Восприятие студентами вузов роли образовательных цифровых стимулов в побуждении к академической вовлеченности в профессиональном образовании
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-6-126-148
Аннотация
Введение. Цифровые стимулы являются одной из стратегий, подготовленных высшими учебными заведениями в университетском обучении в сфере профессионального образования, но университеты не выделяют их из других стратегий, которые используются. Исследование роли и влияния образовательных цифровых стимулов в достижении академической вовлеченности у студентов профессионального образования в иорданских университетах в свете COVID-19 важно.
Методология и методы исследования. Для анализа данных использовался описательный метод опроса. Для достижения целей исследования была разработана анкета для сбора данных, состоящая из 29 пунктов, разделенных на три области: динамика (11 пунктов), механика (7 пунктов) и компоненты (11 пунктов). Выборка исследования состояла из 260 студентов мужского и женского пола в иорданских университетах.
Результаты. Результаты показали, что роль образовательных цифровых стимулов в достижении академической вовлеченности была высокой без статистически значимых различий из-за гендерной переменной, со статистически значимыми различиями из-за переменных «учебный год» и «тип университета».
Практическая значимость. Даны рекомендации создавать привлекательную, интерактивную и связанную с реальностью учащихся образовательную среду, используя стратегии глубокой обработки информации, метод решения проблем, креативность и критическое мышление, чтобы добиться вовлечения учащихся в процесс обучения.
Об авторах
К. С. АлджедайяИордания
Каримах Сулейман Альджедайя, PhD (современная история), старший преподаватель
факультет фундаментальных наук
Ирбид
А. М. Аль-Дувайри
Иордания
Алия Мохаммед Аль-Дувайри, преподаватель
кафедра фундаментальных наук
Ирбид
М. А. К. Аль-Момани
Иордания
Манал Абдул Карим Аль-Момани, PhD (учебные планы и методы преподавания наук), доцент
кафедра педагогических наук
Аджлун
М. М. Аль-Мзари
Иордания
Маали Мефлех Аль-Мзари, магистр наук (профессионально-техническое образование)
факультет прикладных наук
Ирбид
М. О. Аль-Момани
Иордания
Мохаммад Омар Аль-Момани, PhD (учебные программы и методика обучения профессиональному образованию), преподаватель
кафедра педагогических наук
Аджлун
Г. С. Хатайбех
Иордания
Гадир Салих Хатайбех, преподаватель
Ирбид
А. С. Аль-Абед Рхман
Иордания
Рхман Асмаа Сулеман Аль-Абед, преподаватель
Ирбид
Список литературы
1. Hewson M. G., Hewson P. W. Effect of instruction using students’ prior knowledge and conceptual change strategies on science learning. Journal of Research in Science Teaching. 1983; 20 (8): 731–743. DOI: 10.1002/tea.3660200804
2. Hernández E., Moreno-Murcia J., Cid L., Monteiro D., Rodrigues F. Passion or perseverance? The effect of perceived autonomy support and grit on academic performance in college students. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020; 17 (6): 2143. DOI: 10.3390/ijerph17062143
3. Vallerand R., Blanchard C., Mageau G., Koestner R., Ratelle C., Leonard M., Marsolais J. Les passions de l’Ame: On obsessive and harmonious passion. Journal of Personality and Social Psychology. 2003; 85 (4): 756–767. (In French)
4. Ryan R. M., Deci E. L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. 2000; 55: 68–78. DOI: 10.1037/0003-066X.55.1.68
5. Al-Momani M. O., Alsmadi M. A. Students’ degree of possessing digital-citizenship skills from their points of view at Al-Balqa Applied University. Universal Journal of Educational Research. 2020; 8 (8): 3335–3345. DOI: 10.13189/ujer.2020.080805
6. Leclercq T., Poncin I., Hammedi W. Opening the black box of gameful experience: Implications for gamification process design. Journal of Retailing and Consumer Services. 2020; 52: 101882. DOI: 10.1016/j.jretconser.2019.07.007
7. Mitchell R., Schuster L., Jin H. S. Gamification and the impact of extrinsic motivation on needs satisfaction: Making work fun? Journal of Business Research. 2018; 106: 323–330. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.11.022
8. Ryan R. M., Deci E. L. Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology. 2020; 61: 101860. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2020.101860
9. De-Marcos L., Garcia-Lopez E., Garcia-Cabot A. On the effectiveness of game-like and social approaches in learning: Comparing educational gaming, gamification & social networking. Computers & Education. 2016; 95: 99–113. DOI: 10.1016/j.compedu.2015.12.008
10. Buckley P., Doyle E. Individualising gamification: An investigation of the impact of learning styles and personality traits on the efficacy of gamification using a prediction market. Computers & Education. 2017; 106: 43–55. DOI: 10.1016/j.compedu.2016.11.009
11. Attali Y., Arieli-Attali M. Gamification in assessment: Do points affect test performance? Computers & Education. 2015; 83: 57–63. DOI: 10.1016/j.compedu.2014.12.012
12. Hamari J. Do badges increase user activity? A field experiment on the effects of gamification. Computers in Human Behavior. 2017; 71: 469–478. DOI: 10.1016/j.chb.2015.03.036
13. Landers R. N., Bauer K. N., Callan R. C. Gamification of task performance with leaderboards: A goal setting experiment. Computers in Human Behavior. 2017; 71: 508–515. DOI: 10.1016/j.chb.2015.08.008
