Theoretical Basics of Teaching Discrete Mathematics
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-3-25-34
Abstract
The paper deals with the research findings concerning the process of mastering the theoretical basics of discrete mathematics by the students of vocational pedagogic profile. The methodological analysis is based on the subject and functions of the modern discrete mathematics and its role in mathematical modeling and computing.
The modern discrete mathematics (i.e. mathematics of the finite type structures) plays the important role in modernization of vocational training. It is especially rele- vant to training students for vocational pedagogic qualifications, as in the future they will be responsible for training the middle and the senior level specialists in engineer- ing and technical spheres. Nowadays in different industries, there arise the problems which require for their solving both continual – based on the classical mathematical methods – and discrete modeling.
The teaching course of discrete mathematics for the future vocational teachers should be relevant to the target qualification and aimed at mastering the mathematical modeling, systems of computer mathematics and computer technologies. The author emphasizes the fundamental role of mastering the language of algebraic and serial structures, as well as the logical, algorithmic, combinatory schemes dominating in dis- crete mathematics.
The guidelines for selecting the content of the course in discrete mathematics are specified. The theoretical findings of the research can be put into practice whilst developing curricula and working programs for bachelors and masters’ training.
About the Author
Y. A. PerminovRussian Federation
References
1. Глушков В. М. Кибернетика. Вопросы теории и практики: моногр. М.: Наука, 1986. 888 с.
2. Клековкин Г.А., Перминов Е. А. Дискретная математика: в4ч. Ч. I. Комбинаторные конфигурации и кобинаторные числа: учеб. пособие для студентов пед. ун-тов и ин-тов. Самара: СФ МГПУ, 2005. 112 с.
3. Клековкин Г. А., Перминов Е. А. Дискретная математика: в 4 ч.: учеб. пособие для студентов пед. ун-тов и ин-тов. Самара: СФ МГПУ, 2005. Ч. II: Рекуррентные соотношения и производящие функции. 110 с.
4. Клековкин Г. А., Перминов Е. А. Дискретная математика: в 4 ч.: учеб. пособие для студентов пед. ун-тов и ин-тов. Самара: СФ МГПУ, 2005. Ч. III: Графы. 194 с.
5. Клековкин Г. А., Перминов Е. А. Дискретная математика: в 4 ч.: учеб. пособие для студентов пед. ун-тов и ин-тов. Самара: СФ МГПУ, 2005. Ч. IV: Асимптотические оценки и приближения. 50 с.
6. Клековкин Г. А., Перминов Е. А. Сборник задач по дискретной математике. Комбинаторные конфигурации и комбинаторные числа: учеб. пособие для студентов пед. ун-тов и ин-тов. Самара: СФ МГПУ, 2005. 50 с.
7. Колмогоров А. Н. Научные основы школьного курса математики. Первая лекция // Математика в шк. 1969. No 3. С. 12–18.
8. Конышева Л. К. Дискретная математика. Екатеринбург: Изд-во РГППУ, 2010. 206 с.
9. Конышева Л. К., Мешков В. В. Задачник по дискретной математике. Екатеринбург: Изд-во РГППУ, 2010. 140 с.
10. Математическая энциклопедия / гл. ред. И. М. Виноградов. Т. 2. М.: Сов. энцикл., 1979.
11. Перминов Е. А. Методические основы обучения дискретной математике в системе «школа – вуз»: моногр. Екатеринбург: Изд-во РГППУ, 2006. 237 с.
12. Перминов Е. А. О концептуальной роли дискретной математики в формировании общей культуры специалиста // Образование и наука. Изв. УрО РАО. Приложение. 2006. No 2 (2). С. 37–40.
13. Тестов В. А. О проблеме обновления содержания обучения математике в школе. // Преподавание математики в школах и вузах: проблемы содержания, технологии иметодики: материалы Всерос. научно- практ. конф. Глазов: Глазовский гос. пед. ин-т, 2009. С. 106–111.
14. Федеральный государственный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 051000 Профессиональное обучение (по отраслям). Квалификация бакалавр.
15. Федеральный государственный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 051000 Профессиональное обучение (по отраслям). Квалификация магистр.
16. Федоров В. А. Профессионально-педагогическое образование в изменяющихся социально-экономических условиях: научное обеспечение развития // Образование и наука. Изв. УрО РАО. 2008. No 9 (57). С. 127–134.
Review
For citations:
Perminov Y.A. Theoretical Basics of Teaching Discrete Mathematics. The Education and science journal. 2012;(3):25-34. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-3-25-34