Preview

Образование и наука

Расширенный поиск

Эвтагогический подход к обучению музыке в профессионально-технических училищах

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-6-41-59

Полный текст:

Аннотация

Введение. Музыка является одной из областей навыков и квалификации, существующих в профессионально-технических училищах Индонезии, где студенты должны осваивать музыку в теории и практике. Из-за пандемии COVID-19 преподавателям музыки рекомендуется разрабатывать альтернативные методы обучения, чтобы облегчить студентам прохождение программы. Поэтому они вынуждены выбирать интересные материалы и качественно их готовить при онлайн-обучении, так как преподаватели в сфере профессионального образования должны быстро адаптироваться к сегодняшним вызовам и учить студентов быть к готовыми к ним. Кроме того, использование информационно-коммуникационных технологий в преподавании и исполнении музыки быстро растет, поэтому преподаватели музыки должны осваивать компьютерные технологии для решения сложных задач современной музыкальной индустрии и поддерживать процесс обучения музыке в теории и на практике. Эвтагогический подход считается инновационным и трендовым, он должен применяться в процессе обучения музыке, поскольку может адаптироваться к текущим изменениям. Этот подход может также помогать учителям направлять теорию и практику музыки в нужное русло, разрабатывать и осуществлять руководство и обсуждение посредством технической помощи с учебными материалами, согласованными в классе.

Цель. Цель статьи – проанализировать применение эвтагогического подхода, направленного на улучшение обучения, общие возможности обучения и развитие независимых навыков с технической помощью по музыкальным предметам в профессиональных школах в Бандунге (Западная Ява, Индонезия).

Методология и методы исследования. Исследование использует метод обоснованной теории, предоставляя четкие аналитические стратегии с конечной целью получения теории об определенных процессах, действиях или взаимодействиях, которые происходят с точки зрения учителя при преподавании музыки в профессиональных училищах.

Результаты и научная новизна. Было установлено, что преподавание с использованием эвтагогического подхода, как правило, ориентировано на учащихся, что позволяет им учиться независимо через самоопределение, поскольку именно реальное осуществление ориентированной на учащихся теории образования может помочь студентам оттачивать навыки и метасознание и быстрее анализировать свой учебный опыт.

Практическая значимость. Это исследование направлено на то, чтобы помочь студентам, изучающим музыку в профессионально-технических училищах, применять самоопределяемое обучение, поэтому они могут установить, что им учить, как и когда учиться и где получать информацию для достижения целей обучения. Таким образом, студенты могут решить, когда лучше всего изучать музыку, исследовать свои музыкальные знания и практиковать свои музыкальные навыки. Кроме того, они могут обучаться планированию музыкальных уроков, создавать пространственные модели и возможности для обучения, а также развиваться индивидуально, что позволяет им отслеживать поставленные ими цели обучения. Что касается преподавателей, то они могут играть роль руководителей и координаторов, которые направляют учащихся в достижении их учебных целей.

Об авторах

Ю. Сукмаяди
Университет Пендидикан Индонезия
Индонезия

Сукмаяди Юди – доцент кафедры музыкального образования факультета искусств и дизайна

Бандунг



Ф. Селла
Университет Пендидикан Индонезия
Индонезия

Селла Фенси – преподаватель кафедры музыкального образования факультета искусств и дизайна

Бандунг



Х. И. Мидянти
Университет Пендидикан Индонезия
Индонезия

Мидянти Хафижах Инсани – преподаватель кафедры музыки факультета искусств и дизайна

Бандунг



Список литературы

1. Ermawati R., Wagiran. Profile of vocational learning in the era of industrial revolution 4.0 (Studies at Department of Automotive Vocational High School). Journal of Physics Conference Series [Internet]. 2019 [cited 2021 Dec 23]; 1273 (1): 012015. Available from: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1273/1/012015

2. Erol S., Jäger A., Hold P., Ott K., Sihn W. Tangible Industry 4.0: A scenario-based approach to learning for the future of production. Procedia CIRP [Internet]. 2016 [cited 2021 Dec 23]; 54: 13–18. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S2212827116301500

3. Rahman N. L. B. A., Mokhtar M. B., Ali D. F. B. Self-initiated professional development among Malaysian TVET teachers in vocational colleges. International Journal of Psychosocial Rehabilitation [Internet]. 2020 [cited 2021 Dec 23]; 24 (5): 1000–1009. Available from: https://www.psychosocial.com/article/PR201773/16549/

