Preview

The Education and science journal

Advanced search

The Self-Education Concept: General Notions and Structure

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-2-32-42

Abstract

The paper is devoted to the developing approach to students’ training based on the concept of self-education. The aim of the study is defined as developing the theoretical basis for self-education at Higher School. The initial research positions are derived from the methodology approach; the terminology analysis is being applied for defining the conceptual field of the research; the systematic approach gives the ground for the integral consideration of the self-education issue.

The author specifies the categories and attributes of the self-education concept, its methodology basis, as well as the essence and practical conclusions, including the didactic conformities, principles and method requirements. The content of the concept in question substantiates organizational methodic arrangements of educational process including the complex of procedures for working out the normative documents, planning and organizing students’ self-educational activity, application of modern educational technologies. The re- search findings can be used by scientists, lectures, teaching staff and post-graduates in the process of implementing the innovation education technologies at Higher School. 

About the Author

I. F. Medvedev
Челябинский институт путей сообщения, г. Челябинск
Russian Federation

 



References

1. Гнатышина Е. А. Компетентностно ориентированное управление подготовкой педагогов профессионального обучения: дис ... д-ра пед. на- ук. Челябинск, 2008. 529 с.

2. Громцева А.К. Проблема самообразования учащихся на современном этапе развития советской школы: автореф. дис. ... канд. пед. на- ук. Л., 1972. 45 с.

3. Загвязинский В. И. О современной трактовке дидактических принципов // Сов. педагогика. 1978. No 10. С. 66–72.

4. Коротяев Б. И. Общая структура объекта и предмета педагогики и принципы дидактики // Сов. педагогика. 1981. No 5. С. 73–79.

5. Медведев И. Ф. Теоретические основы самообразования в условиях дистанционного обучения: моногр. Челябинск: Челяб. ин-т путей сообщения, 2010. 311 с.

6. Российская педагогическая энциклопедия: в 2 т. / гл. ред. В. В. Давыдов. Т. 2. М.: БРЭ, 1993.

7. Сериков Г. Н. Обучение как условие самоподготовки к профессиональной деятельности. Иркутск: Изд-во Иркут. ун-та, 1985. 137 с.

8. Тарева Е. Г. Теоретические основы и педагогическая технология формирования рационального стиля учебной деятельности у студентов университета: автореф. дис. ... д-ра пед. наук. Челябинск, 2002. 94 с.

9. Тулькибаева Н. Н. Методические основы обучения учащихся решению задач по физике: автореф. дис. ... д-ра пед. наук. Л., 1989. 32 с.

10. Тулькибаева Н. Н., Большакова З. М. Педагогика: взаимосвязь науки и практики. Челябинск: Изд-во Челяб. гос. пед. ун-та, 2008. 162 с.

11. Яковлев Е. В., Яковлева Н. О. Педагогическая концепция: методологические аспекты построения. М.: Владос, 2006. 239 с.


Review

For citations:


Medvedev I.F. The Self-Education Concept: General Notions and Structure. The Education and science journal. 2012;(2):32-42. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-2-32-42

Views: 2652


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)