical recommendations for the above method application are given. In authors’ opinion, implementation of the given model combined with available instrumental and methodological means can raise the quality of education based on the competence approach.
The paper is addressed to university teachers, methodologists and education quality experts in vocational universities.
About the Authors
Y. I. KonRussian Federation
кандидат технических наук, профессор, руководитель сектора «Инфокоммуникационные и распределенные информационно-управляющие системы» кафедры автоматики и телемеханики
V. I. Freyman
Russian Federation
кандидат технических наук, доцент, заместитель заведующего кафедрой автоматики и телемеханики
A. A. Yuzhakov
Russian Federation
доктор технических наук, профессор, заведующий кафедрой автоматики и телемеханики
References
1. Кон Е. Л. и др. К вопросу о подготовке и оценке компетенций выпускников высшей школы с использованием модулей «Вектор развития направления» и «Квалификационные требования работодателей» // Открытое образование. 2012. № 3. С. 17–29.
2. Кон Е. Л., Фрейман В. И., Южаков А. А. Оценка качества формирования компетенций студентов технических вузов при двухуровневой системе обучения // Научные исследования и их практическое применение. Современное состояние и пути развития ‘2012: сб. науч. тр. Междунар. науч.-практ. конференции, 2–12 октября 2012 г. Одесса: Куприенко, 2012. Т. 9. С. 39–41.
3. Кон Е. Л., Фрейман В. И., Южаков А. А. Проблема оценки качества обучения в вузах с системой подготовки «бакалавр-магистр» (на примере технических направлений) // Открытое образование. 2013. № 1. С. 23–31.
4. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 210700 Инфокоммуникационные технологии и системы связи (квалификация (степень) «бакалавр»). Утвержден приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 22 декабря 2009 г. № 785.
5. Фрейман В. И. Разработка компетентностной модели выпускника (бакалавра) по направлению 210700 «Инфокоммуникационные технологии и системы связи» («Телекоммуникации») // Вестн. Перм. национального исслед. политехн. ун-та. Электротехника, информационные технологии, системы управления. 2010. № 4. С. 93–98.
6. Фрейман В. И. Разработка учебно-методического комплекса дисциплины в соответствии с ФГОС нового поколения // Вестн. Перм. гос. техн. ун-та. Электротехника, информационные технологии, системы управления. 2009. № 3. С. 47–50.
Review
For citations:
Kon Y.I., Freyman V.I., Yuzhakov A.A. IMPLEMENTING THE INTEGRAL DIFFERENTIAL ESTIMATION CRITERION OF COMPETENCE ACQUISITION. The Education and science journal. 2013;(6):48-64. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-6-48-64