4. Kornelakis A., Petrakaki D. Embedding employability skills in UK higher education: Between digitalization and marketization. Industry and Higher Education [Internet]. 2020 [cited 2021 Dec 23]; 34 (5): 290–297. Available from: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0950422220902978

5. Kuntadi I., Widiaty I., Yulia C., Mubaroq S. R. An android-based e-observation application on lesson study learning in vocational high schools. Journal of Engineering Science and Technology [Internet]. 2019 [cited 2021 Dec 23]; 14 (5): 2499–2508. Available from: https://www.researchgate.net/publication/336603339

6. Putra A. B. N. R., Syafrudie H. A., Yunos J. M., Nidhom A. M., Smaragdina A. A., Sembiring A. I. Analysis of the necessity for heutagogical approach through 4Cs skills as innovation for vocational lectures in the education 4.0. In: Proceedings of the 1st Vocational Education International Conference (VEIC 2019) [Internet]. Paris, France: Atlantis Press; 2019 [cited 2021 Dec 23]. Vol. 379. p. 362–371. Available from: https://www.atlantis-press.com/article/125927423

7. Reeve E. M. 21st century skills needed by students in technical and vocational education and training (TVET). Asian International Journal of Social Sciences [Internet]. 2016 [cited 2021 Dec 23]; 16 (4): 54–61. Available from: http://aijss.org/index.php/aijss20160404/

8. Liu H., Ning Y. On the principles of English teaching reform in higher vocational colleges based on “the basic requirements of English curriculum teaching in higher vocational colleges”. English Language Teaching [Internet]. 2017 [cited 2021 Dec 23]; 10 (9): 11. Available from: http://www.ccsenet.org/journal/index.php/elt/article/view/69762

9. Warne R. T. An evaluation (and vindication?) of Lewis Terman: What the father of gifted education can teach the 21st century. Gifted Child Quarterly [Internet]. 2019 [cited 2021 Dec 23]; 63 (1): 3–21. Available from: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0016986218799433

10. Khlaisang J., Songkram N. Designing a virtual learning environment system for teaching Twenty-First Century skills to higher education students in ASEAN. Technology, Knowledge and Learning [Internet]. 2019 [cited 2021 Dec 23]; 24 (1): 41–63. Available from: http://link.springer.com/10.1007/s10758-017-9310-7

11. Tekerek B., Karakaya F. STEM education awareness of pre-service science teachers. International Online Journal of Education and Teaching [Internet]. 2018 [cited 2021 Dec 23]; 5 (2): 348–359. Available from: http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/310/239

12. Valehov J. F. The role of education in the formation of knowledge society. The Education and Science Journal. 2016; (5): 41–54. DOI: 10.17853/1994-5639-2016-5-41-54

13. Kemendikbud. Kurikulum 2013: Pergeseran paradigma belajar abad 21 [Internet]. 2013 [cited 2021 Dec 23]. Available from: http://litbang.kemdikbud.go.id/index.php/indexberita-kurikulum/243-kurikulum-2013-pergeseran-paradigmabelajar-abad-21 (In Indonesian)

14. Yuara Y. P., Rizal F., Kusumaningrum I. Kesiapan guru vokasi SMKN 1 Sumatera Barat dalam menghadapi era revolusi industri 4.0. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran. 2019; 3 (3): 280–288. (In Indonesian)

15. Coşkun S., Kayıkcı Y., Gençay E. Adapting engineering education to industry 4.0 vision. Technologies. 2019; 7 (1): 10. DOI: 10.3390/technologies7010010

16. Sembiring M. G., Rahayu G. What makes quality satisfied OER? Insights from Universitas Terbuka for Indonesia 4.0. Interactive Technology and Smart Education. 2020; 17 (3): 285–301. DOI: 10.1108/ITSE-10-2019-0071

17. Thamrin H., Kadarudin. Indonesia in the industrial revolution era 4.0: Challenges or threats? International Management Journal [Internet]. 2019 [cited 2021 Dec 23]; 46–57. Available from: http://www.ic.rmutk.ac.th/wp-content/uploads/2019/06/International-Management-Journal-jan-jun.2019.pdf

18. Kodrat D. Industrial mindset of education in Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) policy. Jurnal Kajian Peradaban Islam. 2021; 4 (1): 9–14. DOI: 10.47076/jkpis.v4i1.60