14. Chow C. Y., Riantiningtyas R. R., Kanstrup M. B., Papavasileiou M., Liem G. D., Olsen A. Can games change children’s eating behaviour? A review of gamification and serious games. Food Quality and Preference. 2020; 80: 103823. DOI: 10.1016/j.foodqual.2019.103823
15. Coleman L. J., Guo A. Exploring children’s passion for learning in six domains. Journal for the Education of the Gifted. 2013; 36 (2): 155–175. DOI: 10.1177/0162353213480432
16. Vallerand R. The psychology of passion: A dualistic model. New York: Oxford; 2015. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199777600.001.0001
17. Lee Y., Ha J. H., Jue J. Structural equation modeling and the effect of perceived academic inferiority, socially prescribed perfectionism, and parents’ forced social comparison on adolescents’ depression and aggression. Children and Youth Services Review. 2020; 108: 104649. DOI: 10.1016/j.childyouth.2019.104649
18. Alexandru I., Dick E. An experience report on using gamification in technical higher education. In: 45<sup>th</sup> ACM Technical Symposium on Computer Science Education [Internet]; p. 27–32. 2014 [cited 2021 Oct 01]. Available from: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2538899
19. Doney I. Research in to effective gamification features to inform e-learning design. Research in Learning Technology. 2019; 27: 1–17. DOI: 10.25304/rlt.v27.2093
20. Schellenberg B., Verner-Filion J., Gaudreau P., Bailis D., Lafrenière M., Vallerand R. Testing the dualistic model of passion using a novel quadripartite approach: A look at physical and psychological well-being. Journal of Personality. 2019; 87: 63–180. DOI: 10.1111/jopy.12378
21. Bélanger C., Ratelle C. F. Passion in university: The role of the dualistic model of passion in explaining students’ academic functioning. Journal of Happiness Studies. 2021; 22 (5): 2031–2050. DOI: 10.1007/s10902-020-00304-x
22. Chen C. M., Li M. C., Chen T. C. A web-based collaborative reading annotation system with gamification mechanisms to improve reading performance. Computers & Education. 2020; 144: 103697. DOI: 10.1016/j.compedu.2019.103697
23. Chen K. Y., Chang C. W., Wang C. H. Frontline employees’ passion and emotional exhaustion: The mediating role of emotional labor strategies. International Journal of Hospitality Management. 2019; 76: 163–172. DOI: 10.1016/j.ijhm.2018.05.006
24. Alhalafawy W. S., Zaki M. Z. The effect of mobile digital content of psychological well-being. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM) [Internet]. 2019 [cited 2021 Oct 01]; 13 (8): 107–123. Available from: https://www.learntechlib.org/p/216541/
25. Al-Dhabu’ F. The binary model of academic passion among students of the master’s program in special education at King Khalid University in light of some demographic variables. The Arab Journal of Disability and Talent Studies. 2021; 5 (16): 97–122. DOI: 10.21608/jasht.2021.161841
26. Ding L. Applying gamifications to asynchronous online discussions: A mixed methods study. Computers in Human Behavior. 2019; 19: 1–11. DOI: 10.1016/j.chb.2018.09.022
27. Al-Ruhaili T. The effectiveness of a participatory multimedia learning environment based on gamification in developing the achievement and motivation of Taibah University students. Journal of the Islamic University of Educational and Psychological Studies [Internet]. 2018 [cited 2021 Oct 01]; 26 (6): 53–83.
28. Ali A., Aldardiri I. Effectiveness of digital stimuli in producing electronic educational games and engaging in learning among educational technology students [unpublished doctorate dissertation on the Internet]. El Mina University, Egypt; 2019 [cited 2021 Oct 01]. Available from: https://jedu.journals.ekb.eg/article_109110_ddd67ce02a70ee44de00a9c051d30b96.pdf
29. Al-Momani M., Rababa E. Mixed education and quality standard in the university teaching: A theoretical study. Indonesian Journal of Educational Research and Technology. 2022; 2 (3): 155–174. DOI: 10.17509/ijert.v2i3.43655
30. Alrabadi I. G., Al-Momani M. O. Blended learning in the educational process of the university stage during the Corona pandemic. International Journal of Global Education [Internet]. 2022 [cited 2022 Sept 22]; 7 (1): 10–19. Available from: http://www.ijge.net/index.php/ijge/article/view/94
31. Al-Momani M. O., Rababa E. M. Requirements for the use of e-learning in university education. Global Journal of Information Technology: Emerging Technologies. 2022; 12 (2): 89–109. DOI: 10.18844/gjit.v12i2.7867
32. Zohny A. S. The Effectiveness of digital stimuli in improving the level of integration in learning among educational technology students. Journal of Research in the Fields of Specific Education. 2019; 5 (22 Edu1): 56–111. DOI: 10.21608/jedu.2019.109110
Рецензия
Для цитирования:
Алджедайя К.С., Аль-Дувайри А.М., Аль-Момани М.А., Аль-Мзари М.М., Аль-Момани М.О., Хатайбех Г.С., Аль-Абед Рхман А.С. Восприятие студентами вузов роли образовательных цифровых стимулов в побуждении к академической вовлеченности в профессиональном образовании. Образование и наука. 2023;25(6):126-148. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-6-126-148
For citation:
Aljedayah K.S., Al-Duwairi A.M., Al-Momani M.A., Al-Mzary M.M., Al-Momani M.O., Khataybeh G.S., Al-Abed Rhman A.S. Perception of university students on the role of educational digital stimuli in achieving academic passion in vocational education. The Education and science journal. 2023;25(6):126-148. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-6-126-148