The Role and Place of Fusionism in School Geometry Education
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-2-77-92
Abstract
The paper deals with the issue of succession in school geometry education. By the analysis and synthesis of the integrative experience of the plane and spatial geometry teaching, it has being substantiated that the application of fusionism elements can provide the effective instrument for implementing the vertical content and process succession in geometry teaching. By means of the activity approach it is being proved that the fusion teaching of planimetry and stereometry in elementary school facilitates the development of children’s learning and cognitive skills. Using fusionism at the final years of Secondary School promotes the school leavers’ readiness for studying general spatial geometry in the system of higher education. The study is addressed to developers of the school mathematical educational standards, authors of school geometry manuals and geometry teachers.
About the Author
G. A. KlekovkinRussian Federation
References
1. Александров А.Д. О геометрии // Математика в школе. 1980. No 3. С. 56–62.
2. Ананьев Б. Г. О преемственности в обучении // Сов. педагогика. 1953. No 2. С. 23–35.
3. Ганелин Ш. И. Педагогические основы преемственности учебно- воспитательной работы в V–VI классах // Сов. педагогика. 1955. No 7. С. 3–14.
4. Клековкин Г. А. Аналогия и преемственность в обучении геометрии // Математ. вестн. педвузов и ун-тов Волго-Вятского региона: период. межвуз. сб. науч.-метод. работ. Вып. 12. Киров: Вятск. ГГУ, 2010. С. 14–27.
5. Марюкова Н. Е. Фузионизм в школьной геометрии: исторический, математический, реальный аспекты. Брянск: БГПУ, 2000. 95 с.
6. Методика обучения геометрии: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / В. А. Гусев, В. В. Орлов, В. А. Панчищина и др.; под ред. В. А. Гусева. М.: Издат. центр «Академия», 2004. 368 с.
7. Пойа Д. Математика и правдоподобные рассуждения. М.: Наука, 1975. 464 с.
Review
For citations:
Klekovkin G.A. The Role and Place of Fusionism in School Geometry Education. The Education and science journal. 2012;(2):77-92. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-2-77-92