19. Meyer W. R. Independent learning: A literature review and a new project. In: British Educational Research Association Annual Conference [Internet]. 2010 [cited 2021 Dec 23]. Vol. 35. Available from: https://www.semanticscholar.org/paper/Independent-learning%3A-a-literaturereview-and-a-new-Meyer/99889c8597f89e08f31cbc9f904159d9b487f760#citing-papers

20. Baharuddin M. R. Adaptasi kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka (Fokus: Model MBKM Program Studi). Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran. 2021; 4 (1): 195–205. (In Indonesian)

21. Narayan V., Herrington J. Towards a theoretical mobile heutagogy framework. In: Proceedings of ASCILITE 2014 – Annual Conference of the Australian Society for Computers in Tertiary Education. 2014. p. 150–160. DOI: 10.13140/RG.2.2.32529.56167

22. Taylor R. M. Defining, constructing and assessing learning outcomes. Revue Scientifique et Technique [Internet]. 2009 [cited 2021 Dec 23]; 28 (2): 779–788. Available from: https://doc.oie.int/dyn/portal/index.xhtml?page=alo&aloId=31002

23. Blaschke L. M., Hase S. Heutagogy and digital media networks. Pacific Journal of Technology Enhanced Learning [Internet]. 2019 [cited 2021 Dec 23]; 1 (1): 1–14. Available from: https://ojs.aut.ac.nz/pjtel/article/view/1

24. Pule’ S. Curriculum components of technology education within the maltese national minimum curriculum from Year 1999 to 2016. International Journal of Technology and Design Education [Internet]. 2019 [cited 2021 Dec 23]; 29 (3): 441–72. Available from: http://link.springer.com/10.1007/s10798-018-9455-2

25. Mohamad M. M., Zakaria A. F., Ahmad A., Affendi H. M. OJ-TP improvement of TVET’s educators competency in heutagogy context. Online Journal for TVET Practitioners [Internet]. 2021 [cited 2021 Dec 23]; 2: 35–40. Available from: https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/9275

26. Marinho P., Delgado F. A curriculum in vocational courses: The recognition and (re) construction of counterhegemonic knowledge. The Educational Forum [Internet]. 2019 [cited 2021 Dec 23]; 83 (3): 251–265. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00131725.2019.1599650

27. Kanwar A., Balasubramanian K., Carr A. Changing the TVET paradigm: New models for lifelong learning. International Journal of Training Research [Internet]. 2019 [cited 2021 Dec 23]; 17 (SUP1): 54–68. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14480220.2019.1629722

28. Blaschke L. M. Heutagogy and lifelong learning: A review of heutagogical practice and self-determined learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning [Internet]. 2012 [cited 2021 Dec 23]; 13 (1): 56. Available from: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1076

29. Agonács N., Matos J. F., Bartalesi-Graf D., O’Steen D. N. Are you ready? Selfdetermined learning readiness of language MOOC learners. Education and Information Technologies [Internet]. 2020 [cited 2021 Dec 23]; 25 (2): 1161–1179. Available from: http://link.springer.com/10.1007/s10639-019-10017-1

30. Blaschke L. M. Self-determined learning (heutagogy) and digital media creating integrated educational environments for developing lifelong learning skills. In: Kergel D., Heidkamp B., Telléus P. K., Rachwal T., Nowakowski S. (Eds.). The digital turn in higher education [Internet]. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden; 2018 [cited 2021 Dec 23]. p. 129–140. Available from: http://link.springer.com/10.1007/978-3-658-19925-8_10

31. Canning N. Playing with heutagogy: Exploring strategies to empower mature learners in higher education. Journal of Further and Higher Education [Internet]. 2010 [cited 2021 Dec 23]; 34 (1): 59–71. Available from: http://www.tandfonline.com/doi/ abs/10.1080/03098770903477102

32. Hase S., Kenyon C. Heutagogy: A child of complexity theory. Complicity: An International Journal of Complexity and Education [Internet]. 2007 [cited 2021 Dec 23]; 4 (1): 111–118. Available from: https://journals.library.ualberta.ca/complicity/index.php/complicity/article/view/8766

33. Pal R. K., Roy D. N. R. Hitting the bull’s eye: Designing the process of implementation of heutagogy to empower the adult learners. Suraj Punj Journal for Multidisciplinary Research [Internet]. 2019 [cited 2021 Dec 23]; 9 (486): 495. Available from: http://spjmr.com/gallery/51spjmr-1002.final.pdf

