Preview

The Education and science journal

Advanced search

PROJECTING VISUALISATION OF DIDACTIC OBJECTS AS A DETERMINANT OF STUDENTS’ DEVELOPMENT

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-6-91-106

Abstract

The paper investigates the pedagogic potential of visualization phenomenon. The research is aimed at substantiating the didactic instruments implementation for raising the effectiveness of knowledge acquisition. The research methodology basis incorporates the cognitive visualization ideas along with the theory and technology of instrumental didactics.

The projection process, viewed as the mechanism and outcome of the human mind activity, is regarded as a pedagogic means for visualization and modeling of educational content. For organizing and controlling the above process, the author introduces a regulative concept, referred to as the programming basis of a human consciousness directing the cognition processes and reflecting the outcomes of teaching activity.

The development trends of pedagogic principle of visibility are demonstrated; the projective regulative visualization of didactic objects being outlined. The author describes the anthropological and socio-cultural background of visibility principle and suggests the complex of didactic visual means for solving the pedagogic tasks. 

About the Author

N. N. Manko
Башкирский государственный педагогический университет им. М. Акмуллы, Уфа
Russian Federation

кандидат педагогических наук, доцент кафедры педагогики



References

1. Выготский Л. С. Развитие высших психических функций. М., 1960.

2. Зимняя И. А. Педагогическая психология. Ростов-на-Дону: Феникс, 1997. 480 с.

3. Манько Н. Н. Технологическая компетентность педагога // Школьные технологии. 2002. № 5. С. 33–41.

4. Манько Н. Н. Когнитивная визуализация дидактических объектов: моногр. Уфа: БГПУ, 2007. 180 с.

5. Манько Н. Н. «Дидактический образ» – фундаментальная категория педагогики // Профессиональная педагогика: категории, понятия, дефиниции: сб. науч. тр. Вып. 6 / под ред. Г. Д. Бухаровой и О. Н. Арефьева. Екатеринбург, 2011. С. 135–143.

6. Манько Н. Н. Дидактический образ – инструмент знаково-символического опосредования содержания образования / Academic science – problems and achievements. N. Y.: Create Space, 2013. С. 85–88.

7. Манько Н. Н. Актуализация педагогического потенциала визуализации в технологиях обучения // Образовательные технологии. 2013. № 1. С. 69–74.

8. Шевелев И. Мозг и опознание зрительных образов // Наука в России. 2007. № 3 (159).

9. Штейнберг В. Э. Дидактические многомерные инструменты: теория, методика, практика. М.: Народное образование, 2002. 304 с.

10. Штейнберг В. Э., Манько Н. Н. Инструментальная дидактика и дидактический дизайн в системе инновационного образования // Известия РАО. 2012. № 2. С. 1990–1995.


Review

For citations:


Manko N.N. PROJECTING VISUALISATION OF DIDACTIC OBJECTS AS A DETERMINANT OF STUDENTS’ DEVELOPMENT. The Education and science journal. 2013;(6):91-106. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2013-6-91-106

Views: 1092


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)