Preview

The Education and science journal

Advanced search

THE ESSENCE OF GENERAL EDUCATION

https://doi.org/10.17853/1994-5639-2015-3-18-28

Abstract

The aim of the investigation is to disclosure essence, purpose and coherence of the system of general education through its subject content. 

Methods. The methods involve literature overview, theoretical research and observation. Combined application on the methodological level has provided a systematic approach to identifying the goals of general education and the structuring of its substantive content. 

Results. The development of students’ speculative powers should be the main task of general education whereby they can create individual model representation according to form but meaningfully adequate to the real life. The scheme of model representations development in the process of general education is proposed. 

Scientific novelty. The pedagogical model of development of educational process is proposed as the instrument of educational and social adaptation for students; the model represents a logical sequence of formation by students an adequate model of reality with increasing complexity. 

Practical significance. The proposed pedagogical model allows considering the process of general education mastery and development in absolute unity of its subject content, which should lead to the formation and development of competence in the field of adequate modeling of situations of reality. 

About the Author

Alexander A. Frolov

Russian Federation

Doctor of Physical and Mathematical Sciences, Professor, Department of Clinical Psychology, Ural State Medical University, Yekaterinburg (RF). 



References

1. Большой психологический словарь / сост. и общ. ред. Б. Мещеряков, В. Зинченко. С.-Петербург: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2005. 672 с.

2. Замский Х. С. История олигофренопедагогики. 2-е изд. Москва: Просвещение, 1980. 380 с.

3. Маклаков А. Г. Общая психология. С.-Петербург: Питер, 2002. 592 с.

4. О Федеральном государственном образовательном стандарте общего образования: доклад Российской академии образования / под ред. А. М. Кондакова, А. А. Кузнецова // Педагогика. 2008. No 10. С. 9–28.

5. Семенович А. В. Нейропсихологическая коррекция в детском возрасте. Метод замещающего онтогенеза: учебное пособие. Москва: Генезис, 2007. 474 с.

6. Фролов А. А., Фролова Ю. Н. Запредметная суть предметного образования // Мир образования – образование в мире. 2006. No 2 (22). С. 141–151.

7. Фролов А.А.Технология интеллектуального образования. Екатеринбург: Раритет, 2014. 180 с.

8. Фролова Ю. Н. Роль социальной фасилитации в процессе алгоритмизированного проблемного обучения // Сибирский педагогический журнал. 2010. No 5. С. 41–54.

9. Фромм Э. Душа человека. Москва: Республика, 1992. 430 с.

10. Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. 2-е изд., перераб. и доп. С.-Петербург: Питер, 2002. 272 с.

11. Шадриков В.Д .Психология деятельности и способности человека: учебное пособие. 2-е изд., перераб. и доп. Москва: Логос, 1996. 320 с.


Review

For citations:


Frolov A.A. THE ESSENCE OF GENERAL EDUCATION. The Education and science journal. 2015;1(3):18-28. (In Russ.) https://doi.org/10.17853/1994-5639-2015-3-18-28

Views: 2173


ISSN 1994-5639 (Print)
ISSN 2310-5828 (Online)