34. Blaschke L. M., Hase S. Heutagogy, technology, and lifelong learning for professional and part-time learners. In: Dailey-Hebert A., Dennis K. S. (Eds.). Transformative perspectives and processes in higher education [Internet]. Cham: Springer International Publishing; 2015 [cited 2021 Dec 23]. p. 75–94. Available from: http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-09247-8_5

35. Carpenter J. P., Green T. D. Mobile instant messaging for professional learning: Educators’ perspectives on and uses of voxer. Teaching and Teacher Education [Internet]. 2017 [cited 2021 Dec 23]; 68: 53–67. Available from: https://linkinghub.elsevierer.com/retrieve/pii/ S0742051X17304742.

36. Durkin-Boyle L. Heutagogies’ place in Prior Learning Assessment (PLA). Assessment Update [Internet]. 2017 [cited 2021 Dec 23]; 29 (4): 5–7. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/au.30100

37. Stoszkowski J., McCarthy L. “Who wouldn’t want to take charge of their learning?” Student views on learner autonomy, self-determination and motivation. The Journal of Perspectives in Applied Academic Practice [Internet]. 2018 [cited 2021 Dec 23]; 6 (2): 104–107. Available from: https://jpaap.napier.ac.uk/index.php/JPAAP/article/view/330

38. Hase S., Kenyon C. From andragogy to heutagogy. Original UltiBASE Publication [Internet]. 2000 [cited 2021 Dec 23]; 1–10. Available from: https://www.researchgate.net/ publication/301339522_From_andragogy_to_heutagogy

39. Garnett F., O’Beirne R. Putting heutagogy into learning. In: Hase S., Kenyon C. (Eds.). Self-determined learning: Heutagogy in action [Internet]. UK: Bloomsbury Academic; 2013 [cited 2021 Dec 23]. p. 131–144. Available from: https://www.bloomsburycollections.com/book/selfdetermined-learning-heutagogy-in-action/ch10-putting-heutagogy-into-learning

40. Hase S., Kenyon C. The nature of learning. In: Hase S., Kenyon C. (Eds.) Selfdetermined learning: Heutagogy in action [Internet]. UK: Bloomsbury Academic; 2013 [cited 2021 Dec 23]. p. 19–36. Available from: https://www.bloomsburycollections.com/book/selfdetermined-learning-heutagogy-in-action/ch3-the-nature-of-learning

41. Charamba E. Learning and language: Towards a reconceptualization of their mutual interdependences in a multilingual science class. Journal of Multilingual and Multicultural Development [Internet]. 2021 [cited 2021 Dec 23]; 42 (6): 503–521. Available from: https:// www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01434632.2019.1707837

42. Owen L. The impact of feedback as formative assessment on student performance. The International Journal of Teaching and Learning in Higher Education [Internet]. 2016 [cited 2021 Dec 23]; 28 (2): 168–175. Available from: http://www.isetl.org/ijtlhe

43. Charmaz K., Thornberg R. The pursuit of quality in grounded theory. Qualitative Research in Psychology [Internet]. 2021 [cited 2021 Dec 23]; 18 (3): 305–327. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14780887.2020.1780357

44. Blaschke L. M., Hase S. Heutagogy: A holistic framework for creating twenty-firstcentury self-determined learners [Internet]. In: Gros B., Kinshuk, Maina M. (Eds.). The future of ubiquitous learning. 2016 [cited 2021 Dec 23]. p. 25–40. Available from: http://link.springer.com/10.1007/978-3-662-47724-3_2

45. Blaschke L. M., Hase S. Heutagogy and digital media networks: Setting students on the path to lifelong learning. Pacific Journal of Technology Enhanced Learning [Internet]. 2019 [cited 2021 Dec 23]; 1 (1): 1–14. DOI: 10.24135/pjtel.v1i1.1


Рецензия

Для цитирования:


Сукмаяди Ю., Селла Ф., Мидянти Х.И. Эвтагогический подход к обучению музыке в профессионально-технических училищах. Образование и наука. 2022;24(6):41-59. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-6-41-59

For citation:


Sukmayadi Y., Sella F., Midyanti H.I. Heutagogical approach to music learning in vocational schools. The Education and science journal. 2022;24(6):41-59. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-6-41-59

Просмотров: 193


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)