Optimization Model of Subjectivity Formation in Educational Environment
https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-3-35-45
Abstract
The paper is devoted to the issues of the subjectivity formation in the educational environment, as well as the application of the relative psycho-technologies of facilitation and optimization of the process.
The correlation between the notions of personality and subject is considered, though their scientific and semantic distinctions still remain obscure. In the frame- work of the competence approach, based on the concepts of accepted in education and psychology functional paradigm, the above terms are widely spread. Therefore, finding out the specifics of their genesis is both relevant and up-to-date. The authors conclude that the personality and subject are not equivalents, the same as the personality growth is not equivalent to the subjectivity formation.
By means of theoretical analyses of the domestic approaches to the phenomena of subject and subjectivity, the four-stage process of the subject-genesis in the educa- tional environment has been modeled. At every stage of subjectivity formation in the particular conditions, it is necessary to use psycho-technologies relating to the actual targets of subject-genesis, which makes it possible to optimize the educational process in the context of the competence approach. The level-based description of the given process is proposed along with the model of its optimization in implementing the target psycho-technologies. The model can be applied both as a methodology basis for the complex development and optimization of psycho-pedagogical facilitation of the sub- jectivity formation, and as a theoretical basis for the educational strategy development and correction in a particular educational establishment.
About the Authors
I. V. VorobyevaRussian Federation
O. V. Kruzhkova
Russian Federation
References
1. Абульханова К. А. Принцип субъекта в отечественной психологии // Психология. 2005. Т. 2. No 4. С. 3–22.
2. Ананьев Б. Г. Психология и проблема человекознания. Избранные психологические труды / под ред. А. А. Бодалева. М.: Ин-т практ. психологии; Воронеж: МОДЭК, 1996.
3. Анцыферова Л. И. Развитие личности и проблемы геронтологии. М.: Изд-во ИП РАН, 2006.
4. Асмолов А. Г. Психология личности: учебник. М.: Изд-во Моск. ун-та. 1990.
5. Божович Л. И. Этапы формирования личности в онтогенезе // Вопр. психологии. 1978. No 4. С. 23–35.
6. Брушлинский А. В. О критериях субъекта // Психология индивидуального и группового субъекта / под ред. А. В. Брушлинского, М. И. Воловиковой. М.: ПЕР СЭ, 2002. С. 9–33.
7. Варенова Ю. А. Исследования субъектности и ее развития в дошкольном возрасте: дис. ... канд. психол. наук. Калуга, 2001.
8. Воробьева И. В., Шахматова О. Н. Психотехнологии развития личности: учеб. пособие. Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2006. 103 с.
9. Журавлев А. Л. Психологические особенности коллективного субъекта // Проблема субъекта впсихологической науке / под ред. А.В.Брушлинского, М.И.Воловиковой, В.Н.Дружинина. М.: Академ. проект, 2000. С. 133–151.
10. Зеер Э. Ф., Шахматова О. Н. Личностно ориентированные технологии профессионального развития специалиста: науч.-метод. пособие. Екатеринбург: Урал. гос. проф.-пед. ун-т, 1999. 245 с.
11. Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики. М.: Изд-во МГУ, 1981.
12. Петровский В. А. Личность в психологии: парадигмы субъектности. Ростов н/Д: Феникс, 1996.
13. Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. М.: Изд-во АН СССР, 1957.
14. Рябикина З. И. Теоретические перспективы интерпретации личности с позиций психологии субъекта А. В. Брушлинского // Личность и бытие: субъектный подход / под ред. А. Л. Журавлева и др. М.: Изд-во ИП РАН, 2008. С. 50–53.
15. Селиванов В. В. Мышление, бытие, субъект // Субъект, личность и психология человеческого бытия / под ред. В. В. Знакова, З. И. Рябикиной. М.: Изд-во ИП РАН, 2005. С. 146–159.
16. СергиенкоЕ.А. Континуально-геннетический принцип становления субъекта // Субъектный подход в психологии / под ред. А. Л. Журавлева, В. В. Знакова, З. И. Рябикина, Е. А. Сергиенко. М.: Ин-т психо- логии РАН, 2009. С. 50–66.
17. Слободчиков В. И., Исаев Е. И. Основы психологической антропологии. Психология человека. Введение в психологию субъектности: учеб. пособие для вузов. М., 1995.
18. Слюсарев Ю. В. Психологическое сопровождение как фактор активизации саморазвития личности: дис. ... канд. психол. наук. СПб., 1994.
19. Татенко В. А. Психология в субъектном измерении. Киев: Про- свiта, 1996.
20. Филиппова Г. Г. Психология материнства: концептуальная модель. М.: Изд-во Ин-та молодежи, 1999.
21. Чудновский В. Э. Проблема субъектности в свете современных задач психологии воспитания. // Вопр. психологии. No 4. 1988. С. 15–25.
Review
For citations:
Vorobyeva .V., Kruzhkova O.V. Optimization Model of Subjectivity Formation in Educational Environment. The Education and science journal. 2012;(3):35-45. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-3-